25-7: Stonehenge 2015 @ Steenwijk

Live verslagen van concerten.
Plaats reactie
WanderingSoul
Admin Crew
Berichten: 6010
Lid geworden op: 26-08-2012 14:44

25-7: Stonehenge 2015 @ Steenwijk

Bericht door WanderingSoul » 27-07-2015 19:58

STONEHENGE FESTIVAL 2015
Stationsplein 1 - Steenwijk


Afbeelding

Stonehenge festival in Steenwijk is al jaren begrip onder de liefhebbers van extreme metal. Na decennia het bij de Buze te houden, werd het dit jaar voor het eerst elders gehouden. En veel gunstigere locatie vlak bij het station van Steenwijk. Ook wist de organisatie wederom goede bands te boeken, waaronder ook bekende namen.

De eerste band Rise Of A Thousand hebben we moeten missen. Toen we binnenkwamen stond de hardrock/heavy metal band Terragona op het punt van beginnen. De band is duidelijk beïnvloed door de nieuwere bands uit het genre. Is op zich niks erg, want de band uit Zwolle zet best een lekkere pot metal neer. Het gitaarwerk is prima en de zang ook. Leuke band om het festival mee te openen (voor ons dan).

Dan is op het andere podium tijd voor de eerste death metal band voor vandaag. Smothered uit Zweden.
Afbeelding
Hun debuutplaat The Inevitable End uit 2013 was best te pruimen en ik was benieuwd of de band dit live ook waar kon maken. Kort gezegd ja en nee. Ja, omdat het materiaal prima vertolkt werd. En nee, omdat ik eigenlijk niet echt overdonderd werd door de performance van de heren. Ik blijf met een dubbel gevoel echter, ondanks dat het optreden best ok was.

De thrash van Wrath uit de VS ging er prima in. Niks mis mee. Klonk misschien wat gedateerd (jaren '80 all over the place). Toch kon de band me wel vermaken. Welke nummers er gespeeld werden weet ik niet, daar de band niet goed ken. Toch eens wat van opzoeken dan maar.

Met Sabiendas uit Duitsland zijn weer toe aan een pot death metal. Op zich een best lekkere pot, maar bijzonder vind ik het niet. Men speelde veel oud spul, maar ook nieuw materiaal van hun aankomende tweede volledige cd die later dit jaar zal verschijnen.

Het heropgerichte Inquisitor brengt ons een pot opgefokte snelle thrash metal. De muziek op zich kon me vermaken. De zang echter zorgde ervoor dat ik de metalmarkt en een eetkraam interessanter vond.

Dictated uit Kampen kon me echter wederom weer vermaken. De brute death metal met hier en daar zwaar een deathcore stuk gaat erin als koek.
Afbeelding
Het is de vierde keer dat ik de band zeg, maar de band doet het nog steeds prima en is goed op de dreef. De setlist bestond uit veel materiaal van de vorig jaar verschenen The Deceived. De band's enthousiasme weet het publiek iets meer op gang te krijgen. Prima optreden.

De death/grinders van Fleshless uit Tsjechië van een afstand aangehoord en bekeken. De band is eigenlijk weinig veranderd sinds ik hun gezien heb (en dat was jaren geleden ook op Stonehenge). Prima band voor de liefhebbers. En die waren er best wel. Bruut optreden.

De thrash legende Hirax was ook van de partij op Stonehenge. De band gaf een sterk optreden, met zowel oud als nieuwer materiaal. De band had er zin in en het publiek ook. Er werd meegebangd en meegezongen. Geslaagd optreden lijkt mij zo.

Het Zweedse Diabolical had ik al eens gezien in een zaal en ik kan me herinneren dat dat de band toch beter past. Toch speelt de band niet slecht en we krijgen zelfs een nieuw nummer voorgeschoteld. Het optreden wordt echter abrupt afgebroken door de dame van het geluid, omdat hun speeltijd er al bleek te zitten. De brute deathcore van Ingested is ok, maar kan me echter niet echt boeien. Dus hup naar de metalmarkt maar weer.

De brute death metal met pigsqueels van Cytotoxin is wat mij betreft het optreden van de dag. Ondanks het ontzettende kutweer ineens (het was de hele dag al niet al te best, maar bij deze band barstte de regen en wind echt los), ging de band en publiek helemaal los. Dikke pit en tijdens het laatste nummer deed de zanger ook nog even mee met de moshpit. Een zeer geslaagd optreden.
Afbeelding

Het optreden van Hideous Divinity viel letterlijk in het water. Het weer was niet meer te doen en het optreden werd stilgelegd door de organisatie. Er werd verzocht om te gaan schuilen bij een gebouw wat er naast lag. Na diversen inspecties en het aankijken van het weer besloot men zelfs om het hele festival te stoppen. Het was te onveilig om nog door te gaan. Met als gevolg diversen reacties van woede, maar gelukkig ook van begrip. Toch is het een wijs besluit. Veiligheid boven alles. En ik begrijp de organisatie volkomen. Maar huiswaarts keren met een dubbel gevoel.

Jammer dat we rest van de bands niet meer kunnen zien, maar het zij zo. Een fikse tegenvaller en hopelijk heeft de Stonehenge volgend jaar meer geluk. Muntjes ervoor hebben we nu alvast in ieder geval. We kunnen ze hergebruiken. Dus dat is mooi. Better luck next year!


Review door Mark

MetalJan
Crew Moderator
Berichten: 5839
Lid geworden op: 27-08-2012 18:55

Bericht door MetalJan » 27-07-2015 21:10

Ik had m'n muntjes precies opgemaakt. Nadat we geschuild hadden voor de regen en wind, nog even het terrein opgelopen. Bier was er niet meer te verkrijgen, maar gelukkig waren er nog wel broodjes hamburgers.

Hadden jullie geen zin om nog naar de afterparty te gaan? Kan ik me wel voorstellen hoor. Het was er ook behoorlijk druk.

Volgend jaar beter en ik sluit me aan bij een reactie op Facebook: Beter nog een keer Stonehenge en geen vergoeding ipv een vergoeding en geen Stonehenge.

Plaats reactie