30-4-2007: Koninginnedag Festival @ Lexnoise, Dordrecht

Live verslagen van concerten.
Plaats reactie
WanderingSoul
Admin Crew
Berichten: 6010
Lid geworden op: 26-08-2012 14:44

30-4-2007: Koninginnedag Festival @ Lexnoise, Dordrecht

Bericht door WanderingSoul » 26-08-2012 19:27

Een mooie zonnige dag en dat ook nog eens op Koninginnedag. Lekker weer om op pad te gaan dacht ik. Zo gezegd, zo gedaan. Dus ik naar Dordrecht om Lexnoise (oude Apollo gebouw) eens met een bezoekje te vereren. Daar speelden die dag
wat bandjes. Dat moest ik natuurlijk even uitchecken.

De eerste band die ik voor me kiezen kreeg, is een jonge rock band genaamd Cactus. Ik kende de band verder niet, maar wat
ik hoorde klonk het niet eens zo beroerd. De jonge heren (schat ze niet ouder als een jaar of achttien) hebben zeker talent. Vooral het solide, goede en soepele gitaarspel van de gitarist viel me in het bijzonder op. Zijn spel fleurde de nummers goed op en de gitarist soleert er ook best op los. Dat onder begeleiding van de stabiele fundering van de bassist en de drummer. Goed optreden.

Orion uit Dordrecht is de volgende die het kleine podium betreed. Niet de eerste kennismaking voor mij. Had deze jonge
band al eens eerder gezien. Qua podiumpresentatie is men al wat losser geworden in vergelijking met de vorige keer. Ook
heeft de band wat meer nummers tegenwoordig, dus speelde men een wat langere set. Het optreden is zeker ok, hoewel ik het geluid niet altijd super vond. Maar dat zal voorlopig wel even blijven denk ik in Lexnoise (totdat het nieuwe bovenpodium klaar is denk ik).

De stonerrock formatie The Machine heeft een wat beter geluid en is een band die me ook wat meer aanspreekt (wat mijn smaak betreft). De vette gitaarsound in combinatie met het rollende en diverse drumwerk, de stabiele basfundering en de
rauwe zang staan als een huis. Een goede sound wat mij betreft. De band riep ook om even hun website te checken.
Dat hebben we dan maar even gedaan (en hun myspace ook overigens). Leuke pagina's hoor en het bevestigde ook meteen
weer hoe het klonk die dag. Goed.

Daarna was het tijd voor een flink portie ska met Frans Huxie. Niet helemaal mijn ding, maar wel zo vrolijk. De band zet op zich best een aardig optreden neer. Klinkt allemaal best swingend, maar origineel klinkt het allemaal niet. Eigenlijk maakt
dat in dit geval natuurlijk geen fluit uit. Zulk soort bands moet je niet bij nadenken, maar gewoon veel zuipen en swingen. Maar helaas voor de band, is het publiek nog niet bezopen, dus gebeurd er nog niet superveel.

Viral krijgt het publiek iets beter mee dan de vorige band. Maar dat is niet zo gek, want Viral heeft al aanhang naar
aanleiding van vorige optredens. Hun optredens zijn vaak gewoon goed en hun podiumpresentatie is ook vrij energiek.
De band slingert, naast hun eigen materiaal, ook nog wat covers van Nirvana en Deep Purple de zaal in. Lekker optreden.

De death metal band Sephiroth zou dan de vlam in de pan moeten zetten, maar dat gebeurd dan gek genoeg niet. Aan de
band zelf ligt het niet, want het optreden was gewoon goed. Misschien lag het aan het geluid (want dat was toen niet al
te best), maar misschien gewoon ook wel aan het publiek. Wie zal het zeggen? Ik vind in ieder geval dat de band op de
goede weg is en dat men steeds strakker wordt. Ben dan ook wel benieuwd hoe hun aankomende cd gaat klinken. En die Vomitory-cover blijft heersen! Volgende keer een Suffocation cover? :P

Daarna een optreden van een band waarvan ik niet echt weet wat ik er mee aanmoet. De band (we hebben het hier over Delphian) is beter dan de vorige keer dat ik zag, maar het materiaal boeit me nog niet geheel. Ook de Led Zeppelin cover
van Stairway To Heaven (ok uitgevoerd, maar het haalt het bij lange na niet bij het origineel) verandert daar niks aan.
Het is een beetje van de hak op de tak (niet raar in het progressieve genre), maar mist een rode draad ofzo in de nummers.
En dan het stemgeluid van de zangeres. Daar hou je van of juist niet. Het gebruik van een dwarsfluit is dan wel weer leuk verzonnen en voegt wel wat toe, maar keyboardwerk zal meer toevoegen denk ik. Heb nog een beetje gemengde gevoelens
bij deze band.

De afsluitende act die dag is de maffe punkformatie The Flying Embryos. Grappige band met veel achtergrondzangers en
hier en daar gooit men een apart nummer in een punkjasje zoals bijvoorbeeld het nummer Manuela. Je lacht je dood
gewoon. Ook nummers als "Laag Bij De Grond Hangende Paardenlul" en "Liefde Voor Het Bier" toveren een glimlach
op mijn gezicht. Feestmuziek bij uitstek. Vooral te boeken bij plaatselijke bierfeesten bij boeren in de achtertuin is aan te bevelen. Succes gegarandeerd!

Na 8 bands en wat alcoholische versnaperingen is het toch tijd om naar huis te gaan. Ik heb in ieder geval een leuke dag
gehad en er zijn er meer met mij denk ik. Het was best druk. Volgend jaar weer?

Review door Mark

Plaats reactie