06-02-2016: Behemoth + supports @ Tivoli, Utrecht

Live verslagen van concerten.
Plaats reactie
MetalJan
Crew Moderator
Berichten: 5839
Lid geworden op: 27-08-2012 18:55

06-02-2016: Behemoth + supports @ Tivoli, Utrecht

Bericht door MetalJan » 13-02-2016 21:02

Zaterdag 6 februari
Tivoli Vredenburg, Utrecht

Behemoth
Abbath
Entombed AD
Inquisition

Vanavond stond er in Utrecht een mooi programma op de planning. Behemoth, Abbath, Entombed AD en Inquistion mogen namelijk hun kunsten vertonen en dat doen zij in de mooie Ronda zaal van Tivoli Vredenburg.

Tivoli Vredenburg bestaat uit meerdere zalen en gelijk bij binnenkomst viel de grootte van het gebouw op. Met een ruime foyer en diverse trappen leek het gebouw meer op een vliegveld, dan poppodium. Gelukkig was mijn broer al eens in deze zaal geweest en wist de weg naar de desbetreffende zaal (Ronda). Nadat we onze jassen hadden afgeleverd bij de garderobe en een biertje hadden gekocht, betraden we de zaal. Bij binnenkomst was het al vrij druk, maar nadat we een stukje verder doorgelopen waren, hadden we meer bewegingsruimte en een prima zicht op het podium. Wat sowieso wel het geval is, want de zaal is breder dan dat ie lang is en voor de mensen die het wat rustiger willen is er dan ook nog altijd het ruime balkon en aan weerszijden van de zaal heb je trappen. Kortom, prima zicht dus.

Inquistion was al aan zijn set bezig en de band ken ik niet zo goed. Het is grimmige black metal wat de klok slaat. Met slechts twee man in de gelederen, knalt men zich een weg door de set. De interactie met het publiek is minimaal. Ik kan er ook niet een echt goed oordeel over geven, want de band houd er na 10 minuten nadat we binnen zijn gekomen er al mee op. Volgende keer zie ik ze hopelijk wat langer.

De Zweden van Entombed AD zijn natuurlijk geen onbekenden. Zanger L-G Petrov staat deze keer eens niet zwaar bezopen om het podium, maar is prima bij stem en heeft er duidelijk zin in. Ook zijn mede kornuiten zijn bij de les. De band trapt af met Midas In Reverse, een nieuw nummer. Wat gelijk opvalt, is dat het geluid prima staat afgesteld. Niet te hard, niet te zacht. Zoals het hoort. Stranger Aeons is het volgende nummer en is uit de tijd dat de band nog gewoon Entombed heette. Er komen vanavond sowieso heel wat oudjes voorbij zoals oa Living Dead, Chaos Breed, Revel in Flesh, Wolverine Blues en natuurlijk het onvermijdelijke Left Hand Path. Het publiek lust er wel pap van en gaat, zeker de voorste rijen, flink uit de plaat. En terrecht!

Ik heb het meest uitgekeken naar het optreden van de volgende band: Abbath! Beter bekend als de gitarist van het legendarische Immortal. Ik was wel benieuwd hoe Abbath het er vanaf zou brengen zonder Immortal. Na wat nieuwe nummers van YouTube gehoord te hebben, was ik er wel van overtuigd dat het geen teleurstelling zou worden. Integendeel zelfs! Het oogt lekker duister dit optreden. De drummer doet het met een duivelsmasker op en drumde ook al in de technische death metal band The Kennedy Veil, bassist King heeft zijn sporen verdiend in een band als Gorgoroth en gitarist Ole André Farstad staat ook zijn mannetje. Muzikaal zit het dus wel snor. Dit jaar heeft Abbath al zijn eigen album uit gebracht en vanavond speelt men dus een aantal nummers van die plaat, waaronder To War, Winter Bane, Ashes of the Damned, Fenrir Hunts, Count the Dead en Root of the Mountain. Naast Nebular Ravens Winter, komen er ook wat meer Immortal klassiekers de hoek om kijken; Tyrants en One By One. Ook het geweldige Warriors van het project I doet het uitstekend! Men besluit dit geweldige optreden met All Shall Fall, van het gelijknamige laatste Immortal album.

En dan is het de beurt aan Behemoth. Deze tour staat in het teken van hun laatste album The Satanist en men speelt deze plaat in zijn geheel live. Nou moet ik eerlijk bekennen dat ik niet zoveel met die plaat heb. Sowieso ben ik een beetje op de Polen uitgekeken. Het raakt me allemaal net even wat minder dan vroeger. Toegegeven, de show mag er zijn! Alles is tot in de puntjes verzorgd. Prachtige kostuums, steekvlammen op het podium en het strakke spel. Ook de backdrop is erg mooi en halverwege komt er nog een vrouw in een prachtig gewaad het podium op om alles in wierook te dompelen. Het hoort wel bij de sfeer van de set. Het geluid is helaas wel wat minder dan bij de voorgaande bands. Na het brengen van The Satanist, brengt men nog een viertal nummers ten gehore, waaronder het tot mijn grote blijdschap het geweldige Antichristian Phenomenon! Men besluit de avond met Chant for Eschaton 2000 en de fans kunnen terugkijken op een mooie show.

Plaats reactie