10 & 11-08-2018: Into The Grave

Live verslagen van concerten.
Plaats reactie
MetalJan
Crew Moderator
Berichten: 5839
Lid geworden op: 27-08-2012 18:55

10 & 11-08-2018: Into The Grave

Bericht door MetalJan » 16-08-2018 21:26

Vrijdag 10 & 11 augustus 2018
Oldehove, Leeuwarden


Afbeelding

Vorig jaar had ik op het laatste moment nog besloten om niet te gaan, omdat de line-up me toch wat tegenviel. Dit jaar spraken de bands me toch meer aan, dus ik besloot, net als 2 jaar geleden, weer naar het hoge Noorden af te reizen.

Omstreeks 5 uur kwamen we aan op de camping. Na ons tentje te hebben opgezet en nog wat biertjes te hebben gedronken, zijn we naar het festivalterrein gelopen. Dat is nog steeds op de Oldehove, met de scheve toren.

Decapitated (vervanger voor Metal Allegiance) was al aan zijn set begonnen. De heren spelen zeker niet verkeerd, maar mijn aandacht kan ik er niet voortdurend bijhouden. Het is vooral rondkijken geblazen en de omgeving in mij op laten nemen.

Voorafgaand van het optreden van Ordan Ogan breekt er een ontzettende plensbui uit en voor het eerst moet ik een beroep doen op mijn poncho. Het zal niet de laatste keer zijn helaas. De Duitse band speelt powermetal en laat dat nou juist niet mijn favoriete metalgenre te zijn. Muzikaal zit het toch best goed in elkaar en hoewel de zang totaal niet mijn ding is, geeft de band toch een enthousiast optreden weg.

Helaas, de sluizen zijn nu toch echt helemaal opengezet en tijdens het optreden van Delain moet de band wegens het slechte weer toch 2 keer stoppen vanwege een stroomstoring. Na wat oponthoud probeert de band er toch het beste van te maken en de goedlachse zangeres Charlotte weet toch een positieve noot aan het optreden te geven.

Gojira is de terechte headliner! Elk nummer is een voltreffer! Van Only Pain tot en met afsluiter Vacuity is het met open mond genieten van het muzikale geweld wat de Franse band ons voorschotelt. Met mooie beelden op de achtergrond en dito vuurwerk is het plaatje helemaal compleet. Wie dit niet goed vind, moet zich laten nakijken.

Ik besluit nog even naar de afterparty in de zaal Neushoorn te gaan, waar de Nieuw-Zeelandse band Alien Weaponry zijn opwachting maakt. Ik ben zeer benieuwd hoe deze, nog jonge band het zal doen. De band speelt prima! De Sepultura achtige tribal ritmes komen lekker binnen en het publiek weet hier wel raad mee. Hoewel hierna nog Izegrim speelt, besluit ik mijn tentje maar eens op te zoeken. Het is een lange dag geweest en ik heb immers nog een lange dag te gaan.

ZATERDAG

Na wat kleine buitjes op de camping zijn we naar het terrein gelopen. Daar was Dust Bolt al aan zijn set begonnen. De heren zetten een lekkere thrash set neer. Goede band om wakker mee te worden. Het optreden begint eerst nog met een zonnetje, maar helaas gaat het toch weer regenen. Daarom vluchten we naar de verhoging aan het einde van het plein. Daar kun je namelijk droog staan en hebben we prima zicht.

Het regent nog steeds als Goatwhore begint. Ein-de-lijk zie ik deze band dan eens. Het kwam er telkens niet van. Geopend word er met In Deathless Tradition en daarna is het smullen met de vette black/death en thrash metal. Aan het einde van de set gaat zowaar de zon schijnen en kunnen we verder naar voren lopen. Prima optreden!

And now for something completely different…Gloryhammer! Deze mafkezen spelen wel erg kitscherige powermetal en dragen aparte pakjes. Af en toe komt er dan een soort ork het podium op, die de zanger met een knuppel probeert te slaan. Tja, fouter kan bijna niet, maar ik moet wel zeggen dat het best vermakelijk is om te zien.

Na Gloryhammer gaat het gas er weer vol op. Deathmetal giganten Dying Fetus weten wel hoe je een vet optreden neer zet. Men opent het bal met Wrong One to Fuck With en direct onstaat er een pit. De drie heren hebben er zin in en er word strak gespeeld. Grotesque Impalement, From Womb to Waste, Induce Terror, Kill Your Mother, Rape Your Dog gaan er goed in. Afgesloten word er met Praise The Lord (Opium of the Masses). Vette show heren!

Suicidal Tendencies bestaan ook alweer heel wat jaartjes. De band is altijd een graag geziene gast op festivals geweest. You Can't Bring Me Down en War Inside My Head blijven natuurlijk leuke nummers, maar het optreden kan me niet heel de tijd boeien. Daarvoor zorgen de praatjes van Mike Muir, die veel te lang duren.

Paradise Lost en At The Gates gaan grotendeels aan me voorbij vanwege socializen, eten en een bezoekje aan de metalmarket.

Bij het optreden van Children Of Bodom zit ik aanvankelijk in dubio. Vroeger was ik fan, maar tegenwoordig doet het me allemaal niet veel meer. Aangezien mijn metgezellen de band van wat dichterbij willen bekijken, besluiten we om wat verder naar voren te lopen. De eerste helft van het optreden bestaat voornamelijk uit de wat recentere nummers, zoals Morrigan, I Worship Chaos en In Your Face. Gelukkig worden de oudjes niet overgeslagen, want ik heb nu eenmaal meer met het vroegere werk. Het is leuk om nummers als Hate Me!, Everytime I Die, Downfall en Towards Dead End weer te horen. Aangekondigd door de ietwat aangeschoten zanger Alexi Laiho. Helaas word er niks van Something Wild gespeeld, maar dat was misschien wat teveel gevraagd.

Aan Behemoth de taak om Into The Grave af te sluiten en dat doet de band in stijl. Met veel bombarie! Zo word de grootte van het podium optimaal gebruikt en staat het drumstel op een verhoging. Daarnaast zijn er vlammenwerpers en rookkanonnen te zien. Ohja, er word ook nog muziek gespeeld. Ik ben niet erg bekend met het latere werk van de Poolse band (want daar worden toch de meeste nummers van gespeeld) en ik heb de band ook een tijdje links laten liggen. Toch kan ik wel genieten van dit optreden. De band speelt strak en de onheilspellende lichtshow doet de rest. Van de nieuwe aankomende plaat horen we Wolves ov Siberia en God = Dog. Ja, de heren hebben het goed voor elkaar en geven het publiek een passend einde van Into The Grave.

Hoewel, einde? Het feestje gaat nog even door in de Neushoorn. Het is flink druk bij The Black Dahlia Murder. Zo druk, dat je echt hutje mutje staat. De band gaat er vol voor en zet een energiek optreden neer. Dat geld ook voor Teethgrinder dat het wat met wat minder publiek moet doen. De grindcore gaat echter door merg en been. Een mooi einde van anderhalve dag goede metal!

Plaats reactie