04-10-2018: Enslaved + supports @ Breda

Live verslagen van concerten.
Plaats reactie
MetalJan
Crew Moderator
Berichten: 5839
Lid geworden op: 27-08-2012 18:55

04-10-2018: Enslaved + supports @ Breda

Bericht door MetalJan » 07-10-2018 16:51

Donderdag 4 oktober 2018
Mezz, Breda


Afbeelding

Drie bands vanavond in Breda en niet de minste. High On Fire en Enslaved deden me op het laatste moment toch besluiten om naar Breda af te reizen.

Krakow mag de bezoekers die er nu al zijn opwarmen. De band klinkt Pools, maar komt uit Noorwegen. Als ik qua muziek aan Noorwegen denk, denk ik aan black metal, maar deze band staat daar ver vandaan. Het is een mix van rock en metal, die met lange nummers niet echt boeit. Hier en daar komen dan wel wat heavy uitspattingen voorbij, maar zoals gezegd ben ik blij dat het optreden na een half uurtje erop zit.

Daarna is High On Fire toch een stuk boeiender. De band raast door zijn set heen en de prima frontman Matt Pike beschikt over een goede strot. De band line-up is al een tijd zeer solide en hoewel er weinig interactie is met het publiek, zet men een goede set neer. Oud en nieuw werk gaan hand in hand. Zo komen er maar liefst drie nieuwe nummers voorbij van het rond deze tijd uitkomende nieuwe album Electric Messiah. Ook komen er oudjes voorbij zoals Fury Whip en Rumors Of War. Zowel band als publiek kan terugkijken op een energiek optreden.

Headliner is het Noorse Enslaved. De band is begonnen als viking/blackmetalband, maar in de loop der jaren is men meer de progressieve kant opgegaan. Hoewel de toer in het teken staat van de nieuwe plaat E, krijgen we vanavond ook wat ouder materiaal te horen. Zo opent de band na een intro met Roots of the Mountain. Natuurlijk, er is nog veel ouder materiaal en de verstokte blackmetalfan word ook op zijn wenken bediend met nummers als Isöders Dronning en Jotunblod, beide afkomstig van Frost. In de vorm van Storm Son en Sacred Horse krijgen we het meest recente materiaal te horen. Hoogtepunt van vanavond is de vertolking van Havenless, dat erg viking achtig aandoet mede door de mooie cleane zang. De avond word besloten met Allfǫðr Oðinn. Een passend einde van een goed concert.

Plaats reactie