27-7-2014: Stonehenge Festival 2014

Live verslagen van concerten.
Plaats reactie
WanderingSoul
Admin Crew
Berichten: 6010
Lid geworden op: 26-08-2012 14:44

27-7-2014: Stonehenge Festival 2014

Bericht door WanderingSoul » 27-07-2014 18:49

Zaterdag 27 juli 2014
De Buze, Steenwijk


Stonehenge heeft een prima naam als het gaat om betaalbare festivals, niet te grootschalig met gave bands. Ik hoop dat ze dat ook houden. Waarom zeg ik dat? Omdat men dit jaar het groter heeft aangepakt. Meer bekende namen en een groot buitenpodium erbij en vergroting van het festival terrein. Hoeft niet meteen slechter te zijn, maar het vraagt wel om verbetering op diverse vlakken en uitkijken dat het niet te commercieel gaat worden. Want ik ben bang, als het nog groter groeit, dat een aantal oude bezoekers afhaakt en dat zou zonde zijn. Want hoe je het ook wend ook of keert, het is toch ieder jaar weer een ontmoetingsplek voor metalfans die meer de underground bands ambiëren.

In ieder geval was het mooie dag, met prima weer en prima vermaak. Er waren echter ook wat minpuntjes, maar dat mocht de pret niet drukken. Daar zal ik me ook niet te veel over uitweiden. U zit tenslotte meer te wachten wat ik te vertellen over de optredende bands niet waar?

De eerste band die ik voor m'n kiezen zou moeten krijgen was Anthropomorphia (toen ik binnenkwam was Illusionless net klaar met spelen). Die speelde echter niet, want er was iets gebeurd met de gitarist. Daarvoor kregen we Anarchos uit Almelo voor in de plaats. Een aardige old school death metal band met een occult randje. De band bracht werk van zowel hun demo Tortured Beyond Death als hun EP Descent Into The Maelstrom ten gehore. Best een aardig optreden.

Aan Bodyfarm uit Amersfoort om er een succesvol vervolg aan te geven en dat lukte aardig. Het publiek pikte de death metal prima op en de band bewees daarmee een maatje groter te zijn dan z'n voorgangers. Prima optreden.

Entrails uit Zweden was een van de bands waarvoor ik naar Steenwijk gereisd ben. Wat een band. De old school death metal beukte en groovede er weer goed in. Elke studio plaat werd wel met wat tracks vereerd. Zo kwamen onder andere In Pieces, Bloodhammer, To Live Is To Rot en Voices voorbij in de set. Gave performance.

Katalepsy uit Rusland kwam echter toch een stuk brutaler voor de dag. De brutal death met slam inslag werd met vol passie gebracht en band ging te keer als een bezetene. Veel materiaal van hun laatste plaat Autopsychosis en ook nog Post-Apocalyptic Segregation en Number Of Death (13) van de EP Triumph Of Evilution. Naast dat "zanger" gruntte en pigsqueelde als een malloot liet hij ook nog een evilution in headbangen zien. Draaiballen met een lange staart wordt echt het nieuwe headbang ding...hahaha. Grappig gezicht.

Vervolgens was het weer tijd voor een Nederlandse band en dat was dit keer Sinister. Een strak optreden, waarbij het gitaargeluid toch echt wel beter kon heren van het geluid. Toch drukte het de pret niet, want men speelde met overtuiging. Ook de slachtoffers van de MH17 ramp werden nog geëerd middels een nummer. Een tof optreden. Wat ik wel jammer vond is dat er zo weinig ouder materiaal gespeeld werd. Het was vooral materiaal van Afterburner, The Carnage Ending en hun nieuwe plaat The Post-Apocalyptic Servant wat de klok sloeg. Gemiste kans wat mij betreft.

Burning Hatred heb ik helaas moeten missen. Die death metal band pik elders nog wel een keer mee.

Vervolgens begon het geschuif in de line-up volgorde en de vertwijfeling bij diverse bezoekers. Wie speelde nou waar en hoe laat? Het werd wel aan gekondigd op het XX podium. Oorzaak lag aan de late aankomst van Possessed. Maar ja, als je op dat moment elders verkeerde snap je er toch geen hout meer van. Hoop ook dat ik de volgorde nu juist vertel. Ook mijn geheugen kan me in de steek laten...hahaha.

Ieder geval geen Possessed, maar het Italiaanse Eyeconoclast. De band die vorig jaar de plaat Drones Of The Awakening uitbracht en daar nu diverse nummers van speelde. De band speelt snel, strak en weet te overtuigen. Lekker optreden.

Het industriële geneuzel van Igorrr heb ik een nummer aangezien en gelaten voor wat het is. Niet echt mijn ding op dat moment. De podiumact was op zich wel grappig, maar mijn hoofd stond niet echt naar die beats en dergelijke.

Dan is het de beurt aan België om ons metalen hartje te plezieren. De thrash metal klanken van Bliksem doen dat prima. Peggy Meeussen bewijst weer een prima frontvrouw te zijn en probeert het publiek bij het optreden te betrekken. Door haar enthousiasme lukt dat aardig. Daarnaast speelt de band ook goed en is het geluid ook om aan te horen. Het zit allemaal mee zeg maar. De setlist is vlot met hier en daar wat afwisseling. Zo kwamen onder andere These Tales Of Tragedy, Disciples, Dead End Road en Circus Schizophrenia voorbij.

Onlangs nog in Malta geweest en nu wel grappig om een band uit Malta in Nederland te zien optreden. In ieder geval de brutale death metal van Beheaded bevallen me prima. En de rest van het publiek ook, want de pit is best groot. Ook de nieuwe drummer worstelt zich er prima doorheen en het valt niet op dat hij nieuw is. De band is prima op elkaar ingespeeld. Brute show en die mogen van mij vaker in Nederland spelen.

Dan was het dan eindelijk aan de band met de cultstatus. We hebben het hier over het Amerikaanse Possessed. Met Nicholas Barker achter de drums nog strakker dan ooit. Wel stond het geluid te hard, maar daar bleken zich niet veel mensen aan te storen. Uiteraard speelde ze veel materiaal van de eerste twee platen. Het materiaal waar men bekend om is niet waar? Van de EP The Eyes Of Horror kregen we nog My Belief. Ook speelde men wat nieuwe nummers. Nummers die zo tussen het oude spul paste. Dus veel veranderd is de band niet. Prima optreden.

Vervolgens de crusty black metal klanken van Impaled Nazarene aangehoord. Gaaf, maar begon na een half uur toch te vervelen. Wat meer variatie in de setlist had wel goed kunnen doen denk ik.

Naar het Italiaanse Fleshgod Apocalypse was ik ook wel benieuwd. Kunnen ze hun platen live waarmaken? Ja, op zich wel. Met alle toeters en bellen. Natuurlijk ook nog de theatrale verkleding van de leden en aankleding van het podium om het plaatje compleet te maken. De band speelde op zich goed, maar het gevoel bekroop me dat het niet een festival band is. Zo beter uitkomen in een zaal. Het begon me op een gegeven moment wel tegen te staan. Was er eigenlijk niet zo voor in de stemming meer. Had veel meer zin in een band van het kaliber, bek houden en rammen. Zonder al dat gedoe.

Plus tegen het einde van de set dat ik een koppijn aanval voelde aankomen. Dat gaf me het idee, om toch maar eens naar huis te gaan. Wel jammer, want ik had Immolation en Obituary best weer eens willen zien.

Al met al, was het best een leuke dag. Ik heb me toch prima vermaakt en de nieuwe opzet is wel even wennen. Zal volgend weer wennen worden, aangezien ze Buze gaan verbouwen en het stenen Stonehenge podium ook verdwijnt. We zien het allemaal wel. Was een topdag. Als er volgend jaar weer zulke gave bands staan, ben ik er vast weer.


Review door Mark

MetalJan
Crew Moderator
Berichten: 5839
Lid geworden op: 27-08-2012 18:55

Bericht door MetalJan » 27-07-2014 19:54

Ik ben het in grote lijnen wel eens met je bevindingen. Hier nog even mijn bevindingen van de optredens van Immolation en Obituary:

Fleshgod Apocalypse hebben we voortijdig verlaten om een goede plek bij Immolation te hebben. En dat was wel nodig vanwege de grote opkomst. Gedurende het optreden was het een geduw en getrek van mensen die zo nodig vooraan moesten staan, wat bij vele tot ergernissen leiden. Maargoed, het optreden zelf: De heren uit New York waren weer in goede doen en eigenlijk heb ik de heren nooit op een slecht optreden betrapt. Ook nu weer spelen de heren ene lekkere mix van nieuw en oud materiaal. De band bedankt de organisatie en de optredende bands van de dag en kunnen zelf terugkijken op een prima optreden, wat de boeken ingaat als het laatste optreden op dit Stonehenge podium.

Hoewel het optreden van Immolation nog niet eens is afgelopen, is Obituary al begonnen om het festival af te sluiten. De band doet dat op hun kenmerkende wijze. Zanger John Tardy heeft een lekkere diepe, zieke grunt. Hoewel er hier en daar prima gemusiceerd word, zal het mijn band nooit worden. Mijn metgezellen en ik houden het voortijdig dan ook voor gezien, maar dat is meer om de drukte voor te zijn.


Ook ik heb me prima vermaakt op deze 20e editie. Het grote podium beviel me prima en mogen ze wat mij betreft er in houden. Het kleine podium was dit jaar toch net wat te klein en was het behoorlijk druk bij sommige bands. Ik denk niet dat organisatie opeens bands als Dimmu Borgir gaat boeken, dat past niet echt bij een festival als Stonehenge.

Plaats reactie