28-09-2019: Nile + supports @ Helmond

Live verslagen van concerten.
Plaats reactie
MetalJan
Crew Moderator
Berichten: 5839
Lid geworden op: 27-08-2012 18:55

28-09-2019: Nile + supports @ Helmond

Bericht door MetalJan » 01-10-2019 19:45

Zaterdag 28 september
Cacaofabriek, Helmond


Afbeelding

Het is een eindje rijden, maar dat heb ik er wel voor over. Vanavond staan namelijk niet de minste bands op de planken in Helmond. En zo geschied, zo gedaan.

Bij aankomst bij de Cacaofabriek valt de meteen de grootte van het gebouw op. Het gebouw (wat in nieuw jasje is gestoken) herbergt een restaurant, bioscoop en natuurlijk een concertzaal. Nadat we ons kaartje hebben laten scannen, zijn we naar binnen gelopen. Daar was Omophagia al lang en breed aan zijn set begonnen. Sterker nog, zij waren net bezig met het aankondigen van hun laatste nummer. Wat ik nog gehoord en gezien heb, was zeker niet slecht.

De furieuze en boze deathmetal van Vitriol komt hard binnen. Zanger/gitarist Kyle Rasmussen doet de aankondigingen van de nummers op zo’n manier dat je er haast bang van word. De band mogen we best een nieuwkomer heten in het deathmetal landschap. Ze brachten onlangs hun debuutplaat To Bathe from the Throat of Cowardice op de markt. Puik optreden van deze band uit Portland.

Het is altijd maar weer afwachten wie Eric Rutan van Hate Eternal nu weer meebrengt om de line-up van zijn band te completteren. Op bas zien we de voor mij onbekende Art Paiz en op drums vinden we niemand minder dan drumbeest John Longstreth (Origin). De beste man kijkt erbij alsof hij een potje schaken zit te kijken, terwijl hij de meest ingewikkelde drumpatronen laat zien. Zo klinken nummers als Behold Judas, The Stygian Deep, Powers That Be, I, Monarch en All Hope Destroyed lekker strak vandaag. Toch heb ik wel een aantekening; waarom neemt de band live niet een 2e gitarist mee op toer? Zo klinkt het geluid nog voller, want met name tijdens de gitaarsolo’s valt het gitaargeluid weg. Klein minpuntje op een verder gave show!

Aan Nile de taak om deze avond in stijl af te sluiten. Hoewel de nieuwe plaat pas in november uit komt, speelt men wel al nummers daarvan. Ook komen er wat recenter materiaal en wat good oldies voorbij. De band is alweer een tijdje ‘onderweg’ met de nieuwe bandleden en de heren spelen vanavond een strakke show. Ook de sfeerelementen in de vorm van samples (zowel tussen én tijdens de nummers) voegen écht iets toe. De setlist is, op de nieuwe nummers, niet echt verassend te noemen. Zo horen we oa Sacrifice Unto Sebek, The Blessed Dead, Kafir!, Call to Destruction en The Howling of the Jinn. Van 4th Arra of Dagon word het laatste deel gespeeld. Van de nieuwe cd komen Long Shadows of Dread (die al op youtube is verschenen), het titelnummer (Vile Nilotic Rites) en Snake Pit Mating Frenzy voorbij. De nieuwelingen vallen in de smaak bij ondergetekende en het overige publiek, wat zich vanavond wat rustig houd. Zo zie ik helemaal geen moshpit (bij de voorgaande bands ook niet), maar ‘beperkt’ men zich tot het headbangen en schreeuwen. Mij hoor je niet klagen (niets is zo irritant als een pogoënde gast die je bier uit je handen slaat), maar misschien wil een band wel dat de zaal helemaal losgaat. Hoe dan ook, ik heb niet gemerkt dat de bands zich inhielden omdat in de zaal geen moshpit ontstond. Fijne avond dus, voor zowel publiek als bands.

Plaats reactie