Brutus - Murwgebeukt (2016)

CD, single, mcd, demo, EP, LP, dvd reviews.
Plaats reactie
WanderingSoul
Admin Crew
Berichten: 6010
Lid geworden op: 26-08-2012 14:44

Brutus - Murwgebeukt (2016)

Bericht door WanderingSoul » 07-02-2016 14:23

BRUTUS
MURWGEBEUKT
Rising Nemesis Records

Afbeelding

Het Nederlandse Brutus heeft een hele turbulente tijd achter de rug. Men bracht in 2003 hun debuut Slachtbeest uit. Had daar best succes mee. De brute beukende death metal deed het goed en de band trad regelmatig op. Een tweede cd Murwgebeukt was in de maak. Maar in 2006 sloeg echter het noodlot toe. Drummer Maarten "Ploegbaas" Luijsterburg, de drijvende kracht achter Brutus, had genoeg van het leven en sprong in oktober voor een trein, die hem daarmee het leven ontnam. Het heeft lang geduurd en was maar de vraag of de opnames afgemaakt zouden worden en of Murwgebeukt nou nog uitkwam. Terug naar het heden. Het is inmiddels 2016 en Murwgebeukt heeft eindelijk het levenslicht gezien. Dertien jaar na het verschijnen van Slachtbeest.

Murwgebeukt staat wederom vol compromisloze brute death metal. De ene blastbeat na de andere word op je afgevuurd. De wisselwerking tussen de verschillende grunts van de bandleden doet ook prima z'n werking. Het gitaarwerk is zwaar, maar ook technisch onderlegd in de harmonieën en dreigende riffs. Overall klinkt de muziek op zich prima en luistert prima weg. Toch vraag ik me af je met een speelduur van ruim 54 minuten niet ietwat veel op je afgestort krijgt? Het is wel veel van hetzelfde en qua tempo krijgen we weinig variatie. Tevens bekruipt het gevoel mij dat de productie na al die tijd ook niet opgeschroefd had kunnen worden? De gitaren iets meer na voren en iets meer bas voor een voller geluid. De nadruk ligt wel op de snaredrum van Ploegbaas.

Net als het debuut Slachtbeest heeft men bij Murwgebeukt ook weer gekozen voor Nederlandstalige teksten, waarmee de band zich wel weer onderscheid ten opzichte van andere death metal bands. Al met al wel blij dat de schijf het levenslicht heeft gezien, want het is wel weer lekker beuken. Maar helaas valt hij ietwat tegen vergeleken met het debuut.

Liefhebbers van Deicide, Cannibal Corpse, Nile of Severe Torture kunnen dit beest eens beluisteren. Murwgebeukt word je zeker.

Tracks:

01. Prematuur
02. Judaswieg
03. Vernederd
04. Lijdensweg
05. Vrouwenhaat
06. Kentering
07. Verbolgen
08. Gruweldaad
09. Rubensvrouw
10. Vulvanus
11. Achterdocht
12. Geestesziek
13. Murwgebeukt
14. Synopsis
15. Teloorgang
16. Ter Ziele

Band:

Bastærd - Gitaar, Zang
Ploert - Basgitaar
Schoft - Gitaar, Zang
Ploegbaas - Drums, Zang
Vlerk - Gitaar, Achtergrondzang
Molestrator - Zang


Review door Mark

MetalJan
Crew Moderator
Berichten: 5839
Lid geworden op: 27-08-2012 18:55

Bericht door MetalJan » 13-02-2016 17:56

Toch wel jammer van die productie. Die was op Slachtbeest toch wel gewoon stukken beter.

WanderingSoul
Admin Crew
Berichten: 6010
Lid geworden op: 26-08-2012 14:44

Bericht door WanderingSoul » 14-02-2016 10:58

Inderdaad. Het haalt het album wel naar beneden. Vraag me ook af of ze er nog aan gesleuteld hadden of dat het gewoon zo afgerond is en op plaat gegooid?

Plaats reactie