12 & 13-11-2016: Rotterdam Deathfest @ Baroeg

Live verslagen van concerten.
Plaats reactie
MetalJan
Crew Moderator
Berichten: 5839
Lid geworden op: 27-08-2012 18:55

12 & 13-11-2016: Rotterdam Deathfest @ Baroeg

Bericht door MetalJan » 20-11-2016 14:32

Zaterdag 12 en zondag 13 november
Baroeg, Rotterdam


Afbeelding

ZATERDAG

Als eerste mag het Duitse Pighead ons verwelkomen. Het is behoorlijk rustig in de zaal, maar dat weerhoudt de band er niet van om er vol voor te gaan. Vooral de zanger zet zijn beste beentje voor middels zijn presentatie. De mix van brute death en slam gaat er uitstekend in bij mij en de aanwezigen en het eerste hoogtepunt van de dag is geweest.

Nervochaos pakt het wat traditioneler aan, middels hun black/death/thrash. Ik moet herhaaldelijk denken aan hun landgenoten van Krisiun, maar Nervochaos is meer thrashiër. De agressieve zang is ook prima en hoewel de titels van de nummers wat standaard zijn (vooral veel satan), maakt de inhoud van de nummers veel goed en ook de podiumpresentatie mag er zijn.

Het is even wennen om Inhume zo vroeg op de dag aan het werk te zien. Het deert de band niet en gaat er vol voor. Ik zag de band nog niet met nieuwe drummer Remco, maar de beste man zet zijn beste beentje voor. Ook de 2 zangers, Dennis en Dorus, doen hun uiterste best om het publiek te vermaken, maar daar slagen zij moeiteloos in!

Pentacle is van de oude stempel. Old school death dus. De band is goed op elkaar ingespeeld en geeft alles. De band is daar goed in, getuige de publiekreacties. Een prima optreden van deze heren.

Ik wist niet echt wat ik van Blood moest verwachten, maar het optreden mag er zeker zijn. Het is voornamelijk (old school) death en grind wat de oude heren ons voorschotelen. De band, opgericht in 1986, bestaat dan ook alweer heel wat jaartjes. De spelvreugde is er niet minder om. De band zet een overtuigend optreden neer.

Toen was het even tijd om te eten en zodoende heb ik Ares Kingdom moeten missen.
De volgende band heb ik al een aantal keer gezien, maar blijft leuk om Rectal Smegma te zien. Het is de laatste dag van de toer met Gorgasm en Pighead, maar van enige moeheid is vanavond niks te merken. De band gaat wederom met veel enthousiasme het podium te lijf. De band speelt vanavond ook de nodige klassiekers. Ook het publiek loopt weer de nodige slamrondjes. Het kunstje is inmiddels wel bekend, maar deze band blijft altijd een graag geziene gast.

Aan Gorgasm de taak om deze eerste dag af te sluiten. Maar dat kun je wel aan deze band toevertrouwen. Met hun brute death zetten ze de zaal in van mum van tijd in vuur en vlam. Daarbij kan niet iedereen stil blijven staan getuige de vele headbangers en moshpit. De band is een prima afsluiter van een prima eerste dag.

ZONDAG

Na een stroeve start (lees: hardnekkige kater) keer ik pas terug in Baroeg als Lord of War aan zijn laatste nummer bezig is. Ik kan dus niet echt een oordeel vellen over deze band.

Lord of War heeft van plek gewisseld met Apophys, wat net als vorig jaar wederom zijn opwachting mag maken op het festival. De band is qua techniek en podiumpresentatie weer wat gegroeid en maakt een goede indruk op de aanwezigen. Het valt me op dat Baroeg wat meer gevuld is dan gisteren, wat denk ik komt door de wat grotere bands wat later op de dag. Zoals gezegd mag het optreden van Apophys er zeker zijn!

Omdat het navolgende optreden van Threat Signal mij niet echt kan bekoren, heb ik net als gisteren de snackbar aan de overkant van de weg vereerd met een bezoek.

Gelukkig ben ik weer ruim op tijd voor de volgende band, namelijk het ultrabrute Condemned. Onder leiding van brulboei Angel Ochoa dendert de band zich een weg door de set heen. Met een modder vet geluid! Het is wederom moeilijk om stil te staan bij dit geweld. Eén van de beste optredens van vandaag.

Een moeilijke taak om hier over heen te gaan, maar Hate Eternal doet dit gewoon! Zanger/gitarist Eric Rutan is in topvorm en met zijn mede kompanen zet hij een strakke show neer. Dat de band niet van rustige nummers houdt, bewijst wel de setlist. Zo komen onder anderen Powers That Be, Behold Judas, Locust Swarm, The Stygian Deep en I,Monarch voorbij. De vingervlugge riffs en solo’s zijn een genot voor zowel oor als oog. De drummer is niemand minder dan Hannes Grossmann (ex-Obscura, ex-Necrophagist) en die weet wel raad met deze complexe muziek.

De Poolse meesters van Vader mag deze avond afsluiten. Hun laatste album The Empire is nog maar net uit en vanavond spelen de heren daarvan ook de nodige nummers, zoals oa Angels of Steel, Prayer To The God Of War, The Army-Geddon en Parabellum. Ook komen de nodige klassiekers aan bod zoals oa Wings, Silent Empire, Xeper, Kingdom, Carnal, Cold Demons, Sothis en Black To The Blind. De band is goed op elkaar ingespeeld en het publiek geniet met volle teugen. De band besluit de avond met This Is the War van de EP The Art of War. Zowel band als publiek kan terugkijken op een goed optreden!

Plaats reactie