13-11-2004: Metalday @ Elektra, Sliedrecht

Live verslagen van concerten.
Plaats reactie
WanderingSoul
Admin Crew
Berichten: 6010
Lid geworden op: 26-08-2012 14:44

13-11-2004: Metalday @ Elektra, Sliedrecht

Bericht door WanderingSoul » 03-04-2015 19:43

Metalday
13 November 2004 - Elektra Sliedrecht


De 13e November was weer een nieuwe editie van Metalday en natuurlijk was Wandering Souls weer aanwezig.

Hoofdpodium:
De metallica-coverband Double Helixx was de eerste band , die na een lange soundcheck, het podium betrad. Het aparte aan deze jonge band (schat ze niet ouder als 16?) is dat men ook een saxofonist onder gelederen heeft, dus ik was wel benieuwd hoe dat klonk. Men speelde voornamelijk de wat bekendere nummers, wat een aantal aanwezigen zeker zichtbaar deugd deed. De band maakt duidelijk wat fouten, maar ik kan dat hun niet kwalijk nemen. Het is een jonge band en waarschijnlijk een van hun eerste optredens. Er ging namelijk behoorlijk wat mis. Maar dat is het gebrek aan ervaring denk ik. Wat ik me wel afvraag is, waarom men die saxofonist nou heeft. Als je zoiemand in de gelederen hebt, gebruik hem dan ook wat vaker. Tevens stond die knaap nogal wat onwennig op het podium.

De metalcore band Persistence was de tweede band die speelde. Ondanks hun goede performance en enthousiastme kon men het publiek niet echt meekrijgen. Vond ik ergens wel jammer, met name omdat de band zo zijn best deed. Desondanks speelde men een strakke set. Op het optreden zelf was helemaal niks aan te merken. Men speelde beter als de vorige keer dat ik ze zag in ieder geval.

De black metalband Walpurgisnacht was de volgende die het podium onveilig mochten maken. En dat deden ze goed. Het optreden was strak en het publiek had er ook zin in. De Pagan Fears-cover van Mayhem ging er ook in als zoete koek. Heb echter wel een kanntekening bij dit optreden en dat is wel het volgende: er was totaal geen sprake van contact met het publiek. Dat vond ik wel erg jammer. Dit had namelijk veel meer toe kunnen voegen. Des ondanks, een goed optreden.

Soulreaver was de volgende band. Ik kende de band niet echt, dus ik liet me verrassen. De band bleek speelt een mix van death en thrash metal op de old school manier. Dit deden ze uitstekend. Ook de vrouwelijke gitariste stond goed haar "mannetje". Strakke band en set (met goede uitvoering van Pestilence's Twister Truth). Goede solo's, strakke ritmesectie en een gaan met die banaan attitude. Contact met het publiek was ook goed en het geluid was eindelijk ook iets beter. Prima optreden!

Aan het Sliedrechtse Profane de taak om de boel nog eens flink op te jutten. En dat lukte ze aardig. De band heeft al een aardige fanbasis hier en die gingen dan ook behoorlijk uit hun dak. Men opende met een oudje (Profanation) om vervolgens verder te gaan met wat nieuwer werk. Ook de covers Witchin' Hour (Venom) en het afsluitende Slowly We Rot (Obituary) werden met open armen ontvangen. Wat wel jammer was, is dat de gitaarsolo's (met dank aan het geluid) niet goed uit de verf kwamen. Maar uiteindelijk mocht dat de pret niet drukken. Wat een mooie dag kon worden, werd wat mij betreft door het geluid bedorven.

Dit werd nog even onderstreept toen Thronar het podium betrad. Man, wat stond het geluid bar. Moest ik doof worden ofzo? Een gitarist stond veels te hard en de andere gitarist en de toetseniste waren niet te horen. De zang stond ook niet geweldig. Blijkbaar kon de band zichzelf ook niet goed horen, want men vroeg nog even doodleuk of de de toetsen wat zachter mochten. Hmmm... In ieder geval, de band bleek zogenaamde Battle Metal te spelen, wat ik wel enigszins opmaakte, maar kon er niet echt van genieten. Dus echt goed beoordelen kon ik ze niet. De volgende keer misschien beter.

Kurb Saatus uit Alblasserdam was de volgende band. En wat me meteen opviel is dat Eric (gitaar) de zang overgenomen heeft van Peter (heeft hij KS verlaten?). En eerlijk gezegd vond ik de zang van de oudgediende toch beter passen. Eric klinkt mij iets te schreeuwerig en dat haalt effect van de mooie melodiën van deze Death/Doom metalband toch wat naar beneden. Dat vond ik wel jammer. De setlist bestond uit allerlei materiaal uit hun 10 jarig bestaan. Men speelde ook een nieuw nummer, maar de titel daarvan is me even ontschoten. An sich (muzikaal gezien) best een goed optreden.

Aan de heren van de grindcoreband Inhume om dit dagje goed af te sluiten. Dat deze heren gelieft waren, bleek wel aan de behoorlijke moshpit die er tijdens dit optreden was. Veel mensen ging uit hun dak. Inhume's muziek werd als een grote brei over ons uigestort en het was totaal een gekkenhuis. Ondanks de microfoonproblemen aan het begin van dit optreden, bleef men flink enthousiast. Zowel band als publiek had er zin in. Als toegift kregen we nog 2 nummers (waaronder een nummer van Brutal Truth). Enigste nadeel was eigenlijk, dat dit optreden een beetje kort was. Wel een waardige hoofdact verder.

Kleine podium:
Tijdens de ombouwpauze tussen Soulreaver en Profane, speelde er ook nog een band op het kleine podium naast de bar. Dit was K.K.E.. Dit optreden had behoorlijk wat sfeer en het geluid was goed te noemen. Zanger Benjamin zong weer lekker vals en de hoempa ritmes waren ook wel grappig. Men speelde veel nummers van Das Spiel Ist Aus, 1 nummer van Stijlloos, cover van AC/DC en veel nieuwe nummers. Kortom: men scheet weer 10 meter stront over alles en deden gewoon hun ding. Als toegift kregen we nog de cover I Hate You. Weer een leuk Keihard Kut optreden.

Conclusie:
Het was weer een vermoeiende, maar geslaagde dag, ondanks het kutgeluid vandaag. Beste bands wat mij betreft waren vandaag: Soulreaver, Profane en Inhume. KKE had het beste geluid voor vandaag (en dat was toch wel frappant). Voor herhaling vatbaar, maar dan wel hoop ik met beter geluid.

Review door Mark

Plaats reactie