28-7-2018: Stonehenge Festival 2018 @ Steenwijk

Live verslagen van concerten.
Plaats reactie
WanderingSoul
Admin Crew
Berichten: 6008
Lid geworden op: 26-08-2012 14:44

28-7-2018: Stonehenge Festival 2018 @ Steenwijk

Bericht door WanderingSoul » 05-08-2018 12:39

Afbeelding

STONEHENGE FESTIVAL 2018
Zaterdag 28 juli 2018
Stationsplein - Steenwijk


Het begint toch echt een jaarlijks ritueel te worden. Stonehenge en regen. Dus de poncho ging weer mee. En in de ochtend uren hadden we hem ook echt nodig. 's Middags werd het echter mooi weer en werden we getrakteeerd op zon en veel warmte. Mooie bijkomstigheid is dan natuurlijk flink wat goede bands en een mooie pot bier en ouwehoeren met bekenden.

De eerste 2 bands hebben we echter wel gemist. 10:00 's morgens de eerste band is toch echt wel erg vroeg hoor Stonehenge. Dat betekent vroeg opstaan als je elders vandaan komt. Maar goed, Persistence zagen we wel. De death/thrash van deze Brabantse band is best ok, maar krijgt nog weinig bijval van het publiek. Het tijdstip, maar ook de regen spelen daar natuurlijk een rol in. De band speelt op zich prima, maar pech voor de band eigenlijk door de omstandigheden.

Door de vele bands op de bill krijgen niet alle band genoeg speeltijd. 20 minuten voor een band als Faal is natuurlijk wel erg kort. De doomband speelt dan ook maar 2 nummers, maar weet wederom indruk op me te maken. Dit is de 2e keer dat ik deze band live aan het werk zie en het bevalt me prima. Voltumna uit Italië weet minder indruk op me te maken. De black/death metal band heeft een geluidsafstelling waarvan ik denk, doet de gitarist nog wel mee? Is veel bas en wat drums en de scream van bassist Phersu. De achtergrond zang van de gitarist is ook slecht te horen. Later wordt het wel beter, maar bij een aantal mensen is de aandacht alweer verslapt en loopt men elders. Dat is gewoon zonde, want de band speelt op zich niet slecht.

Sepiroth heeft echter wel een prima geluid en de death metal knalt er lekker in. Het is ook de eerste band die de boel wat op gang krijgt en veel mensen zijn geïnteresseerd in de band. Wat mij betreft volkomen terecht is. De set is misschien kort (5 nummers), maar is op 1 fout na strak. Uitstekend optreden. Dan maar eens bij Saille uit België kijken. De tweede keer dat ik deze black metalband zie. Valt op me dat de line-up wat veranderd is, en men heeft het podium iets meer aangekleed. Het is echter wel een bandje wat je in een donkere zaal moet zien, want de sfeer komt niet goed over in daglicht. Dat band speelt echter best ok en men probeert er het beste van te maken. Van Sodomized Cadaver krijg ik echter niet superveel mee, want de innerlijke mens moet ook bediend worden. Maar wat ik er van hoor, valt het me niet tegen.

Alkmaar brengt ons Yaotzin. En Yaotzin is een black metalband die al sinds halverwege jaren negentig aan de weg aan het timmeren is. De band is rauw en weet het gaspedaal aardig in te drukken. Hier een daar zijn er slomere stukken om de nekspieren iets wat rust te geven. Sterk optreden! Vanaf dit tijdstip wordt het programma wat omgegooid en dat wordt niet echt duidelijk aangegeven. Dus ik moest regelmatig in het programmaboekje kijken welke band er nou eigenlijk speelde. De volgende band bleek dus Skinned te zijn. Een mooie pot death metal uit de VS. Eigenlijk jammer dat band dus zo kort speelt. Zo'n lange reis voor zo'n korte set? Want met 5 albums op zak, verwacht je toch wat meer te kunnen spelen? Martyrium uit Malta kan me ook best bekoren. De Noorse zangeres Sandra Misanthrope is net nieuw in deze band, maar doet het prima. Passende grunts en screams voor deze melodic black metal band. De band heeft er best zin in en beukt en bangt lekker door.

En met Pestlegion krijgen we nog meer black metal (en ik zag op facebook nog iemand zeggen, geen black metal op Stonehenge dit jaar, uhu, me neus. Best wel veel zelfs). Deze band van net over de grens in Duitsland, weet wat ze aan het doen zijn. Rappe black metal met pakkende riffs en catchy midtempo parts. Een mooie blackscream en Nederlandse aankondigingen. Ze imponeren. Goed optreden. Daarna is het tijd om te moshen met de goorlappen van Cliteater. Lekker groovende goregrind met speed uitbarstingen die goed aanslaan bij het publiek. Een lekkere pit is het gevolg. Een sterk optreden met nodige klassiekers met de welbekende smerige titels. Invaldrummer Clemens doet het prima. De vaste drummer Marten is op toer met z'n andere band Korpse, vandaar dat hij er niet was. Dan is het de beurt aan Mordbrand uit Zweden. Lekkere old school death. Niks meer en niks minder. Er is ook ruimte voor melodie, maar met gepaste mate. Lekkere strot en beuknummers. Leuk!

Daarna even gechilld en wat gegeten. Daardoor blijkbaar tweeëneenhalve band gemist. Er stond een band te spelen toen we binnenkwamen, maar welke dat nou was? Dat wist ik dus door het omgegooi van het programma dus niet. Man Must Die? Hoepa! Dus.... :roll:

Dus maar naar het andere podium gelopen, waar Firespawn hun opwachting zou maken. En waarempel...het programma klopt weer. Maar goed, Firespawn dus. Een death metal band met leden van Entombed A.D. en Unleashed. Grote namen dus. Daar mag je wat van verwachten. En dat lossen ze ook in. De band speelt goed en LG Petrov heeft er zin in. Tof om deze legendes aan het werk gezien te hebben. Avulsed uit Spanje was een band die zeker wilde zien. En man, wat waren ze gaaf! Deze heren zijn lang bezig, maar verdienen wat mij betreft iets meer aandacht. De band had er zin, hoewel ze het wel erg warm vonden afgelopen dagen..., en het publiek ook. Headbangers, moshpits, wall of death...het was er allemaal. Werk uit diverse periodes van de band, maar ook veel oud werk. Top death metal band!

Thanatos kon me niet echt imponeren na dat goede optreden van Avulsed. Ze speelden niet slecht, maar de klik is er voor mij op dat moment niet en besluit maar even bij de kraampjes te gaan neuzen. Gruesome daarentegen wilde ik niet missen en ben blij dat ik ze gezien heb. Wat een band. Strak, goede performance en prima frontman. Voor wie de band niet kent (ga je schamen), Gruesome speelt death metal zoals de band Death dat vroeger deed ten tijde van de eerste 4 platen. Wel eigen nummers, maar wel compleet in die stijl. Death en Chuck werden ook nog geëerd met de afsluiter Pull The Plug. Een van de toppers van de dag!
Het lukt D.R.I. om veel mensen te vermaken op Stonehenge. Ik koos er echter voor om buiten de poort even in het gras te gaan zitten. Even bijkomen van het lange gestaan (man, ik word oud...ben ook geen 20 meer..hahaha)

Opgeladen en wel voor het optreden van Grave. Een complete old school set van deze Zweden, waarvoor hulde. Men beukt lekker door met nummers van de eerste plaat en de demo's. Heerlijk. Ook een van de hoogtepunten van de dag. Met Asphyx krijgen we nog meer old school death metal geweld. En het publiek lust er wel pap van. De band heeft er ook zin in en speelt een degelijke set. Ook Pestilence gaat een old school set spelen en speelt alleen nummers van de eerste 3 albums. Hoezee!!! Geweldig! O.a. Antropomorphia, Dehydrated, Twisted Truth en Land Of Tears. Als men afsluit met Out Of The Body is het toch echt uit met de pret.

Dan is het beurt aan Carnifex. De deathcore van deze heren hakt er in als een malle. Snel, strak, afwisselend en zwaar! Dat zijn beetje de woorden die bij dit optreden passen. Dat riffwerk, meesterlijk en het drumwerk is retestrak. Ben niet superbekend met deze band (Hell Chose Me was echter een superalbum), maar het bevalt me wel. Heb de band echter niet afgekeken. Aan Suffocation de taak om het festival af te sluiten. Moet ik met nummers als Thrones of Blood, Pierced from Within, Funeral Inception, Jesus Wept, Catatonia en Infecting The Crypts nog meer zeggen? Meesterlijk goed! Top optreden!

Het was een heerlijke dag met goede optredens, mooi weer, een lekkere IPA van Happy Face en goed gezelschap. De eerste 8 bands voor volgend jaar zijn ook al weer bevestigd. Dus dat gaat ook weer tof worden! Tot volgend jaar!

MetalJan
Crew Moderator
Berichten: 5839
Lid geworden op: 27-08-2012 18:55

Re: 28-7-2018: Stonehenge Festival 2018 @ Steenwijk

Bericht door MetalJan » 06-08-2018 19:16

WanderingSoul schreef:'s Middags werd het echter mooi weer en werden we getrakteeerd op zon en veel warmte.
Jullie hebben die bui rond het optreden van Rectal Smegma niet meegemaakt zeker? Donkere lucht, hard waaien en toen kwam het met bakken uit de lucht zetten. Weer zeiknat geregend :twisted:

Maargoed, was verder een leuk feestje ja.

WanderingSoul
Admin Crew
Berichten: 6008
Lid geworden op: 26-08-2012 14:44

Bericht door WanderingSoul » 06-08-2018 23:36

Nee, toen zaten we even binnen. :wink:

MetalJan
Crew Moderator
Berichten: 5839
Lid geworden op: 27-08-2012 18:55

Bericht door MetalJan » 07-08-2018 19:04

Lucky you :P

Plaats reactie