19-11-2015: Nightwish + guests @ HMH, Amsterdam

Live verslagen van concerten.
Plaats reactie
WanderingSoul
Admin Crew
Berichten: 6010
Lid geworden op: 26-08-2012 14:44

19-11-2015: Nightwish + guests @ HMH, Amsterdam

Bericht door WanderingSoul » 22-11-2015 14:31

NIGHTWISH + ARCH ENEMY + AMORPHIS
Donderdag 19 november 2015
Heineken Music Hall, Amsterdam


Het Finse Nightwish zet eerste keer voet op Nederlandse bodem met Nederlandse "nieuwbakken" zangeres Floor Jansen (Revamp, ex-After Forever) in de gelederen. Een optreden waar heel veel fans naar hebben uitgekeken. Want hoe zou ze het doen en wat zouden ze spelen? Een vraag ik die later zal beantwoorden.

Het is aan het eveneens Finse Amorphis om de avond te openen. Een gaaf optreden. Zanger Tomi Joutsen is bijzonder goed bij stem en weet het publiek prima op te warmen. De band speelt strak en het geluid is goed. De nadruk van de set ligt toch op het onlangs verschenen Under The Red Cloud en wordt hier en daar aangevuld met een nummer van Circle, Skyforger en Eclipse. Goed optreden wat veel mensen best konden waarderen.

Afbeelding

Aan Arch Enemy uit Zweden om het publiek verder op te warmen. Wat enigzins lukt, maar ik merk toch bij veel mensen dat ze dit soort muziek te extreem vonden en minder konden waarderen. De band speelt echter best aardig en ook nieuwe gitarist Jeff Loomis doet het uitstekend. Zangeres Alyssa probeert toch zo goed mogelijk het publiek bij het optreden te betrekken. Ik merk echter halverwege de set dat mijn aandacht verslapt. Misschien omdat de nummers Stolen Life, As The Pages Burn en Avalanche me toch minder kunnen boeien. Had liever daar wat bekendere oudjes gehoord. No Gods, No Masters pakt m'n aandacht toch weer enigszins en men sluit af met het sterke Nemesis.

Daarna het de beurt aan Nightwish. Die gaf een spetterende show met veel nieuw werk, maar ook wat oudjes werden niet vergeten. De band heeft er echt werk van gemaakt. Naast een mooie lichtshow, is er ook vuurwerk en een mooie podiumaankleding en een videowall waar sfeervolle beelden werden weergegeven. De band is in goede doen en heeft er zin in en levert een prima prestatie. Ook zangeres Floor past goed in het plaatje en is goed bij stem. Ze bewijst met dit optreden dat ze prima bij deze band past. Ze is wat mij betreft de beste zangeres die ze gehad hebben. En als de band wijs is, behouden ze haar in Nightwish. Daarnaast moet ik "nieuwbakken" multi-instrumentalist Troy een compliment geven voor de mooie toevoeging aan de muziek. De fans worden ook nog eens extra bedankt en meteen zet men het oudje Stargazers in, wat ze heel lang niet gespeeld hebben. Het rustige sfeervolle Sleeping Sun volgt. Ook Ghost Love Score wordt gespeeld en men sluit af met het 24 minuten durende The Greatest Show On Earth. Dit was een show voor fans om niet meer te vergeten.

Afbeelding

Setlists

Amorphis:

Death Of A King
Sacrifice
Hopeless Days
Bad Blood
Silver Bride
The Four Wise Ones
House Of Sleep

Arch Enemy:

Yesterday Is Dead And Gone
War Eternal
Ravenous
Stolen Life
As The Pages Burn
Avalanche
No Gods, No Masters
Nemesis

Nightwish:

Shudder Before The Beautiful
Yours Is An Empty Hope
Ever Dream
Storytime
My Walden
The Islander
Élan
Weak Fantasy
7 Days To The Wolves
Alpenglow
The Poet And The Pendulum
Nemo
Stargazers
Sleeping Sun
Ghost Love Score
Last Ride Of The Day
The Greatest Show On Earth



Review en foto's door Mark

Plaats reactie