25-05-15: Vorum + supports @ Baroeg, R'dam

Live verslagen van concerten.
Plaats reactie
MetalJan
Crew Moderator
Berichten: 5839
Lid geworden op: 27-08-2012 18:55

25-05-15: Vorum + supports @ Baroeg, R'dam

Bericht door MetalJan » 27-05-2015 22:53

Het was in eerste instantie niet de bedoeling om vandaag naar de Baroeg te gaan (kende de bands niet echt) maar wat moet je anders doen op een 2e Pinksterdag nietwaar? En bier drinken en bandjes kijken is nu eenmaal een mooi tijdverdrijf en zo leren we weer wat bands kennen.

Aan Rotten Casket de eer om deze middag/avond te openen. Het was nog niet echt druk in de zaal, maar dat deerde de band niet die een lekkere bak old school death metal speelde, met een lekker zaaggeluid ala Dismember. Omdat de band nog niet zo lang bestond, besloot men ook wat covers te spelen, oa in de vorm van een oud nummer van Paradise Lost (uit de demo tijd). Het gebodene was verre van origineel, maar beukte wel lekker door.

Het Belgische Bones pakte het hierna wat avontuurlijker aan. Met een mix van Incantation en oude Morbid Angel maakte deze jonge band een goede indruk op me. De nummers zitten vol tempowisselingen, gave riffs, vet drumwerk en prima grunts. Wat ook opviel was dat de nummers vrij lang waren, maar zeer afwisselend. Ook de podiumpresentatie was uitstekend, de band zocht alleen niet echt contact met het publiek. Een niet lullen, maar spelen mentaliteit. Het publiek genoot van deze prima band.

Het begin van Eternal Solstice heb ik gemist door een bezoek aan de snackbar. Deze Nederlandse band die in 1989 begon en in 1997 het bijltje erbij neergooide is weer herrezen. De heren hebben dit jaar de plaat Remnants of Immortality op de mensheid losgelaten. Hoewel de heren geworteld zijn in de (old school ) deathmetal, zit er ook zeker een moderne twist in het optreden van vandaag. Zanger Ramon Soeterbroek doet me uiterlijk een beetje denken aan Gary Meskil (Pro-Pain) en heeft een prima strot. Hier en daar zou er nog wat gesleuteld kunnen worden aan de set, maar voor nu is dit een degelijk optreden.

Veel mensen dachten dat ze nu Maveth voor hun kiezen kregen, maar Vorum staat klaar om te beginnen. De bands die samen op toer zijn hadden besloten om van plek te wisselen en dat was niet bij de Baroeg bekend. Hoe dan ook, het is dus eerst de beurt aan Vorum. De band maakte een nogal gehaaste indruk, maar dat lag natuurlijk aan het materiaal wat voornamelijk zeer snel was. Hoewel de band was aangekondigd als death/black metal, vond ik de band meer de richting van de black metal op gaan. Al met al een aardig optreden.

Maveth mocht dus de avond af sluiten. Deze band klonk wat zwaarder dan de vorige band, en nestelt zich in de blackened death metal hoek. Oud en snel materiaal word afgewisseld. De presentatie is wat statisch, in vergelijking met Vorum, maar dat mag de pret niet drukken. Gewoon een goeie pot metal zullen we maar zeggen.

Plaats reactie