2 tm 4 maart 2018: Netherlands Deathfest @ Tilburg

Live verslagen van concerten.
Plaats reactie
MetalJan
Crew Moderator
Berichten: 5839
Lid geworden op: 27-08-2012 18:55

2 tm 4 maart 2018: Netherlands Deathfest @ Tilburg

Bericht door MetalJan » 16-03-2018 22:08

2 tm 4 maart
013 + Patronaat, Tilburg


Afbeelding


Liefhebbers van extreme metal zijn begin maart te vinden in Tilburg. Van heinde en ver zijn ze naar de stad getrokken. Helaas gooit het ijzige weer roet in het eten en moeten maar liefst 7 bands (!) afzeggen en ook bezoekers die uit bijv. Engeland moeten komen, hebben last van vertragingen op de vliegvelden. Gelukkig weet de organisatie de boel enigszins te redden door vervangende bands op te laten treden. Desondanks werd het weer een mooi weekend.


VRIJDAG

Ook dit jaar heb ik besloten om een hotel te nemen. Weliswaar in Breda, maar een kwartiertje met de trein is nog wel te doen. Nadat ik mezelf geïnstalleerd heb in het hotel en een patatje heb gegeten op het station van Tilburg, loop ik op mijn gemak naar 013. Nadat ik het eerste pilsje van het weekend heb besteld, is Aura Noir de eerste band die ik zie. Een prima opener als je het mij vraagt. Niet al te technisch, maar gewoon lekkere rechttoe, rechtaan death/thrash. Niet te moeilijk doen zo vroeg op de dag.

Het aansluitende Hierophant wilde ik graag zien, want de afgelopen keren dat ik ze zag werd ik behoorlijk omver geblazen. De verassing is er nu wel een beetje vanaf, maar de heren zetten wederom een meer dan prima show neer waaraan ontsnappen niet mogelijk is. De intermezzo’s hadden misschien wat korter gekund, maar de bulderende nummers zijn een vuistslag in je gezicht!

Van te voren heb ik wat beluisterd van The Ominous Circle en dus besluit ik om naar het Patronaat te lopen. De death/black word goed uitgevoerd en doordat het optreden in de Patronaat plaatsvind, krijgt het ook de nodige sfeer met zich mee.

Suffocation kan je niet vaak genoeg zien, want de band stelt nooit teleur. Ook nu gaat men er vol voor met nummers als Thrones Of Blood, Funeral Inception, Pierced From Within, Liege Of Inveracity en Infecting The Crypts. Helaas is Frank Mullen er weer niet bij, maar hij word prima vervangen door Ricky Meyers (drummer van Disgorge). Eén van de hoogtepunten van de dag.

De Zweden van Carcass spelen hierna een degelijke set, maar doet mij persoonlijk minder dan Suffocation. Het voelt een beetje als mosterd na de maaltijd. Tijd om af te pilsen!


ZATERDAG

De dag beginnen met Devourment. Dat is een lekkere binnenkomer! De band oogt wat vermoeid, maar speelt verder retestrak. Men concentreert zich vandaag op het spelen van oude nummers zoals Postmortal Coprophagia en natuurlijk de hit Babykiller!

Na een bezoek bij één van de vele biercafe’s in de stad, is het tijd voor stoomwals Looking For An Answer. Mijn hemeltje lief, wat buldert deze band zeg! Tijd voor uitrusten is er niet bij deze band, gewoon 40 minuten knallen!

Na wederom een eetpauze, is Jig-Ai de volgende band. Deze lollige gasten zijn heer en meester in de goregrind. En dus word er weer een fijn feestje gebouwd, zowel op het podium, als ervoor.

Witchery is een mooie opbouw naar één van de bruutste bands van het festival, namelijk Guttural Secrete. De zaal zit afgeladen vol als de heren van start gaan. Op plaat is het al een drukke boel, live gaat het helemaal goed los met deze brute deathmetal! Zanger Jeremiah (met ontbloot bovenlijf) heeft zowel vieze putgrunts als zieke screams in huis. Geniaal optreden!

Het optreden van 1349 is natuurlijk even een omschakeling, maar is nog niet eens zo verkeerd. Even bijkomen is er niet, want de blastbeats vliegen je om de oren.

Bij Rotten Sound is ook geen enkel rustpuntje te bekennen. De Finnen raggen op orkaansnelheid zich een weg door de set. Alles vernietigen wat op hun spoor komt! Mooi herrie dus!

Het was al goed te merken dat het drukker was dan gisteren. Veel mensen wilden weer eens de grootmeesters van de blackmetal zien. Ik heb het natuurlijk over Emperor. Leuke bijkomstigheid: Ik zag de band voor het eerst (en het laatst) ook hier in 013, zo’n 18 jaar (!) geleden. De band opent het bal met Alsvartr (The Oath) om vervolgens in te vallen met Ye Entrancemperium. Het geluid is gelijk goed en is er een mooie lichtshow. Mijn favoriet word gelukkig ook niet overgeslagen; The Loss and Curse of Reverence word perfect uitgevoerd. Is er dan helemaal niks te klagen? Jawel. De heren staan er vrij statisch bij; wat meer beweging kan geen kwaad. Gelukkig krijgen we er een hoop moois voor terug. Terechte headliner!


ZONDAG

Na een behoorlijk moeizame start (iets met een afterparty in Little Devil…), bereik ik pas rond half 5 013. Helaas moet ook Sadistic Intent afzeggen en is Fleshgore de eerste band van de dag voor mij. Deze band doet me nog het meeste denken aan Dying Fetus. Niet verkeerd.

Angel Witch is een behoorlijk vreemde eend in de bijt, maar komt wel op het goede moment. Prima uitgevoerde hardrock.

Goblin is zo nog vreemder. De zanger is omringd met keyboards en stuurt de ene na de andere vreemde melodie de zaal in. De schaars geklede bassiste mag gezien worden. Op de achtergrond zien we beelden van oude horrorfilms. Beetje vreemd, maar wel lekker.

De muziek van Shape Of Despair is weer metal, maar dan weer één van de langzaamste soort. Nee, haast heeft deze band niet. Wel zetten ze een prima optreden neer, met veel sfeer. De lichtshow komt daarbij goed tot zijn recht.
Bij Grave word het gaspedaal weer flink ingedrukt. De heren zijn lekker enthousiast bezig en het publiek lust er wel pap van. Niet lullen, maar spelen is het motto van vanavond. Erg goed optreden!

At The Gates mag voor mij NDF besluiten. Ik ben nooit een groot fan geweest, maar vanavond klinkt de melodieuze death/thrash prima. Zanger Tomas "Tompa" Lindberg is natuurlijk een wereldzanger en ook de rest van de band is op stoom. Zo komt er een mooie einde aan 3 dagen extreme metal!

Zoals ik al zei, heb ik wederom prima genoten van de 3e editie van Netherlands Deathfest. Helaas moesten sommige bands afzeggen, maar door de organisatie is dat prima gecommuniceerd op de sociale media, zodat je wist waar je aan toe was en welke vervangende bands zouden optreden. Ook leuk was het mini foodtruckfestival op het pleintje tegenover 013 voor prima voedsel. Volgend jaar vind de 4e editie plaats van 3 tm 5 mei. Wederom in Tilburg. Ik zie u daar!

Plaats reactie