10-04-2016: Nile + supports @ Baroeg

Live verslagen van concerten.
Plaats reactie
MetalJan
Crew Moderator
Berichten: 5839
Lid geworden op: 27-08-2012 18:55

10-04-2016: Nile + supports @ Baroeg

Bericht door MetalJan » 14-04-2016 21:54

Zondag 10 april
Baroeg, Rotterdam

Nile
Melechesh
Embryo
Mithridatic

De laatste tijd ondervind ik problemen met het OV om bij een zaal te geraken en vandaag was het niet anders. Vanwege de marathon stopt mijn bus niet op de Spinozaweg zoals altijd het geval is, maar vond de chauffeur het wel leuk om die maar gewoon over te slaan en via de snelweg gelijk naar Zuidplein te rijden. Gelukkig was ik wel zo slim om op de stopknop te drukken en dan maar een eindje terug te lopen. Aangekomen op Spinozaweg valt het me gelijk op dat er gewoon verkeer is. Dus waar die omleiding nou voor nodig is geweest; Joost mag het weten.

U begrijpt dus waarom ik niet bij het begin van de 2e band was (Mithridatic stond eigenlijk niet op mijn planning om die te gaan bekijken). Maar of ik nu veel van het Italiaanse Embryo heb gemist, dat niet. De band speelt een vrij slappe vorm van deathmetal. Het lijkt wel of de band maar één tempo kan en dat is de mid-tempo en steeds weer een ander melodietje. Speel eens een keer een sneller nummer, denk ik dan, voor de afwisseling. Niks mis met bands die steeds hetzelfde tempo hanteren, maar wat afwisseling kan geen kwaad. De bandleden zijn wel enthousiast. Zeker de basgitarist en de gitarist hebben er zin. Het konden wel broers zijn, zo erg lijken ze op elkaar. Ik heb het 4 nummers volgehouden, daarna ben ik naar de bar gelopen.

Ik had niet zoveel verwacht van het optreden van Melechesh. Na het geniale album Sphynx ben ik de band steeds minder gaan waarderen. Echter vanavond staat de band zijn mannetje. Het geluid staat best goed en het publiek is enthousiast. Bij aanvang beginnen de gitarist en de basgitarist met een soort van hoofddoek op, waar alleen de ogen zichtbaar zijn. Ik moet even denken aan een bepaalde groepering in het Midden-Oosten, maar gelukkig is daar geen sprake van. De songkeuze is ook prima te noemen en zelfs een nummer van Sphynx (Triangular Tattvic Fire) komt voorbij. Zanger Melechesh Ashmedi is in het begin van de set bepaald niet blij, maar naarmate de set vordert word hij wat vriendelijker. De beste man heeft een aantal jaar in Nederland gewoond en kan dus een aardig woordje mee spreken. De nadruk ligt vandaag op het laatste album Enki, maar er komen ook wat oudjes voorbij zoals Ladders to Sumeria en Rebirth of the Nemesis (afsluiter). Een mooie verassing dit optreden!

Aan Nile de taak om deze middag/avond af te sluiten. Maar dat kun je wel aan deze heren toe vertrouwen. Ik heb de band nog niet op slecht optreden kunnen betrappen. Ook vanavond geven de heren een mooie bloemlezing uit hun oeuvre. Zoals oa oudje Defiling the Gates of Ishtar, Kafir! en Hittite Dung Incantation. In de vorm van Call to Destruction komt het eerste nummer van de laatste plaat langs. De heren spelen prima en ook zangtechnisch is het weer een lust voor het oor. Ook bassist Brad Parris is geen onbekend gezicht meer; hij zit al een tijdje vast in de band. De band gaat vrolijk door met wederom een oudje; The Howling of the Jinn. Ook Evil to Cast Out Evil en het trage Sarcophagus doen het goed bij het publiek, waarvan een gedeelte aan de moshpit meedoet. Helaas komt dan alweer het einde van de set in zicht. Lashed to the Slave Stick word nog gespeeld en als afsluiter het onvermijdelijke Black Seeds of Vengeance. Met de dreunen van het instrumentale Khetti Satha Shemsu gaan de bezoekers tevreden huiswaarts.

Setlist Melechesh:

1. The Pendulum Speaks
2. Tempest Temper Enlil Enraged
3. Ladders to Sumeria
4. Grand Gathas of Baal Sin
5. Deluge of Delusional Dreams
6. Multiple Truths
7. Triangular Tattvic Fire
8. Rebirth of the Nemesis

Setlist Nile:

Ushabti Reanimator
1. Sacrifice Unto Sebek
2. Defiling the Gates of Ishtar
3. Kafir!
4. Hittite Dung Incantation
5. Call to Destruction
6. In the Name of Amun
7. Ithyphallic
8. The Howling of the Jinn
9. What Should Not Be Unearthed
10. The Inevitable Degradation of Flesh
11. Evil to Cast Out Evil
12. Sarcophagus
13. Lashed to the Slave Stick
Invocation of the Gate of Aat-Ankh-es-en-Amenti
14. Black Seeds of Vengeance
Khetti Satha Shemsu

WanderingSoul
Admin Crew
Berichten: 6010
Lid geworden op: 26-08-2012 14:44

Bericht door WanderingSoul » 15-04-2016 15:52

Leuke review Jan.

Plaats reactie