17-4-2016: Stonehenge Indoor 2016

Live verslagen van concerten.
Plaats reactie
WanderingSoul
Admin Crew
Berichten: 6010
Lid geworden op: 26-08-2012 14:44

17-4-2016: Stonehenge Indoor 2016

Bericht door WanderingSoul » 19-04-2016 10:57

STONEHENGE INDOOR
Zondag 17 april 2016
Iduna, Drachten


Afbeelding

Iduna, een zaal waar ik nog nooit een stap binnen gezet had tot afgelopen zondag. De eerste editie van Stonehenge Indoor vond daar plaats. De line-up was om te smullen, dus daar moesten we bij zijn. Op zich mooi zalen complex met een kleine zaal en een best ruime grote zaal. De opkomst was ook niet slecht. Dus dat was ook niet verkeerd.

Als ik de kleine zaal betreed, hebben de twee eerste bands Omophagia en Nero Di Marte al gespeeld. Twee voor mij onbekende namen. Dus ik kan u niet vertellen wat voor muziek dat was. Killing Cult Society was ook al bezig, maar daar heb ik gelukkig dus wat van mee kunnen pakken. Een band die experimenteert met stijlen zo blijkt. Hardcore, Death Metal, Punk en zelfs wat industrial invloeden. Het klinkt niet onaardig en ze spelen prima. Leuke binnenkomst en wat anders dan vele andere bands die op het programma staan.

Dan op naar de grote zaal, waar Methedras z'n opwachting maakt. Een lekkere pot thrash metal is wat we voorgeschoten krijgen. Lekkere uptempo muziek met rauwe zang. Ook een zanger die varieert in stem. Er komt zelfs guttural zang voorbij. De band blijkt al vier albums op z'n naam te hebben staan. Na het goede optreden van die dag, toch maar eens wat opzoeken van deze band. Goede band. In de kleine zaal is het tijd voor uw dagelijkse portie slam death metal met de heren van Korpse als soundtrack. Wat een vette band blijft dit zeg. Niet de eerste keer dat ik ze zie, maar het blijft gaaf. Van mega snel tot slepend met lekkere breaks en slamparts er tussendoor. En waar feestje waar zanger Sven lekker overheen buldert, schreeuwt, pigsqueelt en what not. De eerste vette moshpit van de dag is een feit. Een circlepit om de steunpilaar in het midden van de zaal is grappig om te zien. Vette band. Vet optreden. Vet geluid.

Dysrhythmia in de grote zaal is muzikaal van hele andere orde. Instrumentale progrock/metal. Technisch en sfeervol is de muziek. Het verveelt nergens, maar spoort niet echt aan tot activiteit in de zaal. Het is vooral luisteren. De band heeft ook leden in de band die actief zijn bij de hoofdact van vandaag Gorguts. Spelen kunnen de heren wel. Dat is een ding wat zeker is. Cliteater zet daarna de kleine zaal weer in vuur en vlam. Strak optreden met veel nieuw werk, maar ook ouder werk. Ook de videotrack Cock And Love wordt niet overgeslagen. Het geluid staat hard en het publiek gaat lekker los. Geslaagd optreden.

Darkrise kon me niet echt boeien eerlijk gezegd. De heren doen hun best wel. Maar muzikaal spreekt het me niet aan. Ik ben gek op death metal, maar ik vind de muziek van deze band niet interessant genoeg. Het is recht toe, recht aan. Ook niks mee normaal gesproken. De songs zijn niet sterk genoeg wat mij betreft om mij dit hele optreden te kunnen boeien. Sorry. Het Friese My Minds Mine maakte z'n opwachting. Een band die ik ooit wel eens live gezien heb, maar dat is heel lang geleden. De grindcoreband is bezig met een comeback en hakt er meteen in. Old style grind met screams en hier en daar een grunt. Lekker agressief. Ook krijgen we wat nieuw werk voorgeschoteld en dat past prima tussen het oude. Prima performance. Leuk om weer eens gezien te hebben na al die jaren.

Incantation is een van de bands ik perse wilde zien. Ben blij toe dat ik ze nu eens live heb kunnen zien. De band speelt maar vier nummers, maar kunnen gelijk wel hun hele set ermee vullen. Lange nummers met agressie en trage doomy stukken. De band is prima op dreef. Prima death metal goed uitgevoerd. Als de band ook nog eens afsluit m'n favoriete nummer van deze band, Impending Diabolical Conquest, kan me dag niet meer stuk. Gaaf!
Tijd voor een portie fun op de grindcore manier. Côte D'Aver maakt er een feest van. Geinige pakjes ook en een leuke optreden op naar te kijken. Zwarte humor gaan hand in hand met een strakke performance. De muziek is snel, strak en heeft ook de nodige grooves en is zelfs dansbaar. Leuk!

Psycroptic kan met niet meer zo boeien als vroeger eerlijk gezegd. Toch speelt de band best goed en krijgt toch het publiek mee. De frontman probeert het publiek goed bij het optreden te betrekken en richting het einde wordt het optreden toch nog gaaf. Save the best for last geld hier zeker. Saille uit België is toch een beetje een buitenbeentje tussen die vele death metal. Toch is het een van de verrassingen van de dag. Prima black metal. Ken de band niet, maar ook hier ga ik meer van opzoeken. Goed gespeeld en die spuitende rookmachines is ook een toevoeging aan de sfeer. Ziet er cool uit. De old school death metal van Morgoth doet het ook goed in de grote zaal. De band uit Duitsland bracht vorig jaar de plaat Ungod uit en liet daarmee zien dat hun comeback na al die jaren gerechtvaardigd is. Ook iets wat ze live weer waarmaken. Heb niks aan het optreden aan te merken. Gewoon vermakelijk en goed uitgevoerd.

Inhume sluit het festival af in de kleine zaal en is een waar grindcore feest. Zangers Dorus en Dennis krijgen de boel prima op gang en de band ragt er lekker op los. Ook invaldrummer Michiel is goed bezig. Wederom ook nieuw materiaal, maar ook oudjes als Airplane Crash, Blood Orgy At 7th Street en Blood, Sperm, Shit. Prima afsluiter. In de grote zaal mag Gorguts het festival afsluiten. De band komt dit jaar met een nieuwe plaat en speelt daar uiteraard wat van. Sterker nog, een groot gedeelte van hun optreden bestaat daar uit. Prima materiaal. Optreden is strak. Prima afsluiter.

Al met al een leuk feestje die dag. Veel goede optredens gezien en Iduna is een leuk pand. Jammer dat het in the middle of nowhere ligt. Reizen met openbaar vervoer is een lange weg. Met de auto is een snellere optie. Genoeg parkeerplek gelukkig wel en gratis. Prima geregeld Stonehenge. En tof dat de opkomst groot was. Dat vraagt om herhalingen.

Voor degene die het gemist hebben, hier wat korte stukjes om toch er nog wat mee te krijgen:
Klik hier


Review door Mark

MetalJan
Crew Moderator
Berichten: 5839
Lid geworden op: 27-08-2012 18:55

Bericht door MetalJan » 19-04-2016 19:03

Leuk verslagje.

WanderingSoul
Admin Crew
Berichten: 6010
Lid geworden op: 26-08-2012 14:44

Bericht door WanderingSoul » 22-04-2016 12:28

Thanx.

WanderingSoul
Admin Crew
Berichten: 6010
Lid geworden op: 26-08-2012 14:44

Bericht door WanderingSoul » 25-07-2016 21:24

Even een probeerseltje. Leuk om terug te kijken...

https://www.youtube.com/watch?v=o2wxpaLpFro

MetalJan
Crew Moderator
Berichten: 5839
Lid geworden op: 27-08-2012 18:55

Bericht door MetalJan » 25-07-2016 21:40

Leuk gedaan.

Plaats reactie