21-12-2013: Profane + supports @ Popcentrale

Live verslagen van concerten.
Plaats reactie
MetalJan
Crew Moderator
Berichten: 5839
Lid geworden op: 27-08-2012 18:55

21-12-2013: Profane + supports @ Popcentrale

Bericht door MetalJan » 24-12-2013 19:33

Aan Desolate Fields de eer om de avond te openen. Ik heb de band nog nooit eerder gezien, dus ik ben wel benieuwd wat deze band ons brengt. Muzikaal moet ik toch het meest denken aan Opeth en Amorphis. Het geheel zit goed in elkaar, de instrumentbeheersing is prima en de zanger is ook erg divers bezig; zo horen we grunts, screams en cleane zang. Valt er dan niks te klagen over deze band? Jawel, want de zogenaamde sfeerstukken (gebruik van een keyboard) duren eigenlijk net iets te lang om boeiend te blijven. Het laatste nummer is gelukkig een lekker snel black/death nummer. Een prima afsluiting van een prima optreden.

Het is niet moeilijk te raden welke metalstroming het navolgende Misanthropia maakt. Voor het podium worden 2 omgekeerde kruizen neergezet en de pentagrammen duiken hier en daar ook op. Blackmetal dus! Met keyboards, dus het gebodene doet mij vrij snel aan Carach Angren denken. Toch is deze band wat meer ‘to the point’. De band speelt lekker strak en zijn lekker enthousiast bezig. Men stoort zich niet aan het feit dat het publiek wat lauwtjes reageert. Men doet gewoon hun ding en dat doet men goed. Aan het einde van de set krijgen we ook nog Paranoid van Black Sabbath te horen, wat wonderwel best goed klinkt in een blackmetaljasje!

Het lijkt wel of de meeste mensen vanavond zijn gekomen voor de 3e band van avond: Amorgen. Bij de vorige bands bleef het akelig rustig voor het podium, maar nu is het behoorlijk druk. De jonge band speelt een thuiswedstrijd, vandaar dat het zo vol staat met voornamelijk jong volk. Als we toch met vergelijkingen bezig zijn; deze band heeft goed geluisterd naar Amon Amarth en (in wat mindere mate naar) Finntroll. De band speelt dus een mix van melodieuze death en folkmetal. Ook hier gebruikt men een keyboard, maar bij deze band moet ik eigenlijk concluderen dat die behoorlijk overbodig is. De goed in elkaar gespeelde band moet het voornamelijk hebben van mid-temponummers en doet dat prima, al lijken sommige nummers teveel op elkaar. Al met al een lekker opzwepend optreden.

Helaas druipen de meeste bezoekers na dit optreden af en ik betwijfel of ze de laatste band van de avond wel kennen: Profane. Deze band heeft de draad weer opgepakt nadat 5 jaar geleden hun toenmalige drummer opstapte. In Damien (Sepiroth) is een nieuw drummer gevonden. Dat zit wel snor dus. Aan de rest van de line-up is niks veranderd en men speelt nog steeds prima old school death metal. De heren spelen een goede set. Gitarist Edwin laat zijn lange haren (de enige met lang haar!) nog wel eens wapperen, de rest van de band (Damien uitgezonderd) staan er helaas nogal wat stijfjes bij. Hier en daar kon dus wel wat meer beweging op het podium. Maargoed, de band is terug op de bühne en dat is goed nieuws!

Plaats reactie