02-04-2016: Grindhoven

Live verslagen van concerten.
Plaats reactie
MetalJan
Crew Moderator
Berichten: 5839
Lid geworden op: 27-08-2012 18:55

02-04-2016: Grindhoven

Bericht door MetalJan » 09-04-2016 16:21

Zaterdag 2 april
Dynamo, Eindhoven

Grindhoven

Afgelopen zaterdag 2 april was het weer tijd voor het jaarlijkse feestje Grindhoven. Het was de 5e keer dat dit festival werd georganiseerd door de heren van Rompeprop. De heren maken tevens bekend dat dit laatste optreden van de band is. Het mag dus niet verwonderlijk zijn dat dit concert al weken van te voren is uitverkocht. Op naar Grindhoven dus!

Bij binnenkomst valt al gelijk de gemoedelijke sfeer op. Er staat een rodeostier waar je gezellig rondjes op kan maken en oud-zanger Steven Smegma verzorgt in Tiroler outfit de nodige vrolijke deuntjes vanachter de draaitafel. Aan Grindbashers de ondankbare taak om deze middag/avond te openen. Maarja, iemand moet het doen en de heren geven vol gas. Met de nodige humor van zanger Herrie raast zich men door zijn set heen. Lekkere opener mag je wel zeggen.

Het navolgende Mad Men bestaat uit de heren van Rompeprop, aangevuld met een voor mij onbekende zanger. De band covert D.R.I. en doet dat zeker niet slecht, maar ik kan mij aandacht er niet echt bijhouden. Misschien komt het door de zanger, die wat matig klinkt. Of zie ik liever het origineel. Of waren er gewoon te lange stiltes tussen de nummers. Geen idee, maar met dit optreden kan ik niet zoveel mee.

Dan is het toch lekker dat Rectal Smegma hierna speelt. De goregrind valt altijd wel in goede aarde en dat is vandaag niet anders. De lekkere polka beats laten menig bezoeker vanzelf dansen in de moshpit. De band presenteert vandaag zijn nieuwste album, genaamd Gnork en dus laat men daarvan ook de nodige nummers horen. Uiteraard ontbreken de vaste hitjes ook niet. Zanger Yannic geeft halverwege de show nog een eerbetoon aan Rompeprop, middels een stuk tekst, die hij gewoon opleest vanaf papier. Mooi! Men besluit het optreden met de kraker Kruisvocht in Spijkerbroek.

Na deze leuke band heb ik eerst mijn buik gevuld met eten en dat kon prima in Dynamo zelf. Het werd Chili Con Carne, of hoe Steven Smegma het zelf omschreef: ‘Ratelende ruftpatronen in hoerenvlees met knapperige opperhuid van gepeste epilepsiespasten of anders gewoon in de fokkin’ Lassie Toverrijst gesodeflikkerd’. Juist. Het smaakte in ieder geval prima!

Daarna weer naar de zaal gelopen, waar Bile al bezig is met zijn zet. Officieel al lang uit elkaar, maar voor deze gelegenheid weer bij elkaar gekomen. Met bebloede schorten voor, storten ze ons een pot goregrind voor. Met gitaren die klinken als kettingzagen en de grunt als een vet gemest varken. Al hoor je die vocalen amper boven de muziek uitkomen. Een klein minpuntje op dit verder prima optreden.

In de foyer kunnen we dan even bijkomen met de klanken van F.A.R.T., een akoestisch gezelschap. De heren spelen met hun gitaren, covers van bands als Twisted Sister en Johnny Cash. Behoorlijk vreemde eend in de bijt, maar werkt wonderwel.

Het heeft weinig om het lijf, zo zou je Gronibard het beste kunnen omschrijven. Fysiek dan, want de heren hebben hun kleren vergeten op het podium. Zo staat één gitarist in zijn blote kont en heeft de zanger alleen een soort van luier om. De andere gitarist heeft voor een schilpaddenpak gekozen. Het is een bont gezelschap dus. Muzikaal vrees ik het ergste, maar daar is geen sprake van. Lekkere grindcore en goregrind is wat we over ons uitgestort krijgen. De vocalen zijn ook behoorlijk divers. Dan weer hoog en dan weer diep. Apart, maar leuk bandje.

De zaal is afgeladen als Rompeprop begint. De allerlaatste show dus vandaag, in hun eigen Eindhoven/Grindhoven. Vandaag krijgen we een mix van oud en nieuw werk te horen. We horen zelfs ook een nieuw nummer! Het gaat in ieder geval helemaal los, zowel op het podium als in het publiek. Opblaasbare dingen, zoals een krokodil, vliegen in het rond. Eén vader van de bandleden heeft zich op het podium begeven en filmt de band. Hier en daar beklimmen ook wat bezoekers het podium, om vervolgens met een mooie duik het podium weer te verlaten. De band speelt langer dan aangekondigd, maar niemand die daar om maalt. Tussen de nummers door worden de nodige mensen bedankt. Een mooier afscheid kon de band zich niet wensen.

Die andere band uit Eindhoven, Peter Pan Speedrock is ook bezig aan zijn afscheidstournee. Vanavond staan ze dus in Dynamo. Het is nog wat rustig als de band begint. Wellicht zijn er nog velen die nog bij moeten komen van het optreden van Rompeprop. Gelukkig naarmate de set vordert, stroomt de zaal wat voller. De band past niet echt tussen al het goregrind geweld, maar dat dondert niet, want de band weet altijd wel hoe het een feestje moet geven. En vandaag is dat niet anders.

En zo komt er voor mij een einde aan deze leuke dag. Jig-Ai speelt hierna nog wel, maar ik hou het maar voor gezien aangezien er een lange busreis (trein reed niet) voor de boeg ligt. Ik heb me in ieder geval prima vermaakt en voor wie nu denkt dat nu met het einde van Rompeprop ook Grindhoven ophoudt; de volgende editie is alweer aangekondigd: zaterdag 1 april, wederom in Dynamo. Tot volgend jaar!

Plaats reactie