11-6-2005: Metalday @ Elektra. Sliedrecht

Live verslagen van concerten.
Plaats reactie
WanderingSoul
Admin Crew
Berichten: 6010
Lid geworden op: 26-08-2012 14:44

11-6-2005: Metalday @ Elektra. Sliedrecht

Bericht door WanderingSoul » 02-04-2015 22:34

Metalday
11 Juni 2005 - Elektra Sliedrecht


Jaja, het was weer tijd voor een heuse metalday. Was wel weer benieuwd naar een aantal bands en hoopte ook dat het een gezellige dag werd. De dag begon wat rustig moet ik zeggen, want er was in het begin nog weinig volk. Het werd eigenlijk pas drukker tijdens het optreden van Mythlorian.

Aan doomband Nymphea Aurora de eer om dit festivalletje af te trappen. En dit deden ze niet geheel onaardig. Ouderwetse doommetal in het straat je van oude My Dying Bride, oude Paradise Lost en consorten is wat deze heren brachten. Klonk niet geheel onaardig en zou deze band best wel vaker willen zien. Het enige minpunt was de wat tamme presentatie op
het podium. Maar goed, je kan niet alles hebben.

In eerste instantie zou Serenade Of Darkness spelen die dag, maar dat ging helaas niet door. De zanger was echter wel aanwezig (als toetsenist van Nymphea Aurora). Als vervanger van Serenade Of Darkness speelde Nepenthe die dag. Deze band speelde naar mijn mening een mengeling van wat verschillende stijlen metal. Beetje black, beetje death, beetje heavy, etc. Niet onaardig bandje, maar niet bandje waar ik heel de tijd naar kon kijken. Daarvoor konden ze mij toch te weinig boeien.

Daarna was het de beurt aan Mythlorian. Een band die me veel beter kon boeien. Lekkere metal beetje in de stijl van In Flames. Lekkere solo's, screams, cleane zang, lekkere riffs. Het kwam allemaal voorbij. Zelfs de totaal verbouwde Christina Aguilera -cover Carwash kon me best boeien. Dat klinkt toch veel beter als het origineel, hahaha. Wel jammer was dat de band tot 2 keer toe het optreden moest onderbreken vanwege een gebroken gitaarsnaar. Maar goed het zij zo.

De lompe death metal van Disconsolate ging er ook weer in als koek. Een beter optreden dan vorige keer dat ik ze zag in Elektra. Betere podium presentatie en men speelde ook iets beter had ik het idee. Wel jammer van de matte reactie van het publiek. Maar goed, dat schijnt tegenwoordig in te zijn?

Gek genoeg had de Tilburgse nu-metal band Forcefeed een betere publieksreactie. En ik moet zeggen, qua podium presentatie was het wel een van de betere bands van de dag. Vol energie ging men er tegenaan. De zanger was ook goed bij stem en op het optreden op zich was goed en vol enthousiasme. En eerlijk is eerlijk, het is niet mijn ding, maar spelen en entertainen kunnen die gasten wel.

In-Quest uit België was voor mij een van de verrassingen van de dag. Heerlijk gedoseerde death metal met hier en daar aparte riffs en solo's en men klonk moddervet. Kun je nagaan als die band een bassist zou hebben, hoe vet ze dan klinken. Men speelde behoorlijk wat materiaal van hun laatste cd "The Comatose Quandary". En dat is natuurlijk logisch, want de cd is nog niet zo lang uit en de muziek staat als een huis. Goed optreden van deze zuiderburen.

Het Sliedrechtse Profane speelde weer naar behoren en brachten ons weer een potje old school death metal. De laatste mcd "Broken Hope" werd weer goed in de picture gezet, daar het spelen van veel nummers daarvan. Ook speelde men een cover van Venom (Witching Hour) en een nieuw nummer genaamd "Thoughts". Men sloot af met het oudje "Napalm Child".
Weer een degelijk optreden.

Als laatste speelde het Braziliaanse Eminence. Ik heb dit optreden helaas moeten missen, maar wat ik vernomen heb van anderen is dat het een goed optreden was en dat deze band ook weer stond als een huis. Iedereen wegblazend optreden zeg maar.

Ook op het kleine podium speelde er weer een band. Dit keer speelde daar de Sliedrechte grindcoreformatie Brainblast. Zeker een van de beste optredens van de band. Goed geluid en strak gespeeld. Nummers als "Cuntgrinder", "Killed By A Cunt", "Total Dismemberment", "Slavegirl", "All Women Are Bitches", "Chainsaw Penetration" en "Brainblast" werden weer vol overgave gebracht. Ook had men eindelijk weer eens een nieuw nummer (werd tijd!) en klonk qua stijl gewoon weer als het oudere werk.

Al met al een leuk dagje, maar wel behoorlijk vermoeiend. Het geluid was ook goed die dag. (Zie je wel, jullie kunnen het wel!) Meer van die dagen graag. Met nog meer afwisseling qua programmering en wat meer bekendere bands graag!

Review by Mark

MetalJan
Crew Moderator
Berichten: 5839
Lid geworden op: 27-08-2012 18:55

Bericht door MetalJan » 02-04-2015 22:41

Dat waren nog eens tijden!

Plaats reactie