Henriëtta - Dead By Dawn (2015)

CD, single, mcd, demo, EP, LP, dvd reviews.
Plaats reactie
WanderingSoul
Admin Crew
Berichten: 6010
Lid geworden op: 26-08-2012 14:44

Henriëtta - Dead By Dawn (2015)

Bericht door WanderingSoul » 09-08-2015 13:59

HENRIËTTA
DEAD BY DAWN
Eigen Beheer

Afbeelding

Henriëtta is een thrash/death metal band uit Gouda. De band bestaat vier jaar en Dead By Dawn is hun allereerste release. De band heeft nog geen label kunnen vinden en brengt hun debuut cd maar zelf uit. Eigenlijk iets wat steeds meer gebeurd tegenwoordig, maar dat terzijde. Waarom men geen label heeft kunnen vinden weet ik niet, want de muziek is best aardig. Niet wereldschokkend, maar gewoon prima muziek. Maar het euvel is denk ik dat ze niet zullen opvallen tussen de berg andere bands die in dit genre actief zijn.

De plaat opent met opent akoestisch geneuzel, maar weet al gauw het thrash gedeelte te vinden. Henriëtta is op zich een lekkere track en kent een lekker meebrul refrein. The Running Man is voor mijn gevoel net wat te kort en had wat mij betreft wat meer uitgebouwd mogen worden. Dat had het nummer wat beter gemaakt. Richting het einde komt een interessant stuk en dan is ineens het nummer afgelopen. Jammer.

Cry For Heavens Gate is een vrij toegankelijk nummer en licht melodisch. En ik vind het niet echt het sterkste nummer van de plaat. De navolgende thrashbeuker Hooks And The Art Of Pleasure doet me erg aan Testament denken en bevalt me beter dan de opener. Midnight Neutering is een mix van Testament en wat Anthrax en kent ook dreigende death metal gitaarriffs.

Apparitions In The Falk heeft een behoorlijke Heavy Metal inslag. Wishful Visions is gelukkig weer wat meer thrashy en doet me aan het begin aan oude Sepultura denken. Verder hoor ik wat Kreator invloeden, maar er is ook weer wat melodie en een rockige kant.

Book Of The Dead is weer thrashy met wat technisch gitaarwerk. Ook de gitaarsolo is prima in deze track en kent een goede opbouw. They Live opent met een intro en is thrashy. Het nummer kent ook echter een akoestisch en sfeervol middenstuk. En gaat vervolgens weer lekker beukend verder. De afsluiter is wat trager en kent ook een intro. Verder zijn er wat dreigende death metal riffs. Het refrein doet enigszins wat punk-achtig aan. Het gitaarwerk in dit nummer is super in deze track en daarmee sluit de band de plaat goed af.

Overall gezien is deze plaat meer thrash dan death. De zang hangt veelal tussen grunts en screams in, maar neigt soms meer naar grunts en de andere keer soms meer naar screams. Net maar wat het nummer vraagt. De productie is ook best aardig (kan vetter, maar voor een eigen beheer release klinkt het prima). Er valt hier en daar best nog wat te sleutelen, maar het begin is goed. Wie weet waar de band de volgende keer mee komt? Leuk debuut en dat de teksten voornamelijk over horrorfilms gaan, vind ik ook wel tof.

Tracks:

01. Henriëtta
02. The Running Man
03. Cry For Heavens Gate
04. Hooks And The Art Of Pleasure
05. Midnight Neutering
06. Apparitions In The Falk
07. Wishful Visions
08. Book Of The Dead
09. They Live
10. Gore Overlord

Band:

Sytse - Basgitaar
Lasse Westerhof - Drums
Koen Oostendorp - Gitaar
Mark McLaughlin - Zang


Review door Mark

Plaats reactie