9-3-2007: A New Dawn + supports @ Popcentrale, Dordrecht

Live verslagen van concerten.
Plaats reactie
WanderingSoul
Admin Crew
Berichten: 6010
Lid geworden op: 26-08-2012 14:44

9-3-2007: A New Dawn + supports @ Popcentrale, Dordrecht

Bericht door WanderingSoul » 28-08-2012 01:41

Weer tijd voor een avondje metal. Ditmaal met drie bands in Popcentrale. De eerste band, Mental Captivity, heeft hectische tijden. Wel moeten spelen, maar wel een gitarist te weinig hebben. Daarom viel oudgediende Elbert de Hoog (A New Dawn) de band even bij. De band opende best stroef naar mijn mening. Vooral het geluid aan de linkerkant was er in het begin debet aan. Later werd dat echter weer verbeterd en konden we de band in vol geluid aanhoren. Een lekker portie heavy metal met lekkere gitaarsolo's. Het optreden kende ook wat verrassingen. Zo speelde de band een nieuw nummer, wat goed klonk. Ook deed de vorige zanger nog mee met het
nummer "Shade Into Grey'. Zo maar ineens. Leuke bijkomstigheid. De band sloot af in stijl met de Iron Maiden cover "The Clansman". Lekker gespeeld en ik vond Marco's stem het best bij dat nummer passen. Niet te geforceerd, wat hij wel soms is bij de hoge noten bij hun eigen nummers. Net alsof z'n stem afgeknepen wordt dan. Als hij iets lager zingt luistert het wat prettiger. Maar dat is mijn mening. Verder een degelijk optreden.

Daarna de beurt aan Sephyros, een vrij nieuwe gothic metalband. Kende de band verder niet, dus ik wist niet wat ik moest verwachten. Als ik heel eerlijk ben, kon de band me het minst boeien deze avond. Muzikaal wel goed, maar erg voorspelbaar en weinig vernieuwd. De riffs waren niet echt aandachtvasthoudend. De best troef in de band is eigenlijk in de band is eigenlijk zangeres Janneke de Boer.
Deze kleine vrouw heeft een behoorlijk volume en een prettige stem a la Nienke van Autumn. Alleen is de stem van Nienke wat gevarieerder. En dat is eigenlijk ook hetgene wat Janneke kan verbeteren. Wat meer variatie in haar stem brengen. Wat podiumpresentatie betreft, mankeert er niks aan bij haar. Ze liep zo nu en dan ook brutaal het publiek in om het publiek meer te betrekken bij het optreden. De band zelf, was in het begin wat houterig, maar kwam later wat beter los. Maar als ik het totaalplaatje bekijk, vind ik dat de band wat meer spanning in haar composities mag aanbrengen om de aandacht meer vast te houden. Alleen halverwege set zat een aardig nummer en bij het einde ergens. 2 degelijke composities vind ik toch echt te weinig.

Eindelijk was het dan zover. Een band die ik al een tijdje wel eens live heb willen beoordelen, maar wat er door omstandigheden steeds niet van kwam. En was het dan het wachten waard? Ja!! Want A New Dawn maakte de kwaliteit van hun laatste promo, live meer dan waar. De band is goed op elkaar ingespeeld en staat op het podium ook als een huis. De promo werd natuurlijk gespeeld, maar ook wat ouder werk en het klonk allemaal naar behoren. Mooi gitaarwerk, de soprano stemmen van Sanne en Josta en de brute grunt van bassiste Monica. Ook drummer Peter (die onlangs Gijsbert verving) doet z'n werk goed. Wel grappig om te zien dat mensen erg verrast waren toen Monica haar mond open deed. Een vrouw die grunt? Ja, het is toch echt waar! En nog goed ook! Tegen de band zou ik willen zeggen, spelen spelen spelen en overtuig de rest van Nederland. Mij hebben jullie in ieder geval overtuigd. Enige aanmerking die ik heb is, dat zangeres Sanne wat minder verlegen hoeft te doen bij de aankondiging van nummer of iets dergelijks.
Op een gegeven moment had ze het ook over de merchandise die te koop was, maar dat was van waar ik stond nog te horen, maar ik denk vast achterin de zaal niet. Tijdens het zingen heb je volume, dat mag er tussendoor ook wel. Verder prima optreden!!

Review door Mark

Plaats reactie