Abisma - O Silêncio (2017)

CD, single, mcd, demo, EP, LP, dvd reviews.
Plaats reactie
WanderingSoul
Admin Crew
Berichten: 6008
Lid geworden op: 26-08-2012 14:44

Abisma - O Silêncio (2017)

Bericht door WanderingSoul » 20-08-2017 14:34

ABISMA
O SILÊNCIO
Eigen Beheer

Afbeelding

Deze vorige maand uitgekomen release (via bandcamp) viel me onlangs pas op. De release kreeg het stempeltje Atmospheric/Depressive Black Metal, maar klopt wat mij betreft toch niet helemaal. Met name het black metal ontbreekt, op wat gitaarriffs in het eerste nummer na, toch behoorlijk. Wat mij betreft valt dit toch meer onder het kopje doom. De muziek is traag, somber en heeft een depressief karakter. Dat wordt aangevuld door de atmosferische keyboardklanken.

De plaat opent meteen met het titelnummer. En laat gelijk hoor waar de band voor staat. Sfeervolle doom death metal. Met zowel cleane als grunts. Van beide soorten zang ben ik niet echt onder de indruk. Die kunnen beiden beter. De cleane zang moet oppassen niet vals te worden en de grunts zou wat voller kunnen. Het is nu of ze fluisterend zijn. Zou ook de opname kwaliteit kunnen zijn, maar overkomen doet het niet helemaal.

Fantasma de Rancor is wat dat betreft beter, maar de grunts ontbreken hier echter. Het nummer op zich is sfeervol en ook de regensamples zijn passend. Ook gebruikt men hier fluisterzang. Met Diário... zit men dit allemaal voort. Toch denk ik als men bij het iets meer uptempo stuk, grunts had gebruikt in plaats van fluisterzang dat het wat beter over had gekomen. Voller in ieder geval. De song sluit sfeervol af met piano en een donkere achtergrond deken van de keyboards.

Inertia bevat verrassende vrouwelijke vocalen van Ak. Het beste wat de plaat overkomt wat mij betreft. Haar zang is sfeervol en past uitstekend bij de pianopassage. Het ontroerd me zelfs. De melodieuze droevige gitaarriff maakt het mooi af. Melancholie ten top. Winter is wederom sfeervol, maar weet niet helemaal te overtuigen. Je zit te wachten op een hoogtepunt wat er eigenlijk niet komt. Dat is jammer. En wederom veel fluisterzang? Hier hadden screams beter gepast. Had zelfs het black metal aspect zeker benadrukt. Een net niet track met veel goede ideeën.

Het laatste nummer Heavenly is het langste nummer van de plaat en eigenlijk ook een bonustrack. En ik heb het idee, dat dat nummer op een ander moment is opgenomen dan de andere nummers. De gitaar is iets luider en ik krijg hier meer een black metal gevoel bij door de zang. Als de rest qua productie nou ook zo was had het kwalitatief gezien een betere album geweest. Nu had de muziek best te leiden onder de productie en het laatste nummer bewijst had dat dat niet had gehoeven. Jammer. Want de ideeën zijn vaak wel goed. Alleen is het vaak net niet door de productie of een verkeerde keuze voor het soort zangpartij.

Conclusie:
Iets meer schaven en de songs laten rijpen en kijken voor een goede studio. Dan kan men best ver komen. Er is wel potentieel en dat mag er best uitkomen bij dit Braziliaanse gezelschap.

Tracks:
1. O Silêncio
2. Fantasma De Rancor
3. Diário...
4. Inertia
5. Winter
6. Heavenly

Band:
Seektor - Zang, Teksten, Songwriting
Skymning - Zang, Teksten, Songwriting, Alle Instrumenten
Ak - Zang


Review door Mark

Plaats reactie