31-10-2014: Procession + Conan + 1 @ Baroeg

Live verslagen van concerten.
Plaats reactie
MetalJan
Crew Moderator
Berichten: 5839
Lid geworden op: 27-08-2012 18:55

31-10-2014: Procession + Conan + 1 @ Baroeg

Bericht door MetalJan » 03-11-2014 19:47

Vrijdag 31 oktober 2014
Baroeg, Rotterdam

1e dag Dutch Doom Days

Op Halloween avond stap ik rond half 8 de Baroeg binnen voor een avondje stoner/doom. De eerste dag van de Dutch Doom Days dus (ik ben alleen bij deze dag aanwezig). Opener Monuments heb ik moeten missen en het Ierse Dread Sovereign is de eerste band die ik zie. Deze band bestaat nog niet zolang en heeft pas 1 cd uitgebracht. Op zang vinden we A.A. Nemtheanga van Primordial terug. Hij hanteert ook de bas, wat even wennen is, want bij Primordial bespeelt hij geen instrument. Ook de drummer zit in laatstgenoemde band. Alleen de gitarist komt mij onbekend voor. De band gaat van start met het nummer Thirteen Clergy to the Flames. Het is lekker onheilspellende muziek met een satanische insteek en het geheel is lekker duister en sfeervol. Het navolgende Pray to the Devil in Man en We Wield the Spear of Longinus worden ook prima ten uitvoer gebracht. De zang van A.A. Nemtheanga past precies bij deze trage muziek en, net zoals bij Primordial, geeft hij alles. De houding van de gitarist doet mij wat denken aan Trey Azagthoth van Morbid Angel, door zijn bewegingen. Dat de band ook wat sneller kan spelen bewijst men met het spelen van een Venom cover (Live Like an Angel (Die Like a Devil)). Men besluit de set met het mooie Cathars to Their Doom. Een lekker optreden van deze Ierse band.

Daarna is het wachten op Conan. Bij het ombouwen van het podium is te zien hoe de band 3 reusachtige boxen het podium oprijdt. Dat belooft wat! Ik zag de band eerder dit jaar in Tilburg en sindsdien is er een nieuwe drummer in de gelederen. Net zoals in Tilburg opent de band met Crowns Of Talons en de boxen doen goed hun werk. Het geluid dreunt, knarst en knalt werkelijk uit de boxen! Oh, wat ben ik blij met mijn oordoppen, haha. De band is inmiddels goed op elkaar ingespeeld en ook de nieuwe drummer Rich Lewis doet het goed. Nu is het natuurlijk ook niet de meest moeilijke muziek om te spelen, maar de simpele, trage en slepende doom zijn uiterst effectief. Zeker in zo’n zaal als Baroeg. De setlist is nagenoeg hetzelfde als in 013. Total Conquest, Foehammer, Hawk As Weapon, Grim Tormentor, Gravity Chasm en Horns For Teeth komen voorbij. Afsluiter is Altar Of Grief. Conan geeft wederom een erg goed optreden weg. Hard, zwaar en meedogenloos!

Afsluiter Procession is weer een heel ander soort band. Deze band uit Zweden/Chili ken ik eigenlijk niet zo goed en het is mijn eerste kennismaking met de band. Muzikaal kan het mij wel bekoren (melodieuze doom/death), maar met de zang ben ik minder tevreden. Waar ik liever een vette grunt had gehoord, hoor ik nu een ietwat hoog zingende zanger. Hij doet natuurlijk zijn best hoor, maar mijn ding is het niet echt. Het is in ieder geval wel wat drukker vooraan dan bij Conan, wat misschien een beetje de vreemde eend in de bijt was. Na een goed uur komt er een einde aan dit optreden en aan de eerste dag van de Dutch Doom Days.

Plaats reactie