26-11-2015: Cradle Of Filth + supports @ 013, Tilburg

Live verslagen van concerten.
Plaats reactie
MetalJan
Crew Moderator
Berichten: 5839
Lid geworden op: 27-08-2012 18:55

26-11-2015: Cradle Of Filth + supports @ 013, Tilburg

Bericht door MetalJan » 29-11-2015 21:27

Donderdag 26 november 2015
013, Tilburg

Cradle Of Filth
Ne Obliviscaris
The Monolith Deathcult

Iets voor achten betrad ik het vernieuwde 013. Gelukkig had ik de juiste rij gekozen, want er was ook nog een rij mensen die voor Status Quo kwamen, die ook deze avond speelden en die was beduidend langer dan de rij voor de kleine zaal. Maar dat kan ook komen dat ik ietwat laat binnenkom. Na binnenkomst was het eerst een trap omlaag, om vervolgens in de foyer te komen. Daar waren oa de kluisjes, merchandise, toiletten en een bar. Om bij de zaal te komen, moest men wederom een trap op. Het eerste wat opvalt is dat de kleine zaal een stuk groter is dan vóór de verbouwing. Neerlands trots The Monolith Deathcult is dan al zijn set bezig. Daarbij valt het op dat de band tegenwoordig uit 4 man bestaat en ik zie geen keyboardspeler meer op het podium. Men ‘beklaagt’ dat ze maar een korte speeltijd hebben en maar 4 nummers kunnen spelen. Maar als je dan maar zo weinig tijd hebt, zou ik deze tijd zo goed mogelijk gebruiken. De nummers van de band zijn dan ook behoorlijk lang en men stopt dan ook voortijdig omdat men bang is in tijdnood te komen, denk ik. Zo hoor ik nog wel het nummer H.W.A. (Human Wave Attack) van hun laatste album.

Het Australische Ne Obliviscaris is de volgende band die mag aantreden. Deze moeilijk uitspreekbare naam had ik nog niet eerder live gezien en ik als ik het goed gehoord heb is dit het eerste optreden op Nederlandse bodem. Muzikaal laat men zich niet makkelijk in een hokje stoppen. Ik hoor elementen uit de black –en deathmetal, met een progressief randje. Ook heeft men een grunter en een zanger die clean zingt. Die laatste hanteert daarbij ook nog eens een viool, wat een mooi contrast vormt met de rest van de band. Er word erg strak gemusiceerd en het is duidelijk te merken dat we hier niet met een stel beginnelingen te maken hebben. Prima optreden van deze Aussies!

De meeste mensen zijn toch voor Cradle of Filth gekomen, waaronder ikzelf. Het is niets voor niets stijf uitverkocht en men bewijst hiermee nog steeds populair te zijn. Ik heb de band al zo’n 10 jaar niet gezien en was wel benieuwd hoe men het tegenwoordig live doet. In het verleden waren de optredens niet al te best; het geluid stond vaak niet goed afgesteld en zong zanger Dani Filth niet altijd even zuiver. Er is in die tijd natuurlijk een hoop veranderd. Zo is Dani Filth het enige overgebleven lid uit de begintijd. De overige bandleden ken ik ook niet echt, want ik ben de band een paar jaar uit het oog verloren. De uit dit jaar afkomstige plaat Hammer of the Witches deed m’n hart weer sneller doen kloppen en is voor mij weer een stap in de goede richting. Het optreden van vandaag is een mooie bloemlezing uit het repertoire van de band. Zo horen we oa na het intro Humana Inspired to Nightmare vervolgens Heaven Torn Asunder en Cruelty Brought Thee Orchids. Zanger Dani is opvallend goed bij stem, zelfs de hoge uithalen haalt hij moeiteloos. Dat is wel eens anders geweest. Ook achtergrondzangeres en keyboardspeelster Lindsay Schoolcraft valt me op. Haar mooie vocalen bieden een mooi tegengewicht tegen de vocalen van Dani. De rest van de band speelt ook niet onverdienstelijk. Blackest Magick in Practice is het eerste nummer van de nieuwe plaat dat we horen. Het van Midian afkomstige Lord Abortion mag ook zeker niet onvermeld worden. Het zal een lange review worden als ik elk nummer apart zal bespreken, haha. Met Queen of Winter, Throned komt er een einde aan de eerste set. Met het intro en het eerste nummer van de nieuwe plaat gaat men van start met het tweede deel van de set. Zo komen wat minder favoriete nummers van me voorbij, te weten Nymphetamine en Gilded Cunt. Gelukkig speelt me ook het mooie Her Ghost in the Fog en The Forest Whispers My Name, waarmee men de avond besluit. Het is een mooie avond geworden!

Setlist Cradle Of Filth:

1. Humana Inspired to Nightmare (intro)
2. Heaven Torn Asunder
3. Cruelty Brought Thee Orchids
4. Blackest Magick in Practice
5. Lord Abortion
6. Right Wing of the Garden Triptych
7. Malice Through the Looking Glass
8. Deflowering the Maidenhead, Displeasuring the Goddess
9. Queen of Winter, Throned

Encore:

10. Walpurgis Eve (intro)
11. Yours Immortally…
12. Nymphetamine
13. Her Ghost in the Fog
14. Gilded Cunt
15. The Forest Whispers My Name
16. Blooding the Hounds of Hell (outro)

WanderingSoul
Admin Crew
Berichten: 6010
Lid geworden op: 26-08-2012 14:44

Bericht door WanderingSoul » 29-11-2015 21:50

Coole setlist.

Plaats reactie