12 + 13-12 - 2014: Eindhoven Metal Meeting

Live verslagen van concerten.
Plaats reactie
MetalJan
Crew Moderator
Berichten: 5839
Lid geworden op: 27-08-2012 18:55

12 + 13-12 - 2014: Eindhoven Metal Meeting

Bericht door MetalJan » 17-12-2014 21:30

Vrijdag 12 en zaterdag 13 december 2014
Effenaar, Eindhoven

Eindhoven Metal Meeting

Vrijdag:

Ik heb lang getwijfeld of ik wel naar de Eindhoven Metal Meeting toe zou gaan, maar uiteindelijk toch maar besloten om te gaan. Gelukkig maar, want 2 weken nadat ik mijn kaartje had gekocht, was dit festival uitverkocht. Niet zo gek met bands als Triptykon, Primordial, Morbid Angel en Aborted.

Na een voorspoedige bus –en treinreis kom ik iets over half 5 aan bij de Effenaar. Na even in de rij te hebben gestaan (in de regen, dat dan weer wel) en na de gebruikelijke rituelen bij binnenkomst (bandje om de pols en jas afgegeven), begeef ik mij naar de grote zaal. Daar is The Committee al begonnen. De band maakt rollende blackmetal, maar dan met een doomy sfeer. Alle bandleden hebben een bivakmuts op zonder gaten en op de achtergrond worden beelden getoond van de Tweede Oorlog aan Russische zijde. Als dan ook beelden van Stalin voorbij komen, lijkt de band in de wat foute hoek te zitten. Men beschrijft zichzelf op hun website niet als een politieke band, maar wil de historische feiten omzetten in muziek. En van mij mogen ze. De podiumpresentatie is ietwat statig, maar daar staat tegenover dat de band gewoon prima musiceert.

Snel door naar de kleine zaal, waar Funeral Whore al bezig is. De lekkere old school deathmetal van de heren en dame valt prima op zijn plek en de zaal ziet een goede band die een steeds betere podiumpresentatie levert. Daarbij is zanger/gitarist Roy een bezig baasje en natuurlijk is het ook niet vervelend om naar gitariste Kellie te kijken. Wederom een prima optreden van de band.

Daarna is het wachten op Morbus Chron. Ik was wel benieuwd hoe deze band het er live vanaf brengt met hun eigenzinnige old school death metal. Ik had niet de beste plaats in de zaal uitgekozen (teveel naar achteren), maar had toch wel goed zicht op de band. Ik stoorde me wel aan sommige lieden die hele conversaties aan het houden waren met hun buurman. Ga dan aan de bar zitten ofzo. Maargoed, de band speelde erg goed en zowel nummers van de nieuwe en de oude plaat kwamen voorbij. Lekker optreden.

Carach Angren doet het vandaag de dag als trio en dat geeft zowel voor- als nadelen. Zo zijn de keyboards ditmaal goed te horen en dat is wel eens anders geweest. Nadeel is nu wel dat het gitaargeluid wat magertjes is. Een 2e gitarist had wel er wel bij gemogen. Zanger Seregor krijst, grunt, fluistert en ook nog met normale zang baant hij zich een weg door het melodieuze black metal geweld. Van alle platen komen wel nummers voorbij. De zogenaamde ‘Efteling’ black metal valt in bijzonder goede aarde bij het in grote getale aanwezige publiek.

Na deze band heb ik snel even 2 broodjes hamburger naar binnen gewerkt, wat in het eetgedeelte van de Effenaar te verkrijgen was. Prima bediening daar, lekker snel!

Helaas viel Asphyx nogal tegen en dat was te danken aan het zeer slechte geluid. Ik heb het een paar nummers uitgehouden, maar daarna ben ik maar richting de kleine zaal gelopen. Onderweg nog even bij de merchandise gekeken.

Op Sinister was niet veel aan te merken, men speelde weer een degelijke set. Ik zag de band al 2 keer dit jaar en ook nu speelde de band niet veel oudjes. Voornamelijk nieuwer werk dus. Als Aad vervolgens een nummer van de plaat Hate aankondigt dat volgens hem uit het jaar 1706 stamt, is er wat hilariteit in de zaal. Zoals gezegd, een degelijk optreden van de heren.

Na dit optreden ben ik snel weer naar de grote zaal gelopen, waar Triptykon al aan zijn set begonnen was. De lekkere trage onheilspellende muziek viel in goede aarde bij het publiek. Ook kwam er een nummer van Hellhammer voorbij, wat het tempo wat opschroefde. Lekker optreden van deze band.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik nooit zoveel met At The Gates heb gehad. Natuurlijk, men speelt vandaag zo strak als een eenden reet en zanger Thomas is prima bij stem, maar het kan me gewoon niet zo boeien. Ik hou het dan ook tijdig voor gezien.

Dan weer naar de kleine zaal voor het Letse Skyforger . Het is mijn eerste live ervaring met de band en het is een goede. Gehuld in mooie klederdracht, speelt de band lekkere pagan / folkmetal. Denk hierbij niet aan bands als Finntroll of Korpiklaani, Skyforger pakt het wat serieuzer aan. Zo ontbreken keyboards , maar klinkt het allemaal lekker rauw. Prima optreden van deze band.

En dan is het wachten op de band waar ik vandaag eigenlijk voor kwam; Primordial. De band opent met Where Greater Men Have Fallen van het nieuwe, gelijknamige album en de zaal gaat lekker los. Dat de band niet alleen nieuw werk speelt bewijst de band met het nummer Gods to the Godless uit 2000. Toch ligt het zwaartepunt op de nieuwe plaat en horen we Babel’s tower, The Alchemist’s Head en Wield Lightning To Split The Sun. De nieuwe nummers vallen in de smaak bij het talrijke publiek. Het machtige Bloodied Yet Unbowed staat ook op de setlist en natuurlijk ontbreekt het slepende The Coffin Ships ook niet. Helaas spelen de heren mijn favo nummer Heathen Tribes dan weer niet, maar men besluit de set met Empire Falls. Een prima einde van een goed optreden en van de eerste dag!


Zaterdag:

Na wederom een bus –en treinreis kom ik om 3 uur aan in Eindhoven. Het is nog vroeg, maar Origin wilde ik graag zien. Het is dan ook niet rustig beginnen, haha. De band is niet echt van de rustige nummers zegmaar, maar beukt van begin tot eind. Met Reciprocal gaat de band van start en daarna worden nog oa The Aftermath, Expulsion Of Fury, All Things Dead en Redistribution of Filth gespeeld. Het is een wervelwind die door de zaal blaast met zanger Jason Keyser als rots in de branding, die na lang aandringen het toch voor elkaar krijgt om het net wakker geworden publiek een pit te beginnen. Mike Flores gaat weer als een bezetene tekeer en ook Paul Ryan kan er wat van. Dit word gecompleteerd door John Longstreth die alles vakkundig dichttimmert. Na een ‘silent’ wall off death, komt er een einde aan deze energieke set. Het eerste hoogtepunt van de dag!

Omdat er niet echt een interessante band in de kleine zaal staat naar mijn mening, blijf ik in de grote zaal. Gedurende de dag zie ik voornamelijk bands in de grote zaal. Zo ook Exhumed. Met As Hammer To Anvil gaat het al gelijk los en storten ze hun gore grind / deathmetal over het publiek uit. Nummers als Dysmorphic , Casketkrusher , Your Funeral, My Feast en The Matter of Splatter klinken lekker opgefokt en worden prima uitgevoerd door de band. Voor het vermaak komt er halverwege de show nog een als dokter uitziende man met een kettingzaag het publiek oprennen. Hilariteit alom. Prima optreden van deze Amerikaanse viespeuken.

Het is even wat gas terugnemen met Thyrfing. De lekkere midtempo vikingmetal ligt lekker in het gehoor. Het is compleet anders dan de voorgaande bands, maar dat vind ik niet erg. Even wat anders. Als er in een nummer blastbeats voorbij komt, is het haast onwennig. Ik geef de voorkeur aan de stoere riffs en drumwerk. Dit zit bij deze gasten wel goed. Een lekker tussendoortje zullen we maar zeggen.

Na even wat gegeten te hebben, geef ik Holy Moses een kans, maar dat hou ik als snel voor gezien. Dat ligt ook grotendeels aan de band die in de kleine zaal tegelijkertijd speelt die me interessanter lijkt. Ik heb het hier over Bölzer. Het is opmerkelijk te noemen dat het in de zaal erg druk is, want deze band bracht nog geen volledig album uit. Het is echt proppen binnen, maar het is het waard. De band speelt lekker zware oldschool deathmetal met een doomy sfeer. De zang is ook lekker diep en zwaar. Ondanks dat de band slechts uit 2 man bestaat, weten de heren toch een machtig geluid te creëren. Enig minpuntje is dat de zanger/gitarist lijkt of ie aan de grond vastgezet is, hij beweegt amper. Maar dit is maar een klein smetje op een verder gaaf optreden.

Snel terug naar de grote zaal waar Aborted inmiddels aan zijn set is begonnen. De band gaat weer als een bezetene tekeer en geen van de bandleden blijft lang op zijn plek staan. Zanger Sven is wederom in goeden doen. Elk nummer is wel een voltreffer en met Matt Harvey brengt hij het nummer Coffin upon Coffin ten gehore. Het kunstje van Aborted is nu wel bekend, maar de band gaat er altijd vol voor en ik heb de mannen nog niet op een slecht optreden kunnen betrappen.

Oke, dit is een overgangetje van heb ik jou daar. Van brute deathmetal naar vrolijke power folk metal die word uitgevoerd door het Finse Ensiferum. Bij het begin van het optreden vertoef ik nog achter in de zaal, maar zo gauw de eerste tonen worden gespeeld, begeef ik me toch in een rap tempo naar voren om me in het feestgedruis te storten. En ja, ook om de mooie toetseniste Emmi Silvennoinen beter te kunnen zien natuurlijk. Met In My Sword I Trust gaat de band van start en de welbekende sfeer zit er al gelijk goed in. Dat niet iedereen deze band kan waarderen, blijkt wel als een deel van het publiek er rustig bij staat. Ik kan het wel waarderen en ik geniet van nummers als From Afar, One More Magic Potion,
Token of Time, Blood is the Price of Glory en Twilight Tavern. Bij afsluiter Iron gaan de handjes nog 1 keer op elkaar en zo komt er een einde aan dit vrolijke feestje.

Unleashed pakt het weer wat bruter aan. De lekkere melodieuze old school death word strak uitgevoerd onder leiding van brulboei Johnny Hedlund. De band heeft inmiddels een sterk repertoire opgebouwd en men kan dus prima uit de voeten. Zo worden oa The Longships Are Coming, Don't Want to Be Born, Wir Kapitulieren Niemals, Death Metal Victory en Before the Creation of Time gespeeld. Een prima optreden van een prima band.

Niemand minder dan Morbid Angel is de headliner van de avond en men weet als geen ander hoe ze dit aan moeten pakken. Deze toer staat in het spelen van de gehele Covenant plaat en zoals we gewend zijn klinkt het zo strak als wat. Van Rapture tot en met God Of Emptiness word er prima gemusiceerd en het publiek geniet ook erg. Na deze set worden Where the Slime Live, Bil Ur-Sag, Immortal Rites en Fall from Grace nog gespeeld. Helaas is daarmee de koek op, want van mochten ze nog wel langer spelen. Maar helaas, aan alles komt een eind. Er spelen nog bands na Morbid Angel, maar ik hou het voor gezien in Eindhoven. Het was een mooi weekend!!!

Plaats reactie