10-02-2018: Nile + supports @ Gebr. De Nobel, Leiden

Live verslagen van concerten.
Plaats reactie
MetalJan
Crew Moderator
Berichten: 5839
Lid geworden op: 27-08-2012 18:55

10-02-2018: Nile + supports @ Gebr. De Nobel, Leiden

Bericht door MetalJan » 15-02-2018 20:12

Zaterdag 10 februari
Gebr. De Nobel, Leiden


Afbeelding

Vandaag een vette package in Gebr. De Nobel te Leiden. Ik heb lang getwijfeld of ik hier wel heen ging. Er stond namelijk nog een blackmetal avond in Utrecht en een deathmetal avond in Houten op de planning. Uiteindelijk heb ik toch maar voor Leiden gekozen omdat de bands mij meer aanspraken en ik heb geen spijt gehad van mijn keuze.

Rond 8 uur stap ik Gebr. De Nobel binnen. Het voorprogramma, wat bestaat uit het Noorse Art of Deception en het Griekse Exarsis hoef ik niet zonodig te zien, maar van laatstgenoemde zie ik toch nog zo’n 10 minuten. Hoewel de retro thrash niet geheel onaardig klinkt, doet het me toch te weinig om het wat van dichterbij te gaan bekijken.

De zaal zit behoorlijk vol als Terrorizer zijn opwachting maakt. De grind/death band bestaat tegenwoordig uit gitarist Lee Harrison (Monstrosity), bassist en vocalist Sam Molina (ex-Monstrosity) en oudgediende Pete "Commando" Sandoval. Vorig jaar op NDF was ik wel te spreken over het optreden van de mannen, hoewel de band toen veel te laat begonnen met spelen. Vandaag begint men gelukkig stipt op tijd. Helaas zijn er al gelijk in het begin van de set gitaarproblemen voor Lee en ligt het optreden even stil. Pete maakt van deze gelegenheid gebruik om even zijn drumset te checken, maar helaas is de drumclinic van korte duur. Net of hij zich inhoudt. Even later gaat de band weer door met hun bulderende death en grind. De geluidsproblemen houden aan, eerst is geluid zacht en dan weer hard. Toch zet men hun beste beentje voor en men besluit de set met het onvermijdelijke Dead Shall Rise.

Bij Nile heeft er een behoorlijke stoelendans plaatsgevonden. Zanger/gitarist Dallas Toler-Wade die 20 jaar in de band zat, heeft vorig jaar afscheid genomen. Zijn plek word ingenomen door de voor mij onbekende Brian Kingsland. Ook bij de nieuwe zanger/bassist Brad Parris gaat er geen belletje rinkelen. Ik was dus ook zeer benieuwd hoe dit live allemaal zou uitpakken. Geopend word er met een oudje, namelijk Ramses Bringer Of War en het publiek gaat gelijk goed los. Hoewel, het merendeel is dan nog in de foyer, waardoor het even duurt voordat de zaal weer vol zit. Deze toer word er van alle albums wel wat gespeeld, alleen het album Ithyphallic word overgeslagen. Waarom is mij niet duidelijk. Enfin, genoeg materiaal dus om van te watertanden. Wat te denken van Smashing the Antiu, Defiling the Gates of Ishtar, The Howling of the Jinn en Kafir! We kunnen gerust zijn. De heren zijn goed op elkaar ingespeeld. De meerstemmige zang is niet verdwenen en gelukkig is drumbeest George Kollias nog steeds van de partij. Met veel enthousiasme worden de nummers gebracht en hier en daar is tijd voor een lolletje op het podium. Het lange Unas Slayer of the Gods en Sarcophagus zijn de opmaat voor het sluitstuk van de avond en dat is natuurlijk Black Seeds Of Vengeance (met intro). De handjes gaan nog één keer op elkaar en zowel band als publiek kan terugkijken op een erg goed optreden!


Setlist Nile:

01. Ramses Bringer of War
02. Sacrifice Unto Sebek
03. The Black Flame
04. Smashing the Antiu
05. Defiling the Gates of Ishtar
06. Kafir!
07. In the Name of Amun
08. The Fiends Who Come to Steal the Magick of the Deceased
09. The Howling of the Jinn
10. Kheftiu Asar Butchiu
11. Unas Slayer of the Gods
12. Sarcophagus
13. Invocation of the Gate of Aat-Ankh-es-en-Amenti (intro)
14. Black Seeds of Vengeance

Plaats reactie