24-07-2014: High On Fire + support @ 013, Tilburg

Live verslagen van concerten.
Plaats reactie
MetalJan
Crew Moderator
Berichten: 5839
Lid geworden op: 27-08-2012 18:55

24-07-2014: High On Fire + support @ 013, Tilburg

Bericht door MetalJan » 27-07-2014 16:01

Donderdag 24 juli 2014
013 (Kleine Zaal), Tilburg

Na een treinvertraging van een half uur stap ik de kleine zaal van 013 binnen. Het Britse Conan is daar al zijn set begonnen, middels Crown Of Talons. Het geluid is hard en zwaar, zoals ook op cd. Ik heb de band nog niet eerder live gezien, dus ik ben wel benieuwd hoe men het werk op het podium over zou brengen. Het drietal heeft gedurende heel het optreden, dikke vesten met capuchons op terwijl de temperatuur toch wel tegen de 30 graden aanhikt. Toch gaat men er vol voor. De vele aanwezigen genieten zichtbaar van deze mix van bikkelharde drone en stonerdoom. Van de nieuwe plaat komen Total Conquest, Foehammer, Gravity Chasm en Altar Of Grief voorbij. Ook Hawk As Weapon van de vorige plaat word gespeeld. Als buitenstaander kan ik me indenken dat het nogal een saaie bedoening is (weinig tempowisselingen) , maar ik vind het lekker!

Het was alweer een tijdje geleden dat ik High On Fire aan het werk zag. De laatste keer was eveneens in 013, toen in het voorprogramma van Fear Factory. Nu speelt de band dus in de kleine zaal en eigenlijk komt de band hier veel beter tot zijn recht en dat bedoel ik op de positieve manier. Het geluid staat ook deze band behoorlijk hard, maar wel lekker zuiver. Stiekem ben ik toch wel heel blij met m’n oordoppen. Men opent de set met Fury Whip en de sfeer zit er gelijk goed in. Zanger Matt Pike is toch wel de blikvanger van de band met zijn ontblote bovenlijf met daarop veel tatoeages. Hij werkt zich werkelijk in het zweet gedurende het optreden. Ook de rest van de band is prima bezig. De band heeft kennelijk het motto niet lullen, maar spelen hoog in het vaandel staan, want er word niet veel gesproken tussen de nummers door. Iets waar veel bands een voorbeeld aan kunnen nemen. Nummers als oa Fertile Green, Madness Of An Architect, Frost Hammer en het onvermijdelijke Rumors Of War komen voorbij. Snakes For The Divine blijkt het laatste nummer van het optreden te zijn, want men komt helaas niet terug voor een toegift. Een klein minpuntje op een verder goed verlopen optreden.

Plaats reactie