27-10-2017: Bloodshed Festival @ Eindhoven

Live verslagen van concerten.
Plaats reactie
MetalJan
Crew Moderator
Berichten: 5839
Lid geworden op: 27-08-2012 18:55

27-10-2017: Bloodshed Festival @ Eindhoven

Bericht door MetalJan » 28-10-2017 21:46

Vrijdag 27 oktober 2017
Dynamo, Eindhoven


Afbeelding

Het is weer tijd voor het jaarlijkse grindfeestje in Eindhoven. Ditmaal besluit ik om de vrijdag mee te pakken. Dit jaar is het festival zelfs uitverkocht!

Na binnenkomst besluiten we om eerst even wat te gaan eten en gelukkig kan dat prima in Dynamo zelf. Het is wel vegetarisch, maar zo’n bonenburger gaat er prima in. We komen dan ook wat later binnen bij de eerste band van de dag: Gadget. De Zweedse band trekt fel van leer met snelle songs. De drummer gaat als een bezetene te keer en ook de rest van de band doet zijn ding. Goeie opener dus!

Snel door naar de kleine zaal waar Faršas zijn opwachting maakt. Deze Litouwse band maakt op en top grindcore en de band speelt aan één stuk door. Zanger Kiras klinkt als ‘Dani Filth on speed’ en dat is ook wel een beetje hilarisch. Muzikaal staat het echter als een huis. Het optreden lijkt wat aan de korte kant, maar dat kan ook liggen aan het feit dat de band maar door bleef raggen tot het eind.

Eindelijk zie ik Jucifer dan eens een keer. Het schijnt dat de band de titel ‘loudest band on earth’ meekrijgt bij live optredens, en inderdaad, de schuif word flink open getrokken. En dat met z’n tweeën. In het begin is de zang van zangeres/gitarist Amber niet te horen, maar gelukkig word dit na een tijdje rechtgezet. Drummer Edgar, tevens haar man, gaat flink tekeer achter zijn drumstel. Zware sludge word de zaal in geslingerd en er komen snelle stukken voorbij. Na een tijdje slaat de verveling wat toe, maar de band heeft prima werk afgeleverd.

Na dit geweld besluit ik om de vele merchandise kraampjes eens met een bezoek te vereren en even een zitplek op te zoeken. Na deze pauze komen we halverwege binnen bij Noothgrush. Muzikaal klinkt het allemaal prima (crust, doom, sludge), ik kan minder met de zang die nogal traag krijsend is. Maargoed, de zaal gaat goed los en is de missie van de band dus geslaagd.

Ik had op voorhand niet zo’n zin om Skullhog te gaan bekijken, omdat de voorgaande keren dat ik de band zag nou niet echt heel speciaal vond. Vandaag klinkt het eigenlijk wel lekker. Misschien omdat de band goed tot zijn recht komt op het kleine kelder podium. Het geluid is eigenlijk wat aan de harde kant (zelfs met oordoppen in!). Je voelt het geluid gewoon langs je hoofd golven! De korte nummers worden soms opgefleurd met een intro van een horrorfilm. Het is gek genoeg niet helemaal vol in de zaal bij deze Nederlandse band, maar misschien heeft dat te maken met het feit dat de meeste bezoekers niet uit Nederland komen.

Bij Disfear heb ik in eerste instantie hetzelfde als bij Skullhog, maar meer vanwege het feit dat ik de band niet al te boeiend vind op plaat. Hoe anders is dit vandaag! Als een stoomwals gaat de band tekeer op het podium. En dan heb je niemand minder dan Thomas Lindberg als zanger in de gelederen! Het gaat dus goed los in de zaal en stagedivers vliegen af en aan. Puike show!

Erg jammer dat Rotten Sound tegelijkertijd met The Goddamn Gallows geprogrammeerd staan. Natuurlijk is het een wereld van verschil. Eerstgenoemde band maakt furieuze grindcore en de laatste maakt punk/hillbilly/trash. Omdat ik Rotten Sound al eens gezien heb en m’n maat voor The Goddamn Gallows is gekomen, besluit ik dus om deze band te gaan bekijken. Volgens mij mag je pas in deze band als je minimaal 10 tatoeages hebt, want de vier heren zitten er helemaal onder. De band weet een uitstekend feestje neer te zetten en het publiek gaat al dansend door de zaal. Prima afsluiting wat ons betreft!

Plaats reactie