15-04-2016: Roadburn Festival @ Tilburg

Live verslagen van concerten.
Plaats reactie
MetalJan
Crew Moderator
Berichten: 5839
Lid geworden op: 27-08-2012 18:55

15-04-2016: Roadburn Festival @ Tilburg

Bericht door MetalJan » 23-04-2016 17:04

Vrijdag 15 april
013, Cul du Sac en Patronaat, Tilburg

Roadburn festival? Daar speelt toch alleen stoner? Neen, Roadburn anno 2016 is meer, veel meer! Van country tot ijzige blackmetal en van singer/songwriter tot pompende deathmetal. En alles wat daar tussen ligt. Vier dagen festival vond ik wat teveel van het goede, dus ik heb gekozen voor 1 dag, namelijk de vrijdag.

De eerste band waar ik wel benieuwd naar was, was Hexvessel & Arktau Eos in de mooie Patronaat zaal. Al gelijk bij aanvang, blijkt dat we hier niet met een alledaagse band te maken hebben. De meeste leden hebben een soort van juten zak over hun hoofd. Het materiaal is vrij rustig en uitgesponnen. Men neemt de tijd zeg maar. Zoals ik al zei is de Patronaat zaal prachtig, zeker met de glas in lood ramen, alleen vind dit concert om 3 uur in de middag plaats, waardoor het nodige zonlicht door de ramen komen. Niet echt het ideale sfeertje voor deze band. Na een tijdje hou ik het dan voor gezien. Niet helemaal mijn band, maar hier en daar kon ik het wel waarderen.

Het leukste wat ik aan een festival als Roadburn vind, zijn de onbekendere bands. Veel bands ken ik niet en het is dan een leuke bezigheid om al die bands te leren kennen door gewoon naar hun optredens te gaan. Van het psychedelische Mondo Drag had ik dus ook nog nooit van gehoord. Het materiaal is niet echt mijn ding, maar de heren spelen erg strak. Toch hou ik het na 2 numers voor gezien, want ik was benieuwd naar de volgende band op de planning.

In het kleine, maar gezellige Cul du Sac staat namelijk het Chileense Concatetanus op punt van beginnen. De 2-mans band doet me nog het meeste denken aan Bölzer, zowel visueel als geluid. Hier en daar zitten er ook wat blackmetal invloeden in de woeste deathmetal. Lekker optreden van deze enthousiastelingen.

Sinistro is de eerste band die ik zie met zangeres vandaag. De mooie zang past prima bij de grunge/sludge van deze Portugese band. De zangeres maakt ietwat aparte bewegingen bij de stevige nummers, wat er best ehhh…apart uitziet. Hoewel het optreden erg goed is, ontbreekt het me aan de veelzijdigheid van de nummers, want het lijkt wel of alle nummers op elkaar lijken. Wat afwisseling kan dus geen kwaad. En ik moet zeggen dat de volgende band me interessanter leek.

Geen tijd om te rusten, want Repulsion staat alweer te trappelen. Men speelt vandaag hun album Horrified integraal. De lekkere snelle nummers doen goed hun werk en de band heeft er zin in. Aan het eind van de set komt er ook nog een Motörhead-cover voorbij als eerbetoon aan Lemmy. Lekker optreden van deze gasten!

Hierna wilde ik naar het optreden van Death Alley, maar helaas, de zaal zit al propvol. Toen ben ik maar wat wezen eten, om daarna naar de grote zaal te lopen voor With The Dead. Zanger Lee Dorrian (oud zanger van Cathedral) is ook curator dit jaar bij Roadburn, dat wil zeggen; hij heeft een gedeelte van de programmering voor zijn rekening genomen. Het materiaal is lekker traag en zwaar. Met een geluid waar je U tegen zegt baant de band zich een weg door zijn set. Hoewel de nummers veel op elkaar lijken is het zeker genieten van dit geweld.

Ik had al veel gehoord van de band Terzij De Horde, maar het was me nog niet gelukt om de band in actie te zien. Tot vandaag, waar de band de zaal Extase betreedt. Het duurt even voordat de band begint, maar daarna is het best genieten. Hoewel, muzikaal is het best te pruimen, maar ik kan niet zoveel met de krijszang. Ik hou het dan ook na een tijdje voor gezien.

Ook al zo’n band waar ik nog nooit van gehoord heb, is het Japanse G.I.S.M. Onder het genot van wat seksuele plaatjes op de beamer speelt de band diverse stijlen muziek. Zo hoor ik een soort mix van black, sludge en punk. De krijsende zanger doet het ook niet rustig aan. Een bont gezelschap dus.

Blackmetal met orgels, niet geheel vreemd. Het Engelse Lychgate mag het proberen in de kleine zaal. De set kent de nodige sfeerelementen, zoals de bewerende teksten op de beamer. De zaal is behoorlijk vol, maar naarmate het optreden vordert lopen steeds meer mensen weg. Wat ik niet helemaal begrijp, want muzikaal is het zeker niet slecht. Of komt het misschien omdat er een andere band op punt van beginnen staat. Om die reden haak ik ook voortijdig af. Toch heb ik best een aardig optreden gezien.

Die andere band is namelijk Pentagram. De band geeft een mooie kijk op hun oeuvre vanavond. De band, begonnen in 1971 (!), speelt lekker ontspannen. Zanger Bobby Liebling ziet er misschien uit als 90, hij is nog steeds een prima zanger. Zijn grappen en grollen op het podium zien er wat koddig uit. Een prima optreden van deze veteranen!

Hoewel ik Peter Pan Speedrock ik 2 weken geleden nog in Eindhoven heb gezien, kies ik ervoor om ze vandaag nog een keer te bekijken. De band die ik vandaag het beste ken, haha. De band geeft gewoon vol gas en hoewel de setlist nu wel zo’n beetje bekend is, is het toch wel weer genieten van deze band. Het blijft dus erg jammer dat de heren er mee kappen later dit jaar. Maar de heren kunnen terugkijken op een mooie carrière.

Met dit optreden eindigt voor mij ook mijn dagje Roadburn. Het was weer genieten van de vele bands, zowel de bekende als de onbekende. Ook de sfeer in en om 013 kent geen grenzen. Mensen van heinde en ver komen naar dit festival toe en dat zal volgend jaar niet anders zijn. Dus…tot volgend jaar en wie weet ga ik dan wel meerdere dagen….

Plaats reactie