2-1-2016: Hedon Zwaar Nieuw Jaar 2016

Live verslagen van concerten.
Plaats reactie
WanderingSoul
Admin Crew
Berichten: 6010
Lid geworden op: 26-08-2012 14:44

2-1-2016: Hedon Zwaar Nieuw Jaar 2016

Bericht door WanderingSoul » 09-01-2016 14:39

HEDON ZWAAR NIEUW JAAR 2016
2 januari 2016 - Hedon Zwolle (grote + kleine zaal)


Afbeelding

Op de eerste zaterdag van het nieuwe jaar was het weer zo ver. De jaarlijkse nieuwjaarsborrel onder het genot van een flink portie herrie. De programmering had weer een mooie line-up voor ons in petto. Verspreid over 2 zalen kregen we diverse metalstijlen voor onze kiezen.

De avond werd geopend door Panoptikon uit Nijmegen in de kleine zaal. Een portie old school death metal is wat we ons toebedeeld kregen. Niet superspannend, maar wel onderhoudend. Langzamere en groovy stukken afgewisseld met blastmomenten. Hier en daar aardige hooks in de songs en een straffe grunt met wat hardcore-achtige zang. Aardig optreden van voor een nog mij onbekende band. Gaan we meer van opzoeken. De debuutplaat komt binnenkort uit, dus dat is een mooi moment.

Dan op naar de grote zaal waar de nieuwe band van Frans Swaters (ex-Stigma, ex-Xtinxion) z'n opwachting maakt. De band luistert naar de naam Suicide Attack Het was de eerste keer dat ik Frans met deze formatie zag optreden. Moet zeggen, het was zeker niet verkeerd. Lekkere old school thrash metal zoals ze die in de Bay-area destijds maakte. De EP Prepare For Attack! werd helemaal vertolkt, plus nog wat ander materiaal. En niet te veel lullen tussen de nummers, maar spelen. Speeltijd goed benut en goed gespeeld. Aangename kennismaking.

De slam death van Korpse was een waar feest. Vette zieke, riffs bedolven met pigsqueels een ratelende drums. Ook diverse breakdowns werden niet overgeslagen. Oud en nieuw materiaal werd prima afgewisseld en de band had er zin in. Een van de beste bands in het slam death genre in Nederlandse scene op het moment. Band kan zich prima meten met het geweld uit het buitenland.

Het optreden van The Monolith Deathcult viel me eerlijk gezegd ietwat tegen. Dit kwam mede door het geluid. De sound is teveel vernaggeld door de diverse geluidssamples die op band meelopen waardoor ik geen prettig luisteren vond. De band probeert er zelf nog wel wat van te maken. Maar voor mij tevergeefs.

Na veel heen een weer gevraag van de band, stond het geluid bij Dictated uit Kampen wel goed. De brute death metal slaat goed aan bij het publiek en de band is duidelijk groeiende. Zowel qua spel, als performance als naamsbekendheid, Een goede zaak, want deze band verdiend het wel. De band had veel plezier op het podium en het enthousiasme sloeg mooi op het publiek over. Uiteraard veel materiaal van de laatste plaat The Deceived, want die plaat moet toch gepromoot worden. Prima optreden.

Het Noorse Taake is de hoofdact in de grote zaal vandaag. Een band waar veel mensen voor kwamen zo blijkt. De grimmige black metal slaat goed aan en band is best in goede doen. Ook zanger Hoest heeft er zin. Het geluid staat gelukkig beter dan bij TMDC. We krijgen een mooie setlist uit het gehele oeuvre van de band en is waar genieten geblazen. Een prima optreden van de band vol afwisseling met een lekker rauwe randje.

Cliteater mag afsluiten in de kleine zaal en doet dat met verve. En blijkbaar had drummer Marten (Korpse) nog energie over. Man wat een geweld. De band hakt er lekker op los en het is lekker dringen in de kleine zaal. Veel belangstellende willen deze band aanschouwen. De goregrind gaat er in als (moeder)koek... De brute grunts en screams van Joost worden af en toe mooi aangevuld door de gepitchshifte zang van gitarist Ivan. Een waar schouwspel van brute agressie. De band speelt prima en sluit zo mooi dit festival af.

Hopelijk komt Hedon volgend jaar weer met zo'n gave line-up. Dan zijn we wellicht weer van de partij. Topavond!


Review door Mark

Plaats reactie