30-7-2016: Stonehenge Festival 2016

Live verslagen van concerten.
Plaats reactie
WanderingSoul
Admin Crew
Berichten: 6010
Lid geworden op: 26-08-2012 14:44

30-7-2016: Stonehenge Festival 2016

Bericht door WanderingSoul » 04-08-2016 20:45

Stonehenge Festival 2016
Steenwijk - Nederland
30 juli 2016


Afbeelding

De nieuwe opzet van dit roemruchte underground festival was vorig jaar voor het eerst. We weten allemaal helaas hoe dat afliep (op een cancelling van het festival door noodweer). De organisatie likte echter z'n wonden en kwam eerder dit jaar al met een indoor festival, genaamd Stonehenge Indoor. Een geslaagd festivalletje als goedmakertje en om weer wat geld in het laatje te brengen voor het mainevent Stonehenge Festival 2016. Wederom op dezelfde locatie vlakbij het station. Dit keer echter wel met prima weer. Op wat kleine buitjes na is het best lekker vertoeven in Steenwijk en het wordt zelfs warm. Het beloofde een geslaagde editie te worden met een uitverkocht festival. Lekker druk dus, maar gelukkig toch nog met voldoende bewegingsruimte.

Helaas moest er toch een band afzeggen (Benighted), maar met 24 bands voor 25 euro mag je nog niet klagen wat mij betreft. Spotgoedkoop, zeker met die grote namen (Dying Fetus, Immolation, Misery Index bijvoorbeeld) erbij. Omdat het festival zo vroeg begon (jup, er zit goed tempo in de strakke programmering), moesten we de eerste twee bands missen. Als we binnenkomen staan de dames van Sisters Of Suffocation op het punt van beginnen van hun set. Een lekkere pot death metal en voor ons een leuke opener. Er wordt prima gespeeld en de grunts en screams van zangeres Els Prins doen niet onder voor die van haar mannelijke collega's. Diepe strot dus. Ook krijgen we naast de EP-tracks (van Brutal Queen) nog een nieuw nummer voorgeschoteld, die prima in het verlengde licht van het andere materiaal. Prima optreden. De heren van Facelifter klinken heavy en de zware death metal met slamparts bevallen mij prima. Het enthousiasme van de zanger krijgt het publiek ook al enigszins in beweging op dit vroege tijdstip. Een geslaagd optreden.

De brute death metal klanken van Fumes Of Decay uit Groningen toont een glimlach op m'n gezicht. Wat een brute band. Prima band om helemaal op los te gaan. Strak, hard, snel, en bruut. Jawel, bruut! Gave band. De band trakteert ons ook op materiaal van hun nieuwe promo Rotten Deformity. Gave shit! Sinds Bile van naam veranderd is en hun muziekstijl kan het me niet zo heel erg meer boeien. Skullhog speelt op zich niet slecht, maar het materiaal spreekt me niet zo aan. Als de band dan ook een Bile-nummer inzet, weet ik waarom de nieuwe stijl minder vind. Ik mis echter nog wel de pitchshifter. Het oude materiaal is gewoon vlotter. De Fransozen van Putrid Offal kunnen me dan wel weer vermaken. Met (bloed en bier?)infuus aan de microfoonstandaard en met bloed besmeerde gezichten stort de band hun brute death/grind over ons uit. Diep grunts, aangevuld met de felle screams van de bassist en de heavy en snelle muziek worden strak gebracht. Maar een half uurtje speeltijd, maar wel een vermakelijke. Oud materiaal wordt er natuurlijk gespeeld, maar de nadruk ligt uiteraard op hun in 2015 verschenen plaat Mature Necropsy. Een plaat die je moet checken als je hem nog niet gehoord hebt. French finest death/grind! Goed optreden!

Antropomorphia hoor ik slechts op de achtergrond. Iets met eetpauze en festivalmarkt. Maar van wat ik hoor wordt de old school death metal van deze Nederlanders prima gebracht. Het optreden van Caedere krijgt dan weer mijn volle aandacht. De band speelt even weer met de oude (inval?) zanger, omdat de huidige die dag verhinderd is. Het hindert het optreden echter niet, want de band speelt prima. De brute death beukt erin en de extra zangpartijen van gitarist Niels zijn ook een goede toevoeging. De death/thrash van het Oostenrijkse Darkfall kan mij niet zo boeien en besluit de festivalkraampjes maar eens met een bezoek te vereren. Het Nederlandse Apophys uit Kampen lijkt haast een all-star band met leden van God Dethroned, Detonation, Erebus en Temple. Het optreden an zich is best ok. Men wisselt langzamer materiaal af met wat snellere nummers en weet zo het optreden boeiend te houden. Natuurlijk ook mede door het opbeurende optreden van zanger Kevin Quilligan en het strakke drumwerk van Michiel van der Plicht.

Purgatory uit Duitsland is al lang geen beginnende band meer met al 8 albums op zak. En dat is ook te merken. De death metal band geeft een prima optreden met een bloemlezing van hun uitgebreide oeuvre in deze korte speeltijd. Niet lullen maar doorstampen. Uitstekend devies heren. Het optreden van Distillator en Sulpher Aeon hebben we helaas ook moeten missen. Vooral die laatste had ik best willen zien, Maar de interne mens moet ook bediend worden. De shoarma in de binnenstad was heerlijk kan ik melden. Cut Up uit Zweden hebben we echter meegekregen en de old school death hakt er prima in. Met (ex-)leden van Vomitory, Fetus Stench en God Macabre is de band natuurlijk ook schatrijk aan ervaring. Uitstekend optreden. Ook het Amerikaanse Skeletal Remains is prima op dreef en doet me regelmatig aan Death denken qua muziek en zang. Kan me er goed mee vermaken zeg ik u. Niet origineel? Schijt! Dit heerst!

Izegrim zou in eerste instantie vorig jaar al op die bühne staan, maar ja toen werd het gecanceld. Dit jaar de herkansing dus. En ze doen het met verve. De thrash/death is goed en met hun nieuwste en vijfde album The Ferryman's End heeft men ook de goede papieren. Genoeg materiaal hebben ze om uit te putten en dat doen ze ook. Wederom niet lullen, maar spelen. En door! Schirenc Plays Pungent Stench komt mij ietwat saai over. Enkel materiaal van Been Caught Buttering boeide me op dat moment. Ik wacht liever op het optreden van Wombbath. En dat was legendarisch goed. Jammer van het kutgeluid echter, maar dat werd gaande weg beter. Old school death will never die en dat bewijzen ze. Zelfs materiaal van het legendarisch debuut Internal Caustic Torments ontbreekt niet. Hulde! Ook er is ook wat black metal invloed op dit festival middels Necrophobic. Goede band met een gave set vol overgave. De gezichtsuitdrukkingen van de zanger spreken boekdelen en zetten kracht bij bij dit gave optreden. Ben blij dat ik ze heb kunnen zien. Van Cattle Decapitation heb ik niet al te veel meegekregen. Het kwam mij echter wel vrij druk over en beetje van de hak op de tak. Wat de band ook wel is, maar mijn hoofd stond er niet echt naar. Wat kletsen met bekenden was een leukere optie.

De laatste bands zijn ook prima op dreef. Zo brengt Misery Index ons een uitstekende set, waarbij stilstaan geen optie is. Gewoon headbangen met die hap. Vette grooves en snelle blasts en duo zang. De death/grind is sterk en ik merk dat ik toch wat meer naar deze band moet gaan luisteren. Ze dwingen mij daar gewoon toe. Vette show! Good old Immolation is altijd gaaf! Ook al hebben ze vandaag een gitarist minder (en dat merk je in sommige stukken wel jammer genoeg). Ze spelen hard, strak en sterk. Ze overtuigen. Zanger Ross Dolan liet ook ons weten dat ze bezig met een nieuw album. Dus dat is goed nieuws. Traktatie van vandaag: een nieuw nummer! Hell yeah, wat gaaf! Aan Dying Fetus om dit festival af te sluiten met een blast! En dat doen ze uiteraard! Het ragt, overdondert en stilstaan is wederom geen optie! Wat een heersende band is dit toch ook!

Stonehenge Festival 2016 was een prima editie, waar het weer eens niet tegenzat. Een hoop was goed geregeld, al kon het geluid hier en daar wat beter. 24 bands is op zich waar voor je geld. Al betekent dat wel dat je vroeg uit de veren moet. 20 bands had net wat beter geweest denk ik. Al met al hebben we ons vermaakt en we keren tevreden en gaar weer huiswaarts! Tot volgend jaar, waar Benighted, Absu, Beheaded en Braincasket al voor bevestigd zijn. Dus dat begint al gelijk goed!

Review door Mark


De livebeelden:

https://www.youtube.com/watch?v=gDfdcEMPd9o

MetalJan
Crew Moderator
Berichten: 5839
Lid geworden op: 27-08-2012 18:55

Bericht door MetalJan » 04-08-2016 21:35

Leuk verslag. Hier en daar deel ik natuurlijk een andere mening tov de bands, maar die laat ik maar voor wat het is :wink:

Waarom gingen jullie ergens anders eten? Op het terrein was ook prima voedsel te vinden hoor.

WanderingSoul
Admin Crew
Berichten: 6010
Lid geworden op: 26-08-2012 14:44

Bericht door WanderingSoul » 04-08-2016 22:00

Op het terrein hebben we ook wel wat op. Maar we wilde even wat rust tussendoor. Het lange staan had er mee te maken en het feit dat we half aan het wegfikken waren door het gebrek aan schaduw op het terrein.

MetalJan
Crew Moderator
Berichten: 5839
Lid geworden op: 27-08-2012 18:55

Bericht door MetalJan » 04-08-2016 22:15

Ja, rust was er niet veel daar en iedereen wilde in de schaduw van die enkele boom staan :rofl:

Plaats reactie