17 tm 19-4-2015: Neurotic Deathfest

Live verslagen van concerten.
Plaats reactie
MetalJan
Crew Moderator
Berichten: 5839
Lid geworden op: 27-08-2012 18:55

17 tm 19-4-2015: Neurotic Deathfest

Bericht door MetalJan » 02-05-2015 21:14

Het is weer tijd voor het jaarlijkse deathmetal feestje in Tilburg. Opnieuw komen mensen van heinde en ver naar 013 om te genieten van één van de zwaardere genres in de metal. De opkomst is wat minder dan voorgaande jaren, maar dat mag de pret niet drukken. Het blijkt de laatste editie te zijn, maar daarover later meer.


VRIJDAG

De band die de eer heeft om het festival te openen is het van eigen bodem afkomstige Soulburn. Na een lange stilte is men weer bij elkaar en heeft vorig jaar nog een nieuwe cd uitgebracht. De band speelt een mix van black -en death metal. Hoewel de mannen prima spelen, raak ik er niet echt van onder de indruk. Een aardige opener, maar niet meer dan dat.

Hoe anders is dat bij Korpse. De heren staan voor een bomvolle kleine zaal en al bij de eerste tonen ontstaat een pit. Ook ditmaal geeft de band een prima show weg. Het geluid staat perfect afgesteld en de vette slam komt zo goed tot zijn recht! Hier en daar komt er ook een snelle riff voorbij, maar de nadruk ligt bij slam. Het eerste hoogtepunt van het festival is een feit!

Morgoth kan me niet zo boeien en dus besluit ik de vele merchandise standjes eens een bezoek te brengen. Dan is het tijd voor Regurgitate Life. Het valt gelijk op dat dit een eenmansband is, haha. Slechts gewapend met een gitaar en met een drumcomputer op de achtergrond slingert deze Britse man strakke death metal de zaal in. Het is weer eens wat anders dan volledige bands, zullen we maar zeggen. Het is niet onaardig, maar na verloop van tijd begint de verveling wat toe te slaan. Ik hou het voortijdig voor gezien, ook omdat ik zeer benieuwd ben naar de volgende band.

En die volgende band is namelijk Nader Sadek. Het oog wil ook wat en om wat sfeer te creëren staat het podium vol met boomtakken. Dit gezelschap onder leiding van een kunstenaar wist mij met de cd In The Flesh wel te boeien. Ik ben dus wel benieuwd hoe dit live zou uitpakken. Helaas hebben o.a. zanger Travis Ryan (Cattle Decapitation) en drummer Flo Mournier (Cryptopsy) onlangs de band verlaten. Vandaag moeten het doen met gitarist Bobby Koelble (Death DTA), drummer Hannes Grossmann (ex-Obscura), gitarist Tom Geldschläger (Obscura), zanger Attila Csihar (Mayhem) en zanger Seth van der Loo (Severe Torture). Juist, laatstgenoemde kennen we dus als drummer, maar treed vanavond aan als zanger. Er word afgetrapt met het instrumentale Nigredo in Necromance. In het navolgende Deformation by Incision horen we voor het eerst de zangers. Die wisselen elkaar af: Het ene gedeelte van een nummer horen we Attila (die een soort Predator masker op heeft) en het andere gedeelte horen we Seth. Al met al klinkt het zeker niet verkeerd en er word een lekker duister sfeertje gecreëerd. De wisselwerking tussen band en publiek is minimaal, maar misschien hoort dat er niet echt bij. Toch komt het bij mij wat afstandelijk over. Ook had ik wat meer nummers van het debuut willen horen. Het is dus niet helemaal wat ik er van verwacht had, maar ben ik blij deze eigenzinnige band eens aan het werk te hebben gezien.

In de kleine zaal pakt Unfathomable Ruination het wat minder groots aan. Slechts gewapend met een demo, ep en cd op zak geven de heren een prima optreden weg. De instrumentbeheersing en het geluid zijn prima te noemen. Heb er niet veel over te zeggen maar dit is gewoon een goed optreden.

Als je aftrapt met Festering Vomitous Mass dan kun je bij mij al weinig verkeerd doen. Als je dan ook nog Postmortal Coprophagia erna speelt gaat het dak er helemaal af. We hebben het hier natuurlijk over Devourment! Het blijkt dat er vanavond veel oudjes op het programma staan. Zo komen ook de nummers Choking On Bile, Fucked to Death en Shroud of Encryption voorbij. Veel nummers dus van het debuut Molesting the Decapitated. De band speelt lekker strak en enthousiast en ook het publiek geniet met volle teugen. Zo ontstaat er een grote (slam)pit. Met het onvermijdelijke, maar brute Babykiller sluit men dit geweldige optreden af.

Eindelijk eens op Neurotic Deathfest te bewonderen: Sinister! Het is even wurmen om in de kleine zaal te komen, maar eenmaal binnen kunnen we weer genieten van deze prima band. Ook nu ligt de nadruk op nieuwer werk. Oa The Science of Prophecy, Transylvania (City of the Damned), The Macabre God en The Masquerade of an Angel worden gespeeld. De band speelt wederom prima en geeft een dito optreden weg.

Entombed A.D. mag vandaag de mainstage afsluiten. Natuurlijk is de band beter bekend zonder de toevoeging A.D. en ook de setlist kent vele Entombed nummers, zoals Revel In Flesh, Eyemaster, Living Dead, Out of Hand en natuurlijk Left hand Path. Toch komen in de vorm van Pandemic Rage en Second To None ook 2 nummers van de huidige bezetting langs. Zanger L-G Petrov is goed bij stem en rochelt de ene na de andere klassieker de zaal in. De band speelt prima en ook het aanwezige publiek kan terugkijken op een goede show.

Hierna speelt de Zweedse band Tribulation in de kleine zaal nog, maar dat hou ik maar voor gezien. Ik heb immers nog 2 dagen te gaan.

ZATERDAG

Na een goede nachtrust, keer ik terug in Tilburg. Alweer mag een Nederlandse band als eerste de bühne bestijgen en dit keer is dat Disavowed. Wat gelijk opvalt is het vette geluid bij deze band. Al in het eerste nummer gaat zanger Robbe crowdsurfen en dan bijna geheel het nummer en ook nog eens tot boven in de zaal, terwijl hij gewoon door grunt. Het is een mooi gezicht! Dit herhaalt hij nog een paar keer dit optreden. Ook filmt hij zichzelf, haha. Ondertussen speelt de band lekker strak en de nummers worden lekker enthousiast gebracht. Gaaf optreden dus!

Ik had nog nooit van Contrastic gehoord en ben wel benieuwd hoe dit klinkt. Nou, nogal apart kan ik wel zeggen. Met een mix van death en grind baant de Tsjechische band zich een weg door zijn set. Daarbij ondersteund door wat vage achtergrond beelden van oa instortende gebouwen. Muzikaal moet ik oa zelfs denken aan een band als System Of A Down. Het klinkt wel lekker. Gedurende het optreden word de zaal leger, maar degenen die wel blijven hebben een goed optreden gezien.

Terug naar de grote zaal voor Centurian. Ik heb dit altijd een wat aparte band gevonden. Tuurlijk, er word strak gemusiceerd maar de interactie met het publiek is minimaal, een beetje op het arrogante af. Daarbij laat het publiek dit geweld maar over zich heen komen. Nee, geen pit te bekennen bij deze band. Het optreden eindigt ook nogal abrupt.

Ik heb even bij Holocausto Canibal gekeken, maar dat kon me niet zo boeien. Ik besluit maar om wat te gaan eten en dat kan nog altijd prima in de 013 zelf.

Gorod is de volgende band die ik zie. Deze band heb ik in het verleden al eens gezien al is dat wel weer een tijdje geleden. Maar helaas, het optreden kan me in eerste instantie niet echt boeien. De band springt van de hak op de tak en komt dus nogal onrustig over. Gelukkig worden er ook nog wat oudere nummers gespeeld die wat rechtlijniger overkomen. Toch hou ik het niet de volle set vol. Het is tijd om even de benen rust te gunnen.

Ik had al veel positieve verhalen over Dead Congregation gehoord. Ik had vooraf al wel wat geluisterd, maar het kwartje viel niet echt. Live was het ander verhaal. Dat kinkt verdorie lekker lomp! Prima old school death die lekker duister klinkt. Hier en daar komt er ook een traag stuk voorbij. Prima optreden van deze Grieken.

Omdat het erg druk is bij Acranius (Stage 01), heb ik het optreden van een afstandje bekeken. Ook deze band speelde prima. Lekkere slam van de bovenste plank werd de zaal in geknald. Niets op aan te merken, behalve dan dat deze band een groter podium verdient.

Origin had ik vorig jaar nog aan het werk gezien in Eindhoven en dat was één van de beste concerten van 2014 naar mijn mening. Ook nu gaat men er vol voor. Het recept is inmiddels bekend. Snelle brute death/grind word op vakkundige wijze de zaal ingeslingerd. Het spel van de band is nauwelijks te volgen; de heren beheersen hun instrumenten erg goed. Dit alles onder regie van brulboei Jason Keyser. Nummers als All Things Dead, Expulsion of Fury, The Aftermath, Saligia, Evolution of Extinction en Unattainable Zero. Origin zet wederom een overtuigend optreden neer.

Helaas, het is geen doen om de kleine zaal nog in te komen waar Benighted staat. Ook het optreden van Bloodbath gaat grotendeels aan mij voorbij, omdat ik heel wat bekenden tegen het lijf loop. Ik heb nog wel even gekeken, maar was meer in gesprek. Na nog even gezellig gebierd te hebben, is het tijd om naar het station te lopen.

ZONDAG

Ik stap binnen als Hideous Divinity al aan zijn set is begonnen. De kleine zaal oogt weer erg vol en dus blijf ik wederom van een afstandje kijken. Op CD klinkt het vooral als Nile, maar live krijgt de band toch een meer eigen gezicht. Prima optreden van deze Italianen.

Dan naar de grote zaal voor Internal Bleeding. De laatste CD Imperium kan mij wel bekoren en ik ben dan ook benieuwd of men dat ook kan op het podium. Helaas kom ik tot de conclusie dat het allemaal wat tegenvalt. De nummers worden allemaal net wat te braaf gespeeld; het venijn ontbreekt. Het duurt even voor mijn favoriet The Pageantry of Savagery gespeeld word, maar dat kan de set ook niet meer redden naar mijn mening. Een lichte tegenvaller dus dit optreden.

Ik heb even bij Near Death Condition gekeken en het valt me op dat het in de kleinste zaal van 013 niets eens zo druk is. Hoewel de band prima op dreef is, besluit ik om weer naar de grote zaal te gaan.

Daar staat immers Pyrexia op punt van beginnen. Een band die ik nog nooit gezien heb. Muzikaal klinkt het een beetje als Internal Suffering, maar waar laatstgenoemde band wat te netjes klonk, klinken deze heren wel goed. Snelle brutal stukken gaan hand in hand met lekkere groove stukken. Zanger Eric Shute heeft een lekkere diverse strot. Afgesloten word met Sermon Of Mockery, die ik dan weer ken van de coverversie van Despondency.

Het is wederom druk in de kleine zaal waar Mass Infection al aan zijn set is begonnen, maar ik weet toch een mooi plekje te bemachtigen. Deze band houdt niet van rustig en knalt ala Severe Torture en Hate Eternal zijn nummers de zaal in. Dan denk je toch dat het wat eentonig word als je steeds op zo’n snelheid door ramt, maar de heren beheersen hun instrumenten behoorlijk goed en is het dus genieten van het goede spel. Het laatste album komt goed aan bod en zanger George S. kondigt alles in het Engels aan met een accent, wat wel grappig klinkt. Goed optreden van deze Grieken.

Terug naar de grote zaal voor Broken Hope. Deze band vind ik ook behoorlijk vergelijkbaar met Pyrexia en Internal Bleeding. De heren zijn in goede doen en ook het publiek lust er wel pap van. Enig minpuntje vind ik de zang die wat eentonig klinkt. Wat meer variatie zou prettiger zijn.

Incinerate in de kleine zaal is ook een aangename kennismaking. De band komt uit de VS/Canada en speelt een lekkere pot brutal death. Hier en daar komen er ook wat bangstukken voorbij. Deze band zou het ook goed doen als support van Deicide want de nummers zijn behoorlijk anti-religieus. Het is de eerste toer buiten de VS en de heren hebben er duidelijk zin in. Helaas is de zaal niet al te vol, maar de aanwezigen hebben een goed optreden gezien. Later nog een shirt van deze band gekocht. Aardige lui ook.

Immolation doet het vandaag als trio en dat is even wennen. Bill Taylor (gitarist) is in de VS achtergebleven door persoonlijke omstandigheden. Muzikaal klinkt het zo eigenlijk ook gewoon goed. De set kent echter weinig verassingen, maar dat hoeft ook niet. De heren zetten wederom een goed optreden neer. Niets op aan te merken.
En dan besluit ik maar om naar huis te gaan. Met alle respect, de laatste 3 bands kunnen mij niet zo boeien en waarom zou ik dan langer blijven nietwaar. De 3 dagen beginnen ook zijn tol te eisen. Ik heb me in ieder geval prima vermaakt dit weekend.


Dit was de laatste Neurotic Deathfest dus. Stiekem vermeldt in het voorwoord van het programmaboekje waar ik pas zaterdagmiddag nietsvermoedend achterkwam. De organisator zegt (bijna) alle bands die hij wilde hebben op zijn festival geboekt te hebben en als je die bands laat terugkeren zou het op een herhalingsoefening lijken. Naja, ieder zijn keuzes, maar ik vind het erg jammer. Eerst al de ondergang van Houten Deathfest en nu dus dit. Ach, misschien organiseert de 013 volgens jaar wel iets soortgelijks, wie zal het zeggen? Ik heb me in ieder geval prima vermaakt op de 11 edities die ik bezocht heb. Bedankt!

WanderingSoul
Admin Crew
Berichten: 6010
Lid geworden op: 26-08-2012 14:44

Bericht door WanderingSoul » 03-05-2015 11:08

Echt jammer dat dot de laatste editie was.

MetalJan
Crew Moderator
Berichten: 5839
Lid geworden op: 27-08-2012 18:55

Bericht door MetalJan » 04-05-2015 00:42

Ja, maar ik start binnenkort met Tomy-fest :wink:

Plaats reactie