11-11-2014: Solstafir + supports @ Baroeg, R'dam

Live verslagen van concerten.
Plaats reactie
MetalJan
Crew Moderator
Berichten: 5839
Lid geworden op: 27-08-2012 18:55

11-11-2014: Solstafir + supports @ Baroeg, R'dam

Bericht door MetalJan » 17-11-2014 18:08

Dinsdag 11 november
Baroeg, Rotterdam

Solstafir + Sahg + Obsidian Kingdom

Op een dinsdagavond stap ik de inmiddels drukke Baroeg binnen. Obsidian Kingdom is al zijn set begonnen. Het is mijn eerste kennismaking met deze Spaanse band. De band speelt een mix van progressieve metal, met invloeden uit de black metal. Ze doen mij het meeste denken aan het Belgische Amenra, want die band weet ook vanuit het niets keihard toe te slaan. Eerst heel rustig en dan beukt men er op los. De bandleden geven echt alles en dat is leuk om te zien. Prima opener als je het mij vraagt.

Het navolgende Sagh doet mij persoonlijk wat minder. Ook deze band heb ik nog nooit gezien. Het geheel is nogal simpel en braaf en ook de zang is niet mijn ding. Toch loopt het merendeel van het publiek weg met deze band, want de zaal staat behoorlijk vol. Toegegeven, er word prima gemusiceerd, maar het kan mij nauwelijks bekoren.

En dan is het tijd voor de headliner van de avond, namelijk Solstafir. De laatste keer dat ik deze band zag, was op Paganfest (of was het nou Heidenfest?) in 013, Tilburg. Gelukkig staat de band in een kleine zaal, en dat bedoel ik niet negatief, maar de muziek komt dan veel beter tot zijn recht als je het mij vraagt. De set word geopend met Köld van de derde plaat. Nogal verrassend vind ik zelf, want ik dacht dat men met het openingsnummer van de nieuwe plaat zouden beginnen. Maar niet getreurd, want men speelt dit nummer (Lágnætti) erna. Hoewel het zwaartepunt vanavond natuurlijk op de nieuwe plaat ligt (zo worden Rismal, Otta en Dagmal gespeeld), worden er ook wat oudere nummers ten gehore gebracht zoals Svartir Sandar, Þín orð en Fjara. Zanger Aðalbjörn Tryggvason is een prima frontman en maakt ook wat grapjes met het publiek. Dat hij ook serieus kan zijn blijkt wel als hij het publiek vraagt om doodstil te zijn bij aanvang van sommige nummers, wat ook lukt. Erg knap! Goddess of the Ages word als toegift gespeeld en zowel band als publiek kunnen terugkijken op een prima optreden.

Plaats reactie