Lock Up - Demonization (2017)

CD, single, mcd, demo, EP, LP, dvd reviews.
Plaats reactie
WanderingSoul
Admin Crew
Berichten: 6010
Lid geworden op: 26-08-2012 14:44

Lock Up - Demonization (2017)

Bericht door WanderingSoul » 11-06-2017 11:51

LOCK UP
DEMONIZATION
Listenable Records

Afbeelding

Het voordeel van supergroepen is vaak dat er veel ervaring is en dat er strak gemusiceerd wordt. Dat is bij Lock Up zeker het geval. Namen als Shane Embury, Kevin Sharp, Nicholas Barker en Anton Reisenegger zijn zeker geen onbekende. Kent u ze niet, dan heeft u de afgelopen 30 jaar liggen slapen of u houdt niet van death metal en grindcore. Als het laatste het geval is, zou ik stoppen met verder lezen. Want grindcore is wat u gaat krijgen.

De vierde plaat Demonization staat er weer vol mee. Kevin is de nieuwe man achter de microfoon. Hij vervangt de vertrokken Thomas Lindberg (At The Gates). Zal maar meteen met de deur in huis vallen, dit klinkt als Napalm Death meets Brutal Truth. Is dat verkeerd dan hoor ik u denken? Absoluut...NIET! Maar aangezien het een zijproject van Shane is (die ook actief is in Napalm Death), vraag ik me af wat het dan toevoegt? Lock Up klonk in het verleden iets anders dan Napalm Death, maar nu wordt de scheidslijn wat dunner. Zelfs de groovier periode uit de '90 van ND is terug te horen. De productie is ook een van de betere van Lock Up, wat er ook voor zorgt dat er wat spontaniteit van de eerdere platen (met name de eerste 2) verloren gaat. Dat was ook de insteek (van Shane Embury en Jesse Pintado (rip)) bij de start van dit project. Ze waren toen geïnspireerd door het oude werk van Terrorizer. Dat hoor ik nu niet meer terug. Dat vind ik jammer.

De vorige plaat Necropolis Transparent kende iets meer death metal en in verhouding tot die plaat klinkt deze wel weer meer grindcore. Dat is dan positief. Het gitaar werk klinkt iets minder zwaar, waardoor het minder death metal lijkt. De zang van Kevin is natuurlijk ook meer grindcore gericht dan die van Thomas. Kevin klinkt fel, maar ook geïnspireerder dan hij in jaren gedaan heeft. Zowel in het laag als het hogere en de hardcore randjes. De bas is met de productie ook goed te horen en dan het drumwerk...man wat een beest is die Nicholas toch ook. Hij was altijd al snel, maar op deze plaat hij een snelheid horen, van heb ik u daar. Niet normaal. Top-prestatie! Hier en daar is de plaat best catchy door de aanstekelijk gitaar-riffs die Reisenegger soms op je weet af te vuren. Die man is ook best op dreef.

Het is grindcore, maar toch is de plaat best gevarieerd in tempo's en spel. De plaat verveeld niet, ondanks dat de plaat met 41 minuten toch best aan de lange kant is voor een grindcore album.

Luistertips:
Blood And Emptiness, The Decay Within The Abyss, Demons Raging, Sunk en Secret Parallel World.

Tracks:

01. Blood And Emptiness
02. The Decay Within The Abyss
03. Locust
04. Demonization
05. Demons Raging
06. Desolation Architect
07. Instruments Of Armageddon
08. Sunk
09. The Plague That Stalks The Darkness
10. Foul From The Pure
11. Mind Fight
12. Void
13. Secret Parallel World
14. We Challenge Death

Band:

Shane Embury - Basgitaar
Nicholas Barker - Drums
Anton Reisenegger - Gitaar
Kevin Sharp - Zang


Review door Mark

Plaats reactie