29-7-2017: Stonehenge Festival 2017 @ Steenwijk

Live verslagen van concerten.
Plaats reactie
WanderingSoul
Admin Crew
Berichten: 6010
Lid geworden op: 26-08-2012 14:44

29-7-2017: Stonehenge Festival 2017 @ Steenwijk

Bericht door WanderingSoul » 31-07-2017 10:45

STONEHENGE FESTIVAL 2017
Zaterdag 29 juli 2017
Stationsplein 1 - Steenwijk, Nederland

Afbeelding

Het was weer zover. Het jaarlijks ontmoetingsfeestje voor fans van extreme metal in Steenwijk. Dit jaar had men ook weer een interessante line-up bij elkaar geprogrammeerd en trok liefhebbers uit verschillende delen van ons land, maar ook uit andere landen. Een uitverkochte editie, dus het beloofde weer drukbezocht te worden.

Heb geprobeerd dit jaar zoveel mogelijk bands te zien, maar kon het toch niet helpen een aantal deels (Doomas, Disabuse) niet te kunnen zien en aantal geheel niet te kunnen zien (Inferum, Evil Invaders, Beheaded, Godflesh, Carcass). Wat overblijft zijn de bands die ik wel heb kunnen zien en daar gaan we het uiteraard wel over hebben.

Om te beginnen Not Otherwise Specified. De band die net begonnen was aan hun set, toen we binnenkwamen. Een aardige death/thrash band uit Overijssel met (ex-)leden van Bloodsin, Pulmonary Abscess en Bloody Remains. Leuke opener op zich en kon me best vermaken. En toen snel door met (ja, de programmering was erg strak na elkaar gepland) Scordatura uit Schotland. Heavy slamming death metal en de eerste band die een poging doet om het publiek echt op gang te krijgen. Wat helaas niet helemaal lukt. Jammer, want de band speelt best prima. Ze zijn (nog) niet zo goed als de twee slam bands die later deze dag spelen mijn inziens, maar geheel vervelend is hun optreden absoluut niet.

Bleeding Gods uit Utrecht lukt het iets beter om het publiek op gang te krijgen met hun death metal. Met hun debuut Shepherd Of Souls heeft men best sterk materiaal in handen. Dat de band geen beginnelingen zijn hoor je ook meteen terug en zie je in hun performance. Ook George Oosthoek (Celestial Season, Kutschurft, ex-Orphange, ex-Pleurisy) doet nog een nummertje mee om het feest te vergroten. De melodic death van The Heritance is op zich ok, maar kan me toch iets minder bekoren. Ze spelen op zich prima, maar het materiaal vind ik iets minder sterk dan van voorgaande bands en zang vond ik ook niet lekker afgesteld. De backing vocals stonden harder dan de leadzang? Zonde.

Het geluid bij de grindcore band My Minds Mine uit Friesland, was ook niet je-van-het, maar kwam wel over. De agressieve set sloeg goed in en de eerste echte pit is een feit. Lekker potje knallen. De technische death van Deceptionist uit Italië kon mijn aandacht niet echt vasthouden, dus besloten we een hapje te eten. Profanity uit Duitsland gaat al een flinke tijd mee, maar is in al die jaren niet erg productief gebleken. Er staan slechts 3 full-lengths op hun naam in 24 jaar tijd. Ze zijn in de jaren wel wat technischer gaan spelen dan vroeger. En dat maken ze live ook waar. Op zich een goed optreden, maar enkel het oude materiaal boeit me. Waar dat aan ligt weet ik niet. Misschien had ik ik geen zin in gepiel, maar simpeler gebeuk.

Korpse uit ons eigen landje was voor mij één van de bands van de dag. En dat dachten veel fans met mij, want er ontstond wederom een pit. De band had er zin en beukte en slamde er flink op los. Moddervet optreden! Braincasket was de volgende band die ik gezien heb. Death metal uit Heerenveen. De band beukte en hakte en de duo zang was op zich ook ok, maar het kon me niet helemaal overtuigen. Ook de gastbijdrage van Gerard Frijlink van Côte d'Aver (inclusief pakje) veranderd daar niks aan. Voor Altar was ik een beetje sceptisch, omdat er sprake is van een heropstanding en ik vroeg me af of men het niveau van vroeger ging halen. Kortweg: ze hebben mij overtuigd met dit korte strakke en agressieve optreden. Reünie gerechtvaardigd wat mij betreft en er wordt werk gespeeld van alle albums en de setlist is sterk. Van de opener Throne Of Fire van het debuut tot de afsluiter Egovernment van Ego Art. Ook God Damn You, Wasted World, I Am Your Provider en Sick komen voorbij. Leuk optreden en nostalgie!

Van Tortharry uit Tsjechië had ik nog nooit van gehoord, maar de death metal band schijnt toch al sinds 1991 te bestaan en 8 albums uit te hebben. Lekker portie rammen en diepe grunts. Hideous Divinity uit Italië kreeg vandaag de herkansing na het vroegtijdig stoppen van twee jaar geleden. En ze overtuigen. Sterk, bruut en technisch zonder te gaan vervelen. Prima death metal! Kraanium was ook in optima forma. De zware slam death uit Noorwegen rost er in als een malle. Pitwaardig zal ik maar zeggen. En die pit was er ook zeker. Qua geluid één van de zwaarste bands van de dag. Killer optreden!

Deadhead uit Kampen heeft met Swine Plague onlangs een nieuwe plaat afgeleverd en komt op Stonehenge even lekker raggen. De snelle thrash metal komt goed uit de verf en spoort goed aan tot een aardige moshpit. Nummers als Helhuizen, The Awakening en Cold Being zijn lekkere livekrakers. Vermakelijk! Dan de beurt aan Absu uit de VS. De band is bezig met een nieuwe plaat, maar komt vandaag wat oudjes brengen om ons daarvoor alvast op te warmen. Gave black/thrash metal met een theatrale performance door mainman Proscriptor. Ze spelen ook m'n favoriet Highland Tyrant Attack. Gaaf optreden! Benighted uit Frankrijk kreeg vandaag ook een herkansing, omdat ze vorig jaar moesten cancellen wegens familie omstandigheden. Een kans die volop benut werd, want de band geeft een optreden van jewelste. De brute death/grind gaat er in als koek en bezorgt de grootste pit van de dag. Songs als Reptilian, Necrobreed, Slut en Let the Blood Spill Between My Broken Teeth komen aan als een moker op je gezicht. Want een brute performance!

Uit het zonnige Brazilië komen de brute klanken van Krisiun, maar zo zonnig is het op Stonehenge inmiddels niet meer. Maar dat schijnt niemand uit te maken, want veel mensen komen de band bekijken. Ze hakken er weer in als een bezetene en stellen niet teleur. Het geluid is helaas niet perfect, maar de boodschap komt wel over en dat is headbangen! Wat ook veelvuldig gedaan wordt. Ook de murdermetal van Macabre kampt met minder goed geluid en dat is op zich jammer. Krakers als Dog Guts, Nightstalker, Ed Gein, Albert Was Worse Than Any Fish In The Sea, Scrub A Dub Dub en Zodiac komen minder goed uit de verf.

De laatste band voor ons, dankzij de behoorlijke regenval op dat moment, is Marduk uit Zweden. De band opent met een tweetal tracks van hun laatste plaat Frontschwein (Frontschwein en The Blond Beast) en vervolgt daarna eigenlijk met alleen oud werk. Throne Of Rats, Materialized In Stone, Of Hell's Fire, Wolves en Panzer Division Marduk kwamen zoal voorbij. Een sterk optreden, waarbij ik mij prima heb kunnen vermaken.

Stonehenge 2017 was een geslaagde editie, met hier en daar wat kleine minpunten, maar dat heeft de pret niet gedrukt. Volgend jaar weer, maar eerst thuis lekker opdrogen.


Review door Mark

MetalJan
Crew Moderator
Berichten: 5839
Lid geworden op: 27-08-2012 18:55

Bericht door MetalJan » 31-07-2017 19:13

Was wederom een leuk feestje!

Beste bands:

Braincasket, Altar, Evil Invaders, Beheaded, Hideous Divinty, Kraanium, Absu Krisiun en Macabre.

Jammer van het pleurisweer op het eind, maar toch gebleven. Op een gegeven moment waren er nog maar een paar honderd man over ofzo.

Plaats reactie