11-02-2017: Djevel + supports @ Baroeg, R'dam

Live verslagen van concerten.
Plaats reactie
MetalJan
Crew Moderator
Berichten: 5839
Lid geworden op: 27-08-2012 18:55

11-02-2017: Djevel + supports @ Baroeg, R'dam

Bericht door MetalJan » 25-02-2017 17:26

Zaterdag 11 februari 2017
Baroeg, Rotterdam


Afbeelding

Tijd voor een avondje blackmetal! Met temperaturen van dicht bij het vriespunt komen we al goed in de sfeer. Na wat tegenslag (oordoppen vergeten en dus terug naar huis moeten en zo de bus missen en dus een andere bus moeten nemen) kom ik aan bij Baroeg. Natuurlijk zie ik weer eens niks van de openingsband, in dit geval Coldborn. ‘Deprimerend goed’ krijg ik te horen van een bekende als ik vraag hoe deze band het deed. Daarmee zult u en ik het mee moeten doen.

Cirith Gorgor is dus de eerste band die ik zie van deze avond. Ik zag deze band voor het eerst (en voor het laatst) een eeuwigheid geleden eens op een MetalDay in Elektra, Sliedrecht. Dat was in 2004, ik heb de flyer nog hier hangen. Knap dat de heren nog steeds meedraaien in de Nederlandse blackmetal scene. Vorig jaar kwam het laatste wapenfeit van de band uit, getiteld Visions of Exalted Lucifer. Ik ben niet echt bekend met het werk, maar er zullen ongetwijfeld wat nummers van deze plaat gespeeld zijn. Kan me nog wel herinneren dat de band vroeger sneller materiaal speelde, vandaag komen ook wat langzamere nummers voorbij. Gelukkig komt het snelle materiaal er ook niet bekaaid af vandaag. Een afwisselende show dus van de heren.

En dan is het tijd voor de hoofdact van vanavond. De naam Djevel deed bij mij niet echt een belletje doen rinkelen toen ik de aankondiging van dit concert op facebook zag. De band bestaat nog niet zo heel lang, maar de bandleden hebben hun sporen verdiend in bands als Enslaved, Koldbrann en Kvelertak. De heren doen een korte Europese toer en laten gelukkig Nederland niet links liggen. De zaal staat dan ook behoorlijk vol om dit gezelschap te verwelkomen. Muzikaal is de band diep geworteld in de Noorse blackmetal. Als er één band is die het stempel ‘true norwegian blackmetal’ verdient is het Djevel wel. Zanger Erlend Hjelvik kennen we ook van de band Kverlektak en schreeuwt werkelijk de longen uit zijn lijf. Hij word bijgestaan door gitarist Trond Ciekals, die de cleane vocalen doet. Op bas vinden we Mannevond van Koldbrann. Niemand minder dan Dirge Rep (Gehenna) zit achter het drumstel. Het geheel klinkt lekker underground en dus duister. Hier is geen plaats voor vrolijke deuntjes. De show boeit van begin tot eind. Na afloop kunnen we enkel nagenieten! Als ik de Baroeg verlaat sneeuwt het. Een toepasselijk einde van een gave blackmetal avond!

Plaats reactie