18-4-2015: Hedon Zwaar @ Hedon, Zwolle

Live verslagen van concerten.
Plaats reactie
WanderingSoul
Admin Crew
Berichten: 6010
Lid geworden op: 26-08-2012 14:44

18-4-2015: Hedon Zwaar @ Hedon, Zwolle

Bericht door WanderingSoul » 19-04-2015 12:07

HEDON ZWAAR
Laster - Lubert Das - Turia
Zaterdag 18 april 2015 - Hedon, Zwolle


Afbeelding

Half extreem metalwereldje was in 013 dit weekend op Neurotic Deathfest. Maar toch was er elders ook wat te doen. Zo had Hedon in Zwolle weer op de zaterdag een editie van Hedon Zwaar. Dit maal in het teken van black metal. Diverse black metalliefhebbers vonden hun weg naar de kleine zaal van Hedon.

De avond werd geopend door het nieuwe Turia. Het was hun eerste optreden. Twee heren en een dame brachten ons rauwe black metal zonder franjes. Gewoon tot de essentie terug gebracht. Puur, agressief en grimmig. De heren hadden het tempo er lekker inzitten, maar weten ook te variëren door gas terug te nemen. De dame krijste of haar leven er vanaf hingen. Wat een strot. De essentie was ook terug gebracht in de show. Geen zaallicht, slechts wat kaarsen in het middelpunt van de band. De heren hebben wel ervaring met optreden en de dame echter niet. Dat was te zien aan haar performance. Communicatie met het publiek was er tijdens het optreden niet. Maar is ook geen must wat mij betreft. Gewoon lekker spelen. Leuke kennismaking met deze band. Ben benieuwd of ze nog wat gaan uitbrengen.

Lubert Das uit Nijmegen bouwt verder op dat concept, maar hebben iets meer het gas erop zitten. De twee heren van de eerste band zitten ook in deze band, aangevuld met een gitarist. De drummer neemt de meeste krijsen voor z'n rekening aangevuld met dat van de bassist. De gitarist laat enkel sporadisch wat grunts los. Er is meer actie op het podium en de muziek wordt in de hoek der waanzin gedreven. Wat een agressie. Binnenkort hun demo Keye maar eens opzoeken. Interessant optreden.

Normaal gesproken zou Folteraar daarna spelen, maar wegens ziekte in de band, hebben ze moet cancellen.

Laster uit Utrecht is de afsluiter van de avond. De band die me het qua muziek het beste bevalt van de avond. De muziek is iets meer atmosferisch en kent goed variabel spel van alle drie de muzikanten. De galm effecten en de hoge krijsen zorgen voor een aparte sfeer. Het oog wil ook wat bij een optreden, dus spelen alle drie de leden met een masker (alledrie dezelfde vage creepy shit) op die avond. In combinatie met het zaallicht en hun beweging op het podium, is het toch een beleving op zich. De band speelt zowel nummers van hun debuut De Verste Verte Is Hier uit 2014 als hun demo Wijsgeer En Narreman. Prettige nare nummers verpakt in een dosis agressie en onrustbarendheid. Tof optreden.

Een avondje muziek waarbij ik me prima vermaakt heb en het publiek ook geloof ik. Meer black metal avonden graag. :D

Plaats reactie