Convulse - Cycle Of Revenge (2016)

CD, single, mcd, demo, EP, LP, dvd reviews.
Plaats reactie
WanderingSoul
Admin Crew
Berichten: 6010
Lid geworden op: 26-08-2012 14:44

Convulse - Cycle Of Revenge (2016)

Bericht door WanderingSoul » 24-04-2016 18:19

CONVULSE
CYCLE OF REVENGE
Svart Records

Afbeelding

Drie jaar geleden besprak ik nog het comeback album Evil Prevails van Convulse. Een album waar ik me prima in kon vinden en het klonk nog old school death. Nu is daar Cycle Of Revenge.

Cycle Of Revenge is toch een plaat die uit een heel ander vaatje tapt. Niks old school death metal. Toch een lichte teleurstelling. De plaat is progressiever geworden en de muziek is een stuk relaxter. Meer laidback met de nodige groove. Enige wat de band nog herinnerd uit het verleden is de brute diepe grunts van Rami Jämsä. De band is van stijl veranderd, net zoals Opeth en Amorphis dat destijds gedaan hebben. De band klinkt nog wel heavy en donker, maar daar heb je ook alles mee gezegd. Er wordt echter wel strak gemusiceerd en ik denk dat voor mij ook gewoon een kwestie van wennen is. Het is muzikaal niet slecht, maar gewoon heel anders. Het is een omslag die je niet verwacht. Nu kun je debatteren waarom dit onder een andere naam uitgebracht had moeten worden, maar dat moet je als band echter zelf weten. Het is echter wel zo, als je het een andere naam uitgebracht zou hebben, dat je er dan toch anders naar luistert. Nu hangt er een soort van progressievere sfeer, maar dan op de stoner manier rond het album. Op Nature Of Humankind wordt er ook geëxperimenteerd met blues en death 'n' roll die best leuk uitpakt. Op Ever-Flowing Stream probeert Jämsä zelfs semi clean te zingen, hoewel ik me afvraag of dit wel goed uitgepakt is.

De productie op het album vind ik prima. Het artwork vind ik echter niet zo geweldig. Had ik anders verwacht. Zeker bij dit soort muziek. De vraag is nu, trekt men deze stijl verder door of was dit een experiment? Heb het gevoel dat het een overgangsalbum is. Maar dat zal de toekomst uit moeten wijzen. Voor nu vind het album wel aardig, maar toch een teleurstelling omdat ik anders verwacht had van deze band. Mocht je de oude stijl prefereren, dan zou ik dit album overslaan.

Tracks:

1. Cycle Of Revenge
2. God Is You
3. Pangaea
4. Fractured Pieces
5. Nature Of Humankind
6. Ever Flowing Stream
7. War
8. Into The Void

Band:

Juha Telenius - Basgitaar
Rami Jämsä - Zang, Gitaar
Rolle Markos - Drums


Review door Mark

Plaats reactie