13-03-2016: Suffocation + supports @ De Helling, Utrecht

Live verslagen van concerten.
Plaats reactie
MetalJan
Crew Moderator
Berichten: 5839
Lid geworden op: 27-08-2012 18:55

13-03-2016: Suffocation + supports @ De Helling, Utrecht

Bericht door MetalJan » 26-03-2016 19:35

Zondag 13 maart
De Helling, Utrecht

Suffocation
Cattle Decapitation
Abiotic
Infernal Tenebra
Exuviated

Vanwege een brandmelding rijden er geen treinen tussen Zwijndrecht en Rotterdam Lombardijen en ben ik genoodzaakt om via Geldermalsen in Utrecht te geraken. Ruim een uur later dan de bedoeling, kom ik aan op Utrecht Centraal. Daar heb ik eerst mijn hongerige maag gestild en ben daarna naar de zaal gegaan. Daar aangekomen, blijkt Infernal Tenebra al aan zijn laatste nummer bezig. Jammer, want ik had de band graag wat langer bezig gezien, omdat hun cd New Formed Revelations uit 2012 mij erg goed kan bekoren. Helaas, maar het is niet anders.

Het voor mij onbekende Abiotic is de volgende band. De band bestaat al zo’n jaartje of zes, maar ik ben ze eigenlijk nog nooit tegengekomen bij concerten. Tot vandaag dus. De band speelt een mix van technische deathmetal en deathcore. Normaal gesproken kan ik hier wel mee uit de voeten, maar de band is zo technisch bezig, dat ik er behoorlijk nerveus van word. Elk nummer lijkt te bestaan uit 300 breaks. Ik moet wel zeggen dat de band erg strak staat te spelen, maar hier en daar wat herkenningspunten of wat langzamere nummers zal de band geen kwaad doen.

Tijd voor de bands waar de meeste mensen toch wel voor gekomen zijn. Allereerst is dat Cattle Decapitation. De nieuwigheid is er inmiddels wel af bij mij, maar een optreden van de band is altijd wel een genot voor het oor en ook visueel is het natuurlijk ook genieten. Zeker van zanger Travis Ryan, die de meest gestoorde en zieke vocalen de zaal in slingert. Hij krijst, grunt, screamt en gorgelt er lustig op los! De set bestaat vanavond uit materiaal van de laatste 2 albums. Oa Manufactured Extinct, Your Disposal, Plagueborne, Not Suitable for Life, Forced Gender Reassignment en Pacific Grim komen voorbij. Er word lekker strak gespeeld, alleen de triggers van de drummer klinken niet altijd even lekker. Afgesloten word er met het machtige Kingdom of Tyrants. Het is niet het beste optreden wat ik van de band heb gezien, maar deze mag er zeker ook zijn!

En dan is het de eer aan de laatste band vanavond, namelijk Suffocation. Deze band behoeft natuurlijk geen introductie meer. Alhoewel, zanger van het eerste uur Frank Mullen is er wederom niet bij en word vervangen door Ricky Myers, de drummer van Disgorge . Jawel, een drummer die zingt! En het klinkt nog goed ook! En meneer lult ook wat minder tussen de nummers, haha. Ook drummer Dave Culross is er niet bij. Op zijn plaats vinden we Kevin Talley terug. Bekend van een hele rits namen, waaronder Dying Fetus en Misery Index. Geen half werk dus. Men begint met Thrones of Blood en het publiek vooraan start gelijk een moshpit. De sfeer zit er dus al gelijk goed in. Oa Mass Obliteration, Breeding the Spawn, As Grace Descends en Catatonia worden de zaal ingestuwd. Gitarist Terrance Hobbs soleert er lustig op los, terwijl bassist Derek Boyer er met zijn typische stijl (gitaar dicht bij de grond) ook goed bezig is. Als zanger Ricky Myers tussen de nummers het publiek aanspreekt, valt gelijk op hoe schor hij klinkt. Hij excuseert zich hier meerdere malen voor. Gelukkig lijden zijn grunts hier niet onder, die klinken nog steeds erg vet. Nummers als Abomination Reborn, Funeral Inception, Pierced from Within en Liege of Inveracity worden vol overgave gebracht. Door de stem problemen bij zanger Ricky, is de band genoodzaakt eerder te stoppen dan aangekondigd. Men besluit de avond met Infecting the Crypts, waarna de koek toch echt op is. Desondanks keer ik tevreden huiswaarts.

Plaats reactie