3 t/m 5 mei: Neurotic Deathfest @ 013, Tilburg

Hier vind je alle topics die gesloten zijn op dit forum.
WanderingSoul
Admin Crew
Berichten: 6010
Lid geworden op: 26-08-2012 14:44

Bericht door WanderingSoul » 05-05-2013 20:12

Zo, het was me gisteren het dagje wel in 013. Vermoeiend, druk en warm. Ondanks dat, was het een geslaagd feestje.

Aan het herrezen Antropomorphia om het festival op de zaterdag te openen. Dit deden ze niet onaardig. Lekkere old school death metal met een luguber randje. Het beviel me wel.

Daarna gewacht op het Spaanse Haemorrhage, wat een waar patholoog goregrind genot was. Zieke humor en een leuke performance en dito aankleding van het geheel. Ze speelde mijn favoriete track Mortuary Riot ook weer, dus mijn dag kon niet meer stuk.

Vervolgens een poging gedaan om wat van Internal Suffering mee te krijgen, maar dat viel niet mee. Het was erg druk in de middelgrote zaal en geen doorkomen aan. Dus maar bij de deur wat van geluisterd en dat klonk best bruut.

En er is een tijd van bangen, maar soms ook een tijd om de honger te stillen, dus zijn we wat gaan eten. Wel helaas Necrophagia daardoor gemist, maar die had ik gelukkig een paar jaar geleden ook al eens gezien.

Volgevreten was het wachten op Pig Destroyer. Dat was voornamelijk bruut en chaotisch. Wel tof, maar zoals ik al bij mijn cd-review al aangaf, de sampler voegde weer weinig toe. Je hoort hem tussen de nummers door rommelen, maar zodra de gitaar gaat scheuren hoor je hem eigenlijk gewoon niet. Gemiste kans.

Ik had erg zin in Wormed na het aanhoren van hun laatste knalplaat. Maar werd helaas teleurgesteld. Er was weer geen doorkomen aan in die zaal, gloeiende gloeiende... Jammer. 1 nummer. Daar mocht ik het mee doen.

Gelukkig is er in de grote zaal altijd voldoende plek. Genoten van een spetterend optreden van het Amerikaanse death metal instituut Immolation. Ze speelden zelfs nieuw materiaal. Super! Alleen jammer dat er bepaalde figuren hun mond niet dicht konden houden tijdens de 2 minuten stilte in verband met dodenherdenking. Beetje treurig.

Nu wel op tijd weggegaan voor een goede plek. Want Vallenfyre wilde ik absoluut niet missen. Bleek een schot in de roos. Wat een gaaf optreden. Was wel zweten geblazen, maar ik had het er wel voor over. Toffe old school death metal met een vleugje doom hier en daar. Heerlijk. Doen de heren van My Dying Bride en Paradise Lost goed.

Vervolgens naar de grote zaal terug, want maakte Repulsion hun opwachting. Leuke band om gezien te hebben. Het was goed. De grind hakte en beukte er in. Col Jones (drummer en ex-Exhumed) hakte er lustig op los, terwijl de rest ook lekker hun ding deden. Ouderwets raggen.

Eigenlijk wilde ik Cock And Ball Torture nog gaan bekijken, maar was te moe om weer naar die middelzaal te lopen. Dus maar rustig gewacht op Carcass. Ook dat was weer vermakelijk. Het intro verliep niet geheel vlekkeloos, dus werd dat over gedaan, waarna men echt begon. Met gorebeelden op videoschermen als extra was wel geinig, maar de muziek waar het om draait had nogal een latere albums gehalte. Had graag nog wat meer gehoord van de eerste platen en wat nieuw spul. Maar ja, heb het optreden niet afgekeken (moest trein halen). Dus misschien heb ik daarvan nog wat gemist. Het zij zo.

Heb het goed naar mijn zin gehad en was gesloopt en was blij toen ik het bed weer vond. Met als hoogtepunten van de dag, Haemorrhage, Immolation, Vallenfyre en gezelligheid heb ik lekker geslapen. Til next year.

MetalJan
Crew Moderator
Berichten: 5839
Lid geworden op: 27-08-2012 18:55

Bericht door MetalJan » 06-05-2013 21:20

Vrijdag

Kwart voor 6 stapte ik 013 binnen en nadat ik mijn jas bij de garderobe afgeven had, ben ik naar de grote zaal gelopen. De eerste band van het festival was Iniquity en was een prima opener, vol met gave riffs en dito drumwerk. Niet echt vernieuwend, maar ik heb me dus wel vermaakt bij deze band.

Daarna naar de volle kleine zaal gegaan voor Bodyfarm. Prima uitgevoerde old school deathmetal. Ook de vocalen waren prima en hoewel het laatste nummer een beetje ‘cheesy’ klonk wel een prima set gezien van deze Nederlanders.

Even een stukje van Decapitated gekeken, maar kon me wederom niet boeien. Toen de merchkraampjes een bezoekje gebracht, niet voor het laatst haha.

Ik had nog nooit van Strong Intention gehoord, maar deze band zette een erg gaaf optreden neer! Lekkere grindcore met lekkere breaks. Een behoorlijk gave verassing dus!
Morbid Saint kon me niet zo boeien, dus ik ben even wat gaan eten.

Daarna was het wachten op Putridity. Man, man wat was dat een gave herrie zeg! Een drummer die bijna constant loopt te blasten, vingervlugge gitaristen en een brute strot maken het plaatje compleet. Ook de slam stukken mochten er zijn. Bruut!

Ook het optreden van Devourment was genieten. Ik had deze band nog nooit gezien en was dus erg benieuwd hoe ze het deden. Ik ben niet teleurgesteld gelukkig. Prima geluid en de setlist was ook goed en natuurlijk ontbrak het nummer Babykiller ook niet!

Bij Vader stond het weer hutje mutje in de kleine zaal, dus die heb ik maar gelaten voor wat het is.

Hoewel ik weinig met Death heb, heb ik toch een stuk van het optreden van Death To All gekeken. Kwam ook een beetje omdat Gene Hoglan meedeed. Hij blijft een baas, haha! Sommige nummers herkende ik ook nog wel en volgens mij deden de heren het wel prima. Rond half 12 ben ik toch maar richting het station gelopen want ik had het eigenlijk wel weer gezien en ik had immers nog 2 dagen te gaan.

Zaterdag

Antropomorphia was goed gekozen als opener. De lekkere (oldschool) deathmetal ging erin als koek. Niks nieuws onder de zon, maar wel lekkere metal om op te headbangen.

Haemorrhage was lekker simpel, maar doeltreffend. Ook de zanger met zijn rare fratsen was grappig om te zien.
Daarna zijn we gaan eten; de kapsalon (döner) smaakte goed!

Bij terugkomst in 013 zijn we Pig Destroyer gaan kijken. Lekker opgefokte grindcore en idd, de samples voegden niet veel toe, als je ze al kon horen. Al met al toch een aardig optreden.

Immolation had ik al een paar gezien, maar deze band gaat nooit vervelen en elke keer zetten ze wel een sterke show neer en vandaag was dat niet anders. De setlist was weer prima en ook mooi dat ze een nieuw nummer speelden. Gaaf optreden!

Van Vallenfyre heb ik niet veel gezien, begin van de avond had ik last van m’n onderrug/heup gekregen en heb een stuk van het optreden zittend (op het balkon) doorgebracht. Daardoor kan ik niet echt een oordeel over het optreden vellen.

Repulsion was een lekkere bak met herrie! Een uur speeltijd kregen ze niet vol, maar dat gaf niet.

Na dit optreden was het, vanaf het balkon, wachten op Carcass. Na een mislukt intro, ging de band alsnog van start. Hoewel men het gebodene wel strak bracht, kon me de muziek niet geheel bekoren. De nummers duurden naar mijn inziens net wat te lang. Ook was de rugpijn niet minder geworden en ik hield het om die redenen dan ook snel voor gezien.

Zondag

Na wederom de bus en de trein te hebben genomen kwam ik voor de laatste keer dit weekend in Tilburg aan. Vooraf had ik zo’n mijn twijfels bij het optreden van Defeated Sanity. Niet zozeer om de band zelf, maar meer vanwege het feit dat men in de grote zaal stond. Ik dacht dat deze band beter tot zijn recht zou komen in de kleine zaal, maar in de grote zaal deed men ook prima zijn ding. De band was goed in vorm en het geluid was ook goed. Lekkere opener wederom!

Bij The Monolith Deathcult zat de kleine zaal weer propvol en ik had geen zin om me door de mensenmassa heen te wurmen, dus heb ik weer wat merchstandjes bezocht en later geouwehoerd met wat bekenden.

Decrepit Birth speelde zeker niet onaardig, maar op de één of andere manier kon het niet echt bekoren. Misschien was de deathmetal wat te chaotisch of kende teveel breaks ofzo. De zanger was ook wel wat vaag bezig, met zijn ‘Sharon den Adel’-achtige bewegingen, haha.

Ik heb het optreden van Decrepit Birth niet helemaal afgekeken, want ik had wel weer zin in een show van Cliteater in de kleine zaal. Dus op tijd daar naartoe gelopen. De heren zetten wederom een vette show neer en zanger Joost was weer lekker op dreef met zijn gortdroge aankondigingen. (‘Willen jullie een Slayer-nummer horen? Dit nummer heeft Slayer een keer van ons gecoverd en heet Camel Fuckers’) Gaaf optreden dus!

Zittend vanaf het balkon heb ik daarna Incantation aanschouwd, wat me niet echt kon boeien. Dus weer weggegaan en wat gaan eten.

Ik was benieuwd naar Unfathomable Ruination, dus ben ik naar de kleine zaal gelopen. In het begin vond ik het maar zozo, maar later werd het steeds strakker. Lekkere brute deathmetal met vette vocalen. Lekker optreden!

Daarna snel naar de grote zaal gegaan voor Exhumed. Het kotsen op commando van de gitarist zag er wel wat onsmakelijk uit, haha. Het showtje van de ‘dokter’ was dan wel weer erg vermakelijk. Natuurlijk draait het om de muziek en die was ook zeker goed! Recenter materiaal werd afgewisseld met wat oudjes. Lekker optreden!

De eerste keer dit weekend (!) dat ik een optreden in de kleinste zaal zag, namelijk dat van Rectal Smegma. De heren hadden er weer zin, ondanks de hoge temperaturen in de zaal. Helaas waren er halverwege de set wat gitaarproblemen en daardoor wat oponthoud. Al met al toch een geslaagd optreden!

Possessed had ik ook nog nooit gezien en het was even wennen om de zanger in een rolstoel te zien, maar de old school deathmetal werd prima uitgevoerd!

Cryptopsy was ook lekker bezig, al kon ik mijn aandacht er niet geheel bij blijven. Voortijdig dus ook afgehaakt en weer wat gaan eten.

Ook wilde ik zeker zijn van een goede plek bij Cattle Decapitation. De Amerikanen gaven wederom een bruut optreden weg en de zaal ging compleet los! Na een half uurtje was het alweer gedaan met de pret, maar dit was één van de beste shows van NDF!

Unleashed vond ik een lekkere ‘afterparty’ band. Lekker staan bangen op hun hapklare, maar prima deathmetal. Prima afsluiter van een prima festival!

Dieptepunten
-Lui die geen 2 minuten stil kunnen zijn tijdens dodenherdenking.
-Last van rug/heup

Hoogtepunten:
-Bij alle bands die ik gezien heb was het geluid prima.
-Leffe blond!
-Mooi vrouwvolk ;-)


Volgend jaar zeker weer!

Kim
Berichten: 28
Lid geworden op: 29-08-2012 18:18

Bericht door Kim » 09-05-2013 14:04

jammer dat het telkens zo stamp druk in die kleine zaal was :?

Plaats reactie