My Dying Bride - Feel The Misery (2015)

CD, single, mcd, demo, EP, LP, dvd reviews.
Plaats reactie
WanderingSoul
Admin Crew
Berichten: 6010
Lid geworden op: 26-08-2012 14:44

My Dying Bride - Feel The Misery (2015)

Bericht door WanderingSoul » 27-09-2015 20:08

MY DYING BRIDE
FEEL THE MISERY
Peaceville Records

Afbeelding

De platen van het Engelse doomgezelschap My Dying Bride zijn over het algemeen zwaar beladen. De nieuwe plaat Feel The Misery is ditmaal extra beladen, wegens het overleden van zanger Aaron's vader tijdens de opnames. Rouwen is wat je letterlijk terughoort op de plaat. Het begint al gelijk met de opener And My Father Left Me Forever, die zo gelijk een extra belading krijgt. Aaron zingt hoger en gevoeliger. Een kant die we nog niet gezien hadden van de man, maar die hem wel goed siert. To Shiver In Empty Halls is vocaal gezien wat agressiever met z'n grunts. De track zelf is vrij sterk en kent verschillende gezichten. A Cold New Curse is wat mij betreft een van de beste tracks op de plaat en is behoorlijk melancholiek. Zowel vocaal als in het gitaarwerk. Ook het langzamer worden qua tempo werkt daar aan mee. Prachtig.

Het titelnummer is verrassend catchy. Toetsenist Shaun doet daar een prima duit in het zakje. Wat overigens wel over de gehele linie wel. Of het nu keyboards zijn of z'n vioolwerk. A Thorn Of Wisdom is enigszins gothic-achtig maar kan mij goed bekoren. Het baswerk van bassiste Lena komt ook prima naar voren onder die toetsendeken. Mooi duister nummertje. Het trage I Celebrate Your Skin komt lekker droevig binnen en laat je niet meer los. Wederom een topnummer. Het verrassend softe I Almost Loved You is een treurig rustpuntje op de plaat. Wederom een sterke rol voor toetsenist Shaun en zanger Aaron. Het sterke Within A Sleeping Forest sluit de plaat mooi af. En dan kom je er achter dat het prachtig beladen treurig hoofdstuk van iets meer dan een uur al weer voorbij is. Een hoofdstuk wat mij voorlopig niet meer loslaat. Ook als ik de plaat niet draai op dat moment. En nodigt uit voor een herdraaimoment van iets meer dan een uur. Dit is zeker te weten jaarlijstmateriaal. De plaat is vocaal sterk, kent divers gitaarwerk. Het is verfrissend en toch vertrouwd. De droevige sfeer die de plaat meedraagt is fantastisch. Verplichte aanschaf voor My Dying Bride fans en doomsters in het algemeen. Topper!

Tracks:

1. And My Father Left Forever
2. To Shiver In Empty Halls
3. A Cold New Curse
4. Feel The Misery
5. A Thorn Of Wisdom
6. I Celebrate Your Skin
7. I Almost Loved You
8. Within A Sleeping Forest

Band:

Calvin Robertshaw - Gitaar
Andrew Craighan - Gitaar
Aaron Stainthorpe - Zang
Lena Abé - Basgitaar
Shaun Macgowan - Keyboards, Viool
Dan Mullins - Drums


Review door Mark

Plaats reactie