Amorphis - Under The Red Cloud (2015)

CD, single, mcd, demo, EP, LP, dvd reviews.
Plaats reactie
WanderingSoul
Admin Crew
Berichten: 6010
Lid geworden op: 26-08-2012 14:44

Amorphis - Under The Red Cloud (2015)

Bericht door WanderingSoul » 13-09-2015 16:55

AMORPHIS
UNDER THE RED CLOUD
Nuclear Blast Records

Afbeelding

Het Finse Amorphis is al jaren een vaste waarde in de melodeath scene. Ontwikkeld van een death/doom geluid tot wat ze nu zijn. Een heel verschil, maar zolang het goede platen oplevert zal het mij een rotzorg zijn welke genre het nu precies is. Feit is wel dat de band nu wel een erg gave plaat heeft afgeleverd.

De muziek is best progressief op deze plaat en men durft te experimenteren. Men begeeft zich vaak in andere territoria zonder zicht te verliezen op de muziek uit het verleden. Zo experimenteert men met black metal in The Four Wise Ones en Dark Path. The Skull en afsluiter White Night zijn best progressief. Sacrfice is best toegankelijk (eerste single ook) en kent fijn gitaarwerk. Enemy At The Gates is een flirt met de Tales From The Thousand Lakes tijd en de Elegy tijd met wat nieuwe invloeden. Tree Of Ages is zelfs erg folkachtig. Alsof ze een date hebben gehad met Ensiferum.

Zanger Tomi Joutsen is ook in prima vorm. Zijn grunts, screams en cleane zang zijn weer goed uitgevoerd. Enige waar ik me een beetje aan stoor is die afzichtelijke album-hoes. Maar goed, het gaat om de muziek gelukkig. Ze hebben wel een album gemaakt waar ik nog vaak van ga genieten. Zeker jaarlijst materiaal! De bonustracks op de limited edition zijn overigens ook de moeite waard. Vooral Winter's Sleep. Tales From The Thousand Lakes anyone?

Tracks:

01. Under The Red Cloud
02. The Four Wise Ones
03. Bad Blood
04. The Skull
05. Death Of A King
06. Sacrifice
07. Dark Path
08. Enemy At The Gates
09. Tree Of Ages
10. White Night
11. Come The Spring (Bonustrack)
12. Winter's Sleep (Bonustrack)

Band:

Jan Rechberger - Drums
Esa Holopainen - Gitaar
Tomi Koivusaari - Gitaar
Santeri Kallio - Keyboards
Niclas Etelävuori - Basgitaar, Achtergrondzang
Tomi Joutsen - Zang


Review door Mark

Plaats reactie